Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmasjonsgave

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-11, 13:35   #1
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Konfirmasjonsgave

Hva gir man i konfirmasjonsgave til gutt?

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 13:37   #2
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave

Kommer an på gutten

Gammel 29-04-11, 13:38   #3
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Pengar er vel øverst på dei fleste si ynskjeliste. Eg likar ikkje å gje kun pengar, så eg har gjeve skikkeleg sovepose til han som stadig vekk deltok på dataparty over fleire døgn (og passar naturlegvis til friluftsentusiastar i tillegg), og kortholdar med litt pengar i, til ein som kun ønskte seg pengar.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 13:48   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir en pen kniv i slire i konfirmasjonsgave til tantebarna mine, uansett gutt eller jente. Har fått gravert inn navnet på knivbladet også, gjøres hos gullsmed som har utstyr for å gravere i stål. Kniven har jeg kjøpt andre steder.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 13:52   #5
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Telt, skikkelig koffert, klokke, kikkert?
(vi er litt tilhengere av å gi annet enn penger )

Gammel 29-04-11, 22:56   #6
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Syns det er fint å gi kunst, f.eks. et lite trykk. Så har konfirmanten noe " skikkelig" å ha på veggen både før og etter at de flytter hjemmefra, og kan samtidig ha et minne om dagen sin.

Klokke, mansjettknapper, slipsnål( slips?), barbermaskin... Jeg syns det er fint hvis gaven også kan symbolisere overgangen til voksenlivet og/eller være varig minne. For en liten oppmerksomhet - en klassiker som Fyrsten av Machiavelli eller Profeten av Kahlil Gibran.

Er det kirkelig konfirmasjon må det jo være en bibel på gavebordet ( opplagt faddergave, siden det er deres jobb, hvis ikke foreldrene gir det) og en salmebok.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 00:01   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Penger

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 07:46   #8
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har stort sett gitt penger. Ett unntak var mannens niese, som fikk en fjellsekk. Ser for meg at det blir tilsvarende gave for andre nevøer og nieser også.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 09:20   #9
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Penger hvis du ikke kjenner han særlig godt. Kjenner du konfirmanten godt vet du kanskje om han f.eks driver med fritidsaktiviteter som du kunne kjøpt utstyr til? Hvis han liker å lese er jo bøker et alternativ, du kan ev. kjøpe filmsamling til den filminteresserte, friluftsutstyr til den aktive, sportsbag med god drikkeflaske til den treningsglade. Legg eventuellt ved byttekort slik at konfirmanten føler seg fri til å bytte gaver som ikke faller i smak.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 09:42   #10
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg gir en pen kniv i slire i konfirmasjonsgave til tantebarna mine, uansett gutt eller jente. Har fått gravert inn navnet på knivbladet også, gjøres hos gullsmed som har utstyr for å gravere i stål. Kniven har jeg kjøpt andre steder.

Jeg har gitt mine 2 guttetante barn dette(uten inngravering for den tanken slo meg aldri ), men de er på fisketurer og sånt ofte. Nå er det janta sin tur og hun er en sminkedukke så sliter litt med hva jeg skal gi henne. Hun er utakknemmelig og...

Sist redigert av Honda : 30-04-11 kl 09:57.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 12:07   #11
Kaje
Nybegynner

Kaje har et hav av muligheter foran seg
Standard

Penger er vel alltid en god løsning for gutter i den alderen er min erfaring.
Men jeg setter også en knapp på opplevelser altså.

Kaje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 15:32   #12
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Følger med her for vårt fadderbarn som er gutt skal konfirmere seg neste år.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 16:15   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har konfirmant om to uker, en gutt.

Og han ønsker seg stort sett penger så han kan kjøpe seg det han ønsker seg. (Som nok er såpass dyrt at ingen vil kunne kjøpe hver for seg i utgangspunktet og derfor ikke står på noen ønskeliste. )

Personlig liker jeg veldig tanken på å gi en gave i stedet for penger, for penger virker så upersonlig. Samtidig ser jeg det at gaver gitt til en 15-åring har veldig lett for å havne i en skuff eller i et skap og ikke bli brukt enten fordi det ikke var akkurat sånn de kunne tenkt seg eller rett og slett fordi det ikke er noe de bruker i utgangspunktet.

Så jeg håper faktisk at så mange som mulig etterkommer hans ønske om penger til konfirmasjonen så han får kjøpt tingene han ønsker seg og ikke sitter igjen med et berg av pakker som uansett ikke vil bli brukt (for det er bare utrolig trist for alle parter).

For å liste opp det som er nevnt ovenfor:

Slipsnål og mansjettknapper - dette har han og det brukes så sjelden at han ikke trenger flere sett
Kniv - fikk flere til dåpen og de brukes aldri.
Sovepose - det har han og liker uansett ikke å sove i sovepose. Foretrekker alltid dyne uansett hvor upraktisk det er
Sekk - har flere, foretrekker trillekoffert
Barbermaskin - bruker høvel og skum
Telt - har flere telt til disposisjon men de brukes uansett ikke
Bøker - leser lite og har en stor samling ulike bøker tilgjengelig
Kunst - ville ikke sett verdien av dette og det er dermed litt bortkastet. Kunst er dessuten veldig subjektivt, så jeg syns det er uhyre vanskelig å skulle velge kunst til andre.
Klokke - han har mange og ingen brukes, han har jo klokke på mobilen må vite.
Kikkert - er i kategorien som ville havnet i en skuff hos min konfirmant
Kortholder/lommebok - nok en ting som er tydeligvis er enkelt å kjøpe til gutter både bursdag og jul, så de har flust av begge deler.

Det han ønsker seg er:
Iphone
X-box
Fotballsko (til 2-3000)

Å gi en opplevelse er en god ide men da er det utrolig viktig å gi noe man vet konfirmanten vil sette pris på.

-Pippi

Sist redigert av Robyn : 30-04-11 kl 16:27.
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 16:16   #14
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg og søsknene mine skal kjøpe til fetteren vår i år, og tenkte å kjøpe noe sykkelutstyr han ikke har. Han ønsker seg penger til bærbar PC, men vi vet at han får penger fra mange andre i familien, og mer enn nok til å kjøpe PC, derfor velger vi å kjøpe noe annet. Hadde han ikke hatt det fra før hadde også koffert, sovepose, fjellsekk og liggeunderlag vært aktuelle gaver.

Gammel 30-04-11, 17:16   #15
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er enig med Robyn. Det er viktig å gi gaver som mottakeren vil like. Det er tross alt h*n som skal bruke gaven, ikke giveren. Jeg hadde konfirmant i fjor, og han er av den typen som ønsket seg telt, sovepose etc, men dette gjelder ikke alle. Og det er viktig å tenke på. Det kan være lurt å høre med foreldrene om hva vedkommende ønsker seg.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 06:49   #16
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg er enig med Robyn. Det er viktig å gi gaver som mottakeren vil like. Det er tross alt h*n som skal bruke gaven, ikke giveren. Jeg hadde konfirmant i fjor, og han er av den typen som ønsket seg telt, sovepose etc, men dette gjelder ikke alle. Og det er viktig å tenke på. Det kan være lurt å høre med foreldrene om hva vedkommende ønsker seg.

Dette er jeg også enig i. At man gir en gave som mottakeren ønsker seg og vil like. Dette gjelder uansett om det er konfirmasjon, bursdag eller annet.

Jeg skjønner virkelig ikke de som er så uvillig til å gi penger, og nesten heller vil gi en ting de synes er fin, eller som de mener mottakeren trenger eller kan ha bruk for.
Det er jo mottakeren som skal være glad og fornøyd, ikke de!

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 09:14   #17
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Nevøen til mannen var glad i å mekke og skru, så til konfirmasjonen fikk han ei verktøykasse fyllt med godt verktøy. Det falt veldig i smak og brukes stadig mer nå tre år etter.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 11:22   #18
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med Robyn, og hvis man ikke vil gi penger, så hør med foreldre hva konfirmanten kan trenge utenom playstation osv..!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 11:35   #19
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg har konfirmant om to uker, en gutt.

Og han ønsker seg stort sett penger så han kan kjøpe seg det han ønsker seg. (Som nok er såpass dyrt at ingen vil kunne kjøpe hver for seg i utgangspunktet og derfor ikke står på noen ønskeliste. )

Personlig liker jeg veldig tanken på å gi en gave i stedet for penger, for penger virker så upersonlig. Samtidig ser jeg det at gaver gitt til en 15-åring har veldig lett for å havne i en skuff eller i et skap og ikke bli brukt enten fordi det ikke var akkurat sånn de kunne tenkt seg eller rett og slett fordi det ikke er noe de bruker i utgangspunktet.

Så jeg håper faktisk at så mange som mulig etterkommer hans ønske om penger til konfirmasjonen så han får kjøpt tingene han ønsker seg og ikke sitter igjen med et berg av pakker som uansett ikke vil bli brukt (for det er bare utrolig trist for alle parter).

For å liste opp det som er nevnt ovenfor:

Slipsnål og mansjettknapper - dette har han og det brukes så sjelden at han ikke trenger flere sett
Kniv - fikk flere til dåpen og de brukes aldri.
Sovepose - det har han og liker uansett ikke å sove i sovepose. Foretrekker alltid dyne uansett hvor upraktisk det er
Sekk - har flere, foretrekker trillekoffert
Barbermaskin - bruker høvel og skum
Telt - har flere telt til disposisjon men de brukes uansett ikke
Bøker - leser lite og har en stor samling ulike bøker tilgjengelig
Kunst - ville ikke sett verdien av dette og det er dermed litt bortkastet. Kunst er dessuten veldig subjektivt, så jeg syns det er uhyre vanskelig å skulle velge kunst til andre.
Klokke - han har mange og ingen brukes, han har jo klokke på mobilen må vite.
Kikkert - er i kategorien som ville havnet i en skuff hos min konfirmant
Kortholder/lommebok - nok en ting som er tydeligvis er enkelt å kjøpe til gutter både bursdag og jul, så de har flust av begge deler.

Det han ønsker seg er:
Iphone
X-box
Fotballsko (til 2-3000)

Å gi en opplevelse er en god ide men da er det utrolig viktig å gi noe man vet konfirmanten vil sette pris på.

Jeg er helt enig.

Vår gutt skal konfirmere seg neste år, og ønsker seg bare penger.
Dette da han ønsker så veldig å kjøpe seg en liten båt med påhengsmotor.
Hvis de fleste gir penger kan han kanskje greie å få kjøpt denne båten.
Det må være så mye kjekkere enn noe som blir lagt i en skuff, eller ikke brukt.

Vi er friluftsmennesker, så alt det som står over her, altså sovepose, telt, god sekk, kikkert, kniv m.m. har alle barna. Og for de som ikke er friluftsmennesker, ser jeg at det må være kjipt å få slikt i gave.

Vi skal i konfirmasjon til en vi er tante og onkel til nå til helga.
Vi gir 1000 kr, så kan han legge det i noe han virkelig ønsker.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 13:11   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var superlur da lillefetteren min konfirmert; vi gikk sammen og kjøpte snowboard (brett, bindinger og sko) til ham. Nå fikk vi riktignok veldig god pris på utstyret siden vi har venner på rette plassene, men det var ikke store summen som skulle til for hver av oss.

Jeg ser for meg at vi gjør noe lignende når lillekusine skal konfirmeres neste år. Dog ikke nødvendigvis snowboard, men noe som hun virkelig har lyst på. Jeg aner noe gitar-stæsj av noe slag.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.