Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Generelt om prikker og PM-er

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-07, 09:50   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Generelt om prikker og PM-er

Jeg ser mange er sjokkerte over at det er mulig å lese PM er og prikker, og det skjønner jeg godt. Jeg har selv drevet forum i noen år nå, og har visst at det er mulig å lese PM er dersom man er flink på data og er tålmodig nok til å bruke masse masse tid på å rote rundt i databasen. Dette er noe vi aldri har gjort i vår forumpraksis. Det sjokkerte meg også å få høre at det går an å innstallere tillegsprogram der en kan lese PMene direkte. Og det sjokkerte meg enda mer å høre at dette faktisk gjøres på mange av de foraene jeg og mange her har frekventert.

Så, jeg skjønner reaksjonene, men det er ingen vits i å rette dem mot oss, for vi er blandt dem som er strengest på dette. En PM er privat.

Når det gjelder prikker, så er det mulig å sjekke disse også. Her (og på de fleste andre foraer også) kan admin og moderatorer sjekke prikker dersom det er nødvendig. Moderatorene har begrenset tilgang og ser ikke all informasjonen som admin kan.

Praksisen her er (som på de fleste andre foraer), at vi sjekker når det er nødvendig. Jeg kan forsikre om at terskelen ikke er liten, men det finnes ting vi ønsker å unngå. 2 av hovedtingene vi ønsker å unngå er brudd på forumreglene på prikker (trakkasering, stygge prikker osv), og baksnakking for å skape sur stemning. Det siste er noe som er "nødvendig" på forum med "munnkurv" der man ikke kan ta opp ting direkte i forumet. Det kan man her. Til nå er det ikke mange vi har sjekket, og det har vært en grunn hver gang. Jeg for min del finner det ganske ubehagelig å sjekke slik, og skummer bare etter det jeg leter etter, og foretar konkrete søk så jeg ikke skal se så mye annet.

Oppsummert: Vi leser ikke PM er her, men mange andre steder blir det gjort. Vi leser prikker i konfliktsituasjoner, men utover det har vi ingen interesse av å lese andres prikker. Og jeg vil tro vi er mye strengere på dette her enn andre steder. Selv om vi kansje slår ned på dette på en annen måte enn andre steder (jeg går ut i fra at de fleste andre steder ikke engang er åpne om at det gjøres, og det synes ikke jeg er fair).

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 09:56   #2
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Finfint DM.
Det eneste jeg lurer på er: Får den som blir "sjekket" vite om det? Det hadde vært greit om man fikk vite om det. På en måte?

Jeg ble plutselig litt paranoid.
Og igjen. Det gjør ikke MEG noe om jeg blir sjekket, men jeg ville gjerne ha visst om det, ja.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:01   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Flott innlegg. Selv skjønner jeg ikke oppstyret.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:02   #4
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:12   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Nei, vi kommer ikke til å opplyse om dette.

Scenario:
Vimsen krangler så fillene fyker med Iset i en tråd og er virkelig ufin. Vi mottar flere innrapporteringer fra andre som har sagt seg enig med Iset om at de har fått ufine personangrepsprikker av Vimsen. Vi går inn å sjekker om Vimsen virkelig har vært ufin, og finner kansje ut at noen egentlig bare er hårsåre på å få en rød prikk og at det ikke sto noe frekt. Case closed. Eller, vi finner at Vimsen har vært skikkelig skikkelig stygg på prikker til 8 stykker. Så foretar jeg et søk på de 8 på den dagen for å danne meg et bilde om hva som skjer. Har de kansje prikket Vimsen først og sagt noe lite hyggelig? I såfall er det litt mer forståelig at Vimsen handler som hun gjør og litt mindre sansynlig at vi vil sette inn sanksjoner (en sanksjon som er mulig dersom dette er noe som gjentar seg er å ta bort ryktesystemet i perioder fra dem som missbruker det).

Og så må jeg sende ut PM til Vimsen + 8 stk til. Og så får jeg 8, kansje 9 PM er tilbake som sier: Hva? Sjekker du prikkene mine? Så frekt, fritt land og sånnt. Og så kommer det gjerne noen spørsmål som de vil ha svar på og så går det noen pM er frem og tilbake, og etter tre runder, så er jeg oppe i 27 PM er og kansje til og med en tråd eller to ute i det åpne forumet der jeg skal prøve å svare generelt på en sak der noen snakker spesifikt, men jeg ikke føler det er riktig å svare på den konkrete saken, for vi som sitter på moderatorsalongen har et helt annet oversiktsbilde over hva som skjer enn vanlige brukere, og det er ikke lett å forklare, og ikke riktig heller synes jeg.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:13   #6
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Ok.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:15   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Vi går inn å sjekker om Vimsen virkelig har vært ufin, og finner kansje ut at noen egentlig bare er hårsåre på å få en rød prikk og at det ikke sto noe frekt.

Ja, særlig.



- Åja, du snakket hypotetisk, ja. Glem det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:16   #8
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Syns det er fint å ha noen "guder" som ser alt og kan avklare saker Bevismaterialene er der og kan "frikjenne" den uskyldige. Gjør ikke meg noe at muligheten for å lese prikker og pm er tilstede. Min pc har fremdeles en av og på knapp

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:21   #9
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, særlig.



- Åja, du snakket hypotetisk, ja. Glem det.

Som om JEG er frekk!

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:47   #10
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Jeg viste at admin og forumeiere kunne lese prikker og det synes jeg er helt greit, men viste ikke at modder også kunne lese dem, det fikk jeg først med meg her i går, ble litt overrasket over det, men det er i allefall veldig greit å vite det

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 11:08   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Jeg skjønner ikke problemet.

Har aldri sett på prikkesystemet som en anledning til å sende ekstremt privat informasjon. Bare info som ikke er relevant for andre og som de stort sett ikke ville hatt interesse av å lese likevel. Hvis det blir outet er det heller ikke noe problem. Hvis mottakeren mener det likevel har relevans for andre.

Jeg har visst en ganske annerledes oppfatning av prikkesystemet enn en del andre har skjønner jeg, men jeg klarer i allefall ikke å bli spesielt sjokkert over noe av det som har "kommet fram" her i det siste. Hadde blitt mer overrasket hvis det motsatte var tilfelle.

Jeg har dessuten tenkt som så at PM-er lagres jo ett eller annet sted inne på forumet, og at admin sikkert har tilgang på alt som lagres. På en eller annen måte. Men som jeg også har fått bekreftet regner jeg ikke med at det er noe de vanligvis anstrenger seg for å lese. Skulle jeg sendt noe som admin absolutt ikke skulle lese til noen hadde jeg bedt om å få mailadresse på pm og sendt en mail.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 11:21   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Fint og oppklarende innlegg DM!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 11:22   #13
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

*Lest og er enig med DM*

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 11:22   #14
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Stakars den som lese mine prikker og PMer. Så utrolig gørrkjedelige som de er. Burde få premie og ikke kjeft.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 11:24   #15
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Bra skrevet, DM. Og jeg liker holdningen til forumledelsen, inkl moddene.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 11:25   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

*Lest og er enig med DM*

signerer.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 11:58   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt om prikker og PM-er



Altså, jeg leter alltid etter en anledning til å bruke denne smileyen. Her kan jeg gjemme den bak resonnementet: hvis vi oppfører oss noenlunde normalt og respekterer andres meninger, kommer ingen til å lese hverken prikker eller pmer. Egentlig ganske opplagt.

Ergo, don't feed the mods!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no