Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Naboer som ser alt!

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-11, 12:50   #1
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Naboer som ser alt!

Vi har ryddet i kjelleren, og selv om vi vanligvis er flinke til å sortere søpla til hverdags så blir vi litt motløse når vi skal finsortere kasser med to klinkekuler, en halvdød dorullnisse, fjorten binderser, en knust bilderamme etc. etc. Da regner vi alt som restavfall.

Vel - vi samlet to hauger - en som vi skulle ta på fyllinga (en gammel madrass f.eks.), og en som vi tenkte var greit nok å kaste i restavfallet her. Min samboer vandret av gårde med fem ringpermer på armen - og nei, jeg hadde ikke tatt ut papiret, fjernet binderser, tatt ut plastmapper, skilleark, etc. etc. Derfor var planen å hive hele spetakkelet i restavfallet. Men slik skulle det ikke gå. Naboen var nemlig ute, og da han speidet at noen hadde tenkt til å kaste permer i søpla måtte han gripe inn . Papir skal for seg, plast skal for seg, selve permene måtte vi kjøre på fyllinga selv for det kunne man ikke hive i kontaineren her. Sambo kom gretten tilbake og slengte fra seg det hele på gulvet, og jeg kjente irritasjonen føk opp i meg og satte meg til å røske ut papir og plast og binderser og alt som var. Ringpermer ER restavfall, det sjekket jeg nøye. Da innholdet var behørig sortert sendte jeg min kjære av gårde igjen - med en høy bunke papirer - i håp om at naboen var ute så han kunne se hvor eksemplariske vi er. Det var han ikke, men min kjære gikk opp til naboen, ringte på døra og spurte: "Vil du gjerne sjekke at alt dette bare er papir før jeg kaster det?" - selv sto jeg bak gardina og lo så jeg skreik .

Folk skal nå henge seg opp i alt . Borettslag ja - om noen skulle være i tvil .

Sist redigert av Darth : 10-07-11 kl 13:08.
Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 12:55   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nabonazier

til mannen din!
Hva sa naboen?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 12:56   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Gammel 10-07-11, 12:57   #4
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

:amen: til mannen din!
Hva sa naboen?

Han trengte ikke å sjekke .

Gammel 10-07-11, 12:58   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med naboen din jeg da. Hva er vitsen med å kildesortere hvis man bare gidder når det ikke er stress?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 13:03   #6
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er enig med naboen din jeg da. Hva er vitsen med å kildesortere hvis man bare gidder når det ikke er stress?

Nei, det kan du godt mene - og det kan han mene også - men å stoppe oss fra å hive det i søpla det syns jeg er å overdrive. Det er et fritt land, og enn så lenge så er det ikke lovpålagt å sortere alt man kaster. Hadde vi kastet ringpermene i papirsøpla kunne jeg skjønt at han reagerte, men det gjorde vi ikke - vi hadde tenkt til å kaste det i restavfallet. Dessuten hadde han også feil - det er lov å hive ringpermer i restavfallet, det står på lista. Selvsagt uten innhold - men han sa at vi måtte kjøre dem på fyllinga.

Vi har kasser på kasser i kjelleren med ting vi har tatt vare på fra studiedagene. Det meste er permer, artikler etc. etc. etc. Innimellom ligger det plastmapper, binderser, en plastklips etc. etc. etc. Jeg orker ikke å sortere det - sånn er det bare. Til vanlig sorterer vi papir, rest, bio, plast, glass og hermetikk - og klær. Men da gjør vi det underveis, og det er ikke noe problem. Men når det gjelder kjellerrydding så orker ikke jeg. Skyt meg gjerne - men å stoppe naboen fra å hive hva han vil i restavfall syns jeg er å overdrive - så sant det ikke er snakk om miljøfarlig avfall - og det kan man neppe kaller ringpermer for.

Gammel 10-07-11, 13:07   #7
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man deler søppelkasse med noen andre, synes jeg det er ganske unødvendig og dumt å fylle opp søppelkassen med ting som ikke hører hjemme der. Men jeg synes også det er normal høflighet å kjøre ting til gjennvinningsstasjonen når man plutselig bedriver storrydding.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 13:08   #8
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naboer som ser alt!

Jeg skjønner deg utmerket, og er også en som kildesorterer i detaljnivå til vanlig, men enktelte ganger, når det blir slik at enten så kaster jeg alt, eller så blir det ikke gjort noe med nå heller, så hender det at jeg kaster ja. Det er et fritt land, mitt valg. Og heldigvis ingen naboer som legger seg opp i det selv om vi bor i borettslag. (Og mannen har en tendens til å da putte søpla i en svart sekk og gå opp med den om kvelden... som om noen bryr seg...)

Gammel 10-07-11, 13:11   #9
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Når man deler søppelkasse med noen andre, synes jeg det er ganske unødvendig og dumt å fylle opp søppelkassen med ting som ikke hører hjemme der. Men jeg synes også det er normal høflighet å kjøre ting til gjennvinningsstasjonen når man plutselig bedriver storrydding.

Du om det, men vi er jo de som normalt sett ikke gjør det (mens naboene fyller dem med det som skal, og det som ikke skal dit, om hverandre) så om vi en gang i blandt kaster noe som kunne vært gjenvundet, så har vi likevel resirkulert langt over snittet for de vi deler med, så det er ikke vår feil at det er fullt. Dertil blir ikke restavfallet overfullt uansett, det er det bare papiret som blir. (det er til gjengjeld fullt etter to uker. Helt. Alle sparer på papiret sitt til de har tømt, og løper opp med det da. Men, der er en del ting i de kontainerene som ikke egentlig skulle vært der. Det er surt, når jeg har rent papir å komme med, som ikke får plass fordi andre kaster... vel, litt av hvert i en plastpose... oppi der.)

Gammel 10-07-11, 13:11   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Input - som de siviliserte menneskene vi er, gode naboer og alt - så sjekket vi at det var tre store og tomme containere i det søppelhuset som hører til grenda vår, det er juli og halve nabolaget er borte, søpla blir tømt på tirsdag, vi tar ikke søppelplass fra noen. Nå er det jo sånn at vi har sortert ut i to bunker, så vi skal jo kjøre på fyllinga uansett med en hel haug - sånn sett spiller det ingen rolle om vi tar med oss alt - jeg fatter bare ikke hvorfor det er naboens bizznizz at det går noen permer i en diger tom container.

Gammel 10-07-11, 13:26   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg er sånn som sorterer alt - alltid! Og hadde jeg sett deg med ringpermene hadde jeg nok fått litt vondt i meg. Spesielt om jeg delte søppelkasse/container med deg. Men å faktisk si i fra? Enten er jeg i overkant sjenert, men strengt tatt tror jeg heller det er naboen din som er i overkant freidig. Jeg kunne kanskje strukket meg ti å si noe på en veldig høflig og forsiktig måte dersom det var noen som var nyinnflyttede og jeg misstenkte at de ikke hadde fått med seg hvordan det lokale sorteringssystemet funket...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 13:28   #12
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi litt er bedre enn ingenting? Fordi å gjøre det mesteparten av tiden er bedre enn å ikke gjøre noen ting? Om man skulle følge en slik alt eller ingenting, svart-hvitt tankegang hadde ikke mye blitt gjort her i verden. Her synes jeg det er på sin plass med det viktige sitatet: "La ikke det beste bli det godes fiende". ALT er bedre enn ingenting (både litt, mye og perfekt, hele spekteret).

Gammel 10-07-11, 13:33   #13
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Fordi litt er bedre enn ingenting? Fordi å gjøre det mesteparten av tiden er bedre enn å ikke gjøre noen ting? Om man skulle følge en slik alt eller ingenting, svart-hvitt tankegang hadde ikke mye blitt gjort her i verden. Her synes jeg det er på sin plass med det viktige sitatet: "La ikke det beste bli det godes fiende". ALT er bedre enn ingenting (både litt, mye og perfekt, hele spekteret).

Støtter denne helt ut.

La ikke det beste bli det godes fiende. Det er viktig å huske på den.

Gammel 10-07-11, 13:40   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I borettslag føler jeg det blir spesielt viktig å sortere korrekt. Containerne fylles så irriterende fort opp med restavfall på grunn av folk ikke orker sortere ordentlig, så jeg kunne nok sikkert også påpekt noe slikt slurv.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 13:48   #15
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Jeg ville aldri ha kommentert hva naboen la i søpla. Med mindre det var noe farlig noe selvsagt - eller at han kastet en sofa oppi der eller noe.

Denne historien minner meg om da vi flyttet til Tromsø. Vi leide hos fylkeskommunen via jobb på sykehuset, og vi ankom byen 1. april 2000, en lørdag. Vi var innom sykehuset og fikk hentet nøklene, og siden vi aldri hadde bodd i borettslag før så undret vi oss over hvor vi skulle legge søpla. Det var åpenbart ikke sånn at alle hadde hver sin avfallsdunk slik vi var vant med. Så vi stoppet en som gikk utenfor huset og spurte, og han kunne fortelle at det var containere på oppsamlingsplasser ulike steder i borettslaget og pekte lett rundt omkring. Dette var et diiiigert område med mange terasseblokker som så mer eller mindre like ut og som lå tett i tett. Sambo fikk oppdraget med å finne en container, og det gjorde han. Ikke med usortert avfall denne gangen - men helt vanlig restavfall fra kjøkkenet. Han kastet det i kontaineren, og dagen etter lå det brev i postkassa vår om at vi hadde blitt "observert" da vi tømte søpla vår i naboborettslagets søppelcontainer. Hvis vi ikke sluttet med det så ville vi bli meldt til styret. Jeg trodde jeg skulle ramle om - dette var vår andre dag i Tromsø, og personlig så tenker jeg at det kanskje hadde vært hyggeligere om de hadde ringt på døra vår og sagt fra? Eller kanskje gjort oss vennlig oppmerksom på feilen da de "observerte" oss.

Jeg syns det finnes en del gufne folk som driver og "passer på" at alt går som det skal der ute i verden - jeg kjenner at jeg ikke har helt sansen.

Gammel 10-07-11, 13:50   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns det finnes en del gufne folk som driver og "passer på" at alt går som det skal der ute i verden - jeg kjenner at jeg ikke har helt sansen.

Men du synes det er greit å fylle opp restcontaineren med usortert avfall som fortrenger plass for andre beboeres restsøppel?

Gammel 10-07-11, 13:52   #17
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde aldri kommentert det naboene kastet i søpla, det kunne ikke falt meg inn engang.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 13:52   #18
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men du synes det er greit å fylle opp restcontaineren med usortert avfall som fortrenger plass for andre beboeres restsøppel?

Nei, det syns jeg heller ikke er greit. Og derfor sjekket vi også at det var rikelig med plass, det er juli og folk er på ferie, bosset blir tømt på tirsdag. Hvis de containerne blir fulle innen den tid skal jeg personlig plukke ut hver eneste klinkekule som jeg har lagt nedi der.

Gammel 10-07-11, 13:54   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ehh, les hva hun skriver da, det er sommer, containerene skal tømmes på tirsdag,og de har sjekket at det er god plass. Hva er problemet liksom? Og særlig siden det faktisk var slik at ringpermer kunne kastes i restavfallet.

Gammel 10-07-11, 13:54   #20
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Jeg er fryktelig prinsipiell på slike ting, og synes det er en uting, og helt på sin plass å kommentere det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.