Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Vaniljesaus uten sukker?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-11, 15:43   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vaniljesaus uten sukker?

Har plukket masse rips og lyst å lage vaniljesaus uten hvitt sukker

Noen som har en bra oppskrift?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 00:14   #2
Tuva Birgitte
Aktiv

Tuva Birgitte sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Sv: Vaniljesaus uten sukker?

3 dl fløte
1 dl vann
1 stk vaniljestang
4 stk eggeplommer
0,5 dl sukrin

Ha fløte og vann i en tykkbunnet kasserolle.

Split vaniljestangen på langs og skrap ut frøene og ha i fløten sammen med vaniljestangen. Kok opp fløten, trekk kasserollen til side, la den stå og trekke 10-15 min. Ta opp vaniljestangen. Pisk eggeplommer og sukrin til en luftig tykk masse. Hell den varme melken over eggeblandingen og rør godt.

Hell blandingen tilbake i kasserollen og varm forsiktig opp til den begynner å tykne, rett under kokepunktet. Ikke la sausen koke!

Avkjøl sausen før servering.

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 00:24   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke vil bruke hvitt sukker kan du ikke bare bruke brunt? Jeg bruker omtrent bare rårørsukker til alt. Før helgen lagde jeg vaniljesaus av 2,5 dl melk, 1/2 ts vaniljepulver, 2 små eggeplommer, 1 ts maizenna og smakte til med 1-2 ss brunt sukker. Vil tro man kan bruke noe sirup av noe slag også. blandet alt, og varmet opp til passe tykkelse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:20   #4
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvis du ikke vil bruke hvitt sukker kan du ikke bare bruke brunt? Jeg bruker omtrent bare rårørsukker til alt. Før helgen lagde jeg vaniljesaus av 2,5 dl melk, 1/2 ts vaniljepulver, 2 små eggeplommer, 1 ts maizenna og smakte til med 1-2 ss brunt sukker. Vil tro man kan bruke noe sirup av noe slag også. blandet alt, og varmet opp til passe tykkelse.

Bruker ikke brunt sukker eller rårørsukker heller jeg da. Men takk for svar

Gammel 29-07-11, 09:21   #5
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuva Birgitte, her.

3 dl fløte
1 dl vann
1 stk vaniljestang
4 stk eggeplommer
0,5 dl sukrin

Ha fløte og vann i en tykkbunnet kasserolle.

Split vaniljestangen på langs og skrap ut frøene og ha i fløten sammen med vaniljestangen. Kok opp fløten, trekk kasserollen til side, la den stå og trekke 10-15 min. Ta opp vaniljestangen. Pisk eggeplommer og sukrin til en luftig tykk masse. Hell den varme melken over eggeblandingen og rør godt.

Hell blandingen tilbake i kasserollen og varm forsiktig opp til den begynner å tykne, rett under kokepunktet. Ikke la sausen koke!

Avkjøl sausen før servering.

Tusen takk. Sukrin har jeg nok ikke, men har hatt planer om å prøve det

Gammel 29-07-11, 09:22   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Bruker ikke brunt sukker eller rårørsukker heller jeg da. Men takk for svar

Ok, det kunne jeg ikke vite når du ba om en oppskrift uten hvitt sukker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:23   #7
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ok, det kunne jeg ikke vite når du ba om en oppskrift uten hvitt sukker.

Neida, bare at jeg har skrevet "uten sukker" før og da ble det helt feil da det nemlig er fruktsukker, søtning, dadler osv. Det skal ikke være lett...

Gammel 29-07-11, 10:01   #8
Livlys
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2011
Livlys har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hva med Eldorado sin sukkerfrie vaniljesaus

Livlys er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 11:34   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, whats the point? Kan du ikke heller spise vaniljesaus litt sjeldnere enn å gå helt i ortoreksien og forholde deg til sukker som om det var nervegift?

Gammel 29-07-11, 14:16   #10
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men altså, whats the point? Kan du ikke heller spise vaniljesaus litt sjeldnere enn å gå helt i ortoreksien og forholde deg til sukker som om det var nervegift?

Er det virkelig nødvendig å komme med slike kommentarer? Utrolig frekt synes jeg.

Jeg ønsker å lage mest mulig mat fra bunnen av, og da gjerne uten sukker. Jeg får i meg sukker via endel mat uansett - det spiller ingen rolle det, men noe mer enn det ønsker jeg ikke. Jeg har gått fra sengeliggende til sporty ved valg av kostholdsendring og trening + psykologisk hjelp - det er strålende og fungerer veldig bra for meg, jeg liker det godt.

Å kalle det ortoreksi bare fordi jeg ikke er med i saueflokken og er med på å holde sukkerforbruket opp i skyene høyt, det burde vel egentlig være en bra sak å kjempe for!

Gammel 29-07-11, 14:19   #11
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Livlys, her.

Hva med Eldorado sin sukkerfrie vaniljesaus

Takk for tips

Gammel 29-07-11, 14:25   #12
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Må si meg enig med Nip her, HV. Hun ba om tips til en enkelt oppskrift, ikke innspill på kostholdsfilosofien sin. Andre ber da om tilsvarende uten å få sånn respons?

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 14:27   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har prøvd den sausen Tuva Birgitte anbefaler, og den er kjempegod.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 14:51   #14
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har prøvd den sausen Tuva Birgitte anbefaler, og den er kjempegod.

Takk for svar

Gammel 29-07-11, 14:52   #15
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Må si meg enig med Nip her, HV. Hun ba om tips til en enkelt oppskrift, ikke innspill på kostholdsfilosofien sin. Andre ber da om tilsvarende uten å få sånn respons?

takk.

Gammel 29-07-11, 14:55   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Jeg er enig!

Gammel 29-07-11, 16:59   #17
Left
Passiv

Standard

Når man ber om å få oppskrift på en vaniljesaus uten sukker, så burde det være likegyldig h v o r f o r man ikke spiser sukker. Jeg ønsker meg en oppskrift uten sukker. End of story.

Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 19:01   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Akkurat i denne tråden er jeg enig i det, oppskrift uten sukker, no need of reason. (I div andre tråder er det dog etter min mening ikke merkelig å komme med litt meninger...)

Gammel 29-07-11, 21:27   #19
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Eggeplommer, fløte, vaniljepulver fra helsekosten eller vaniljestang - litt splenda. Godt.

Ellers pleier jeg å lage uten splenda, men putte oppi et par ruter sukkerfri sjokolade - veldig godt.

Gammel 29-07-11, 21:52   #20
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Eggeplommer, fløte, vaniljepulver fra helsekosten eller vaniljestang - litt splenda. Godt.

Ellers pleier jeg å lage uten splenda, men putte oppi et par ruter sukkerfri sjokolade - veldig godt.

Takk Det skal jeg teste. Jeg er ikke så glad i så veldig søtsmak, så skal prøve helt uten sukker og heller ha litt rårør om kjæresten vil ha også, han er veldig glad i søtsmak :P

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.