Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Å bli innelåst i "moderne bil"

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-11, 22:09   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Å bli innelåst i "moderne bil"

Ungene mine har ved et uhell blitt innelåst i en bil, da de skulle vente i bilen mens føreren skulle inn på apoteket kjapt. Han låste dørene ved en feiltakelse med knappen på nøkkelen. Ungene er store altså, 8 og 10 år - men de ble rimelig skrekkslagne når de ikke kom ut. Det er vel egentlig jeg også, stemmer det at nye biler fungerer slik? Dette var en VW stasjonsvogn.

Jeg har nemlig en gammel bil med slike "napp opp"-pinner og sveiv til vinduene, og det har jo ikke nyere biler så problemstillingen har aldri slått meg.

Samboeren min har en Volvo v50 som også er slik, fant vi ut. Ungene er jo nå helt hysteriske pga dette, så vi testet. Låser vi Volvoen er det slik at dørene kan åpnes innefra i ca 30 sek - 1 min, så skjer det noe greier automatisk, og det er låst innenfra også. Det er en "lås alle dørene"-knapp inne i bilen, men den fungerer ikke motsatt når noen sitter innelåst i bilen med nøkkelen ikke i tenningen.

Er det meningen at det skal være sånn, og er alle biler sånn? Jeg liker det ikke, men det er kanskje noe veldig smart jeg ikke har tenkt på?

Gammel 09-08-11, 22:20   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bli innelåst i "moderne bil"

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, vi låser bilen med knapp, men jeg mener den lar seg åpne fra innsiden likevel, jeg har låst mannen inne (fordi jeg låser bilen på refleks når jeg går ut, mens han altså skulle vente i bilen med et sovende barn mens jeg bare løp inn på butikken) men jeg mener han kom seg ut...? Nå ble jeg usikker, for jeg mener faktisk at jeg ble låst inne i pappa sin bil for et par år siden også, da fordi den låser seg selv etter en viss stund, og jeg altså satt i bilen og ventet mens han var på butikken.

Muligens må jeg rett og slett teste... (ungene mine kommer seg uansett ikke ut av bilen, så jeg må naturlig nok teste med en voksen/meg selv da, for eldste er tre år og sitter bakover, så de får ikke opp ulåste dører heller)

Gammel 09-08-11, 22:21   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kan åpne vår Mazda 5 fra innsiden - det er en døråpneknapp.

Gammel 09-08-11, 22:21   #4
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg låser med knapp på nøkkelen, men ungene kan åpne låsene fra innsiden allikevel. Bare å skyve knappen opp.

Gammel 09-08-11, 22:24   #5
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå har jeg en gammel bil med automatlås (låses en dør, så låses alle - ikke noe knapp på nøkkel). Der kan man åpne dørene fra innsiden foran. Altså på sjåførdør og passasjerdør foran. Da bare åpner man døra med håndtaket. Det oppdaget jeg den gangen Ungen klarte å låse seg inne i bilen selv og jeg sto på utsiden og hylte og dirigerte han fram i forsetet.

Gammel 09-08-11, 22:29   #6
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

På vår nyere Mercedes så låses alle dørene med knapp, men de åpnes med når noen prøver å åpne døra med dørhåndtaket fra innsiden. Vel testet av ungene.

Gammel 09-08-11, 22:32   #7
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

I våre biler, peugeot begge to, låses dørene automatisk opp når man prøver å åpne dørene innenfra.

Gammel 09-08-11, 22:33   #8
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en VW Tiguan, og mannen min låste meg inne i den i fjor. For å være morsom mens han stakk inn på butikken for å handle ting og tang vi skulle ha med på en weekend med barnevakt og spa-hotell.

Jeg har klaustrofobi, veldig klaustrofobi, og måtte benytte alle tenkelig pusteteknikker og tankeøvelser for å ikke få helt noia. Ettersom tiden gikk trodde jeg etterhvert at jeg skulle dø, og mannen min var sekunder fra å komme tilbake til en bil med knust rute.

Needless to say så var det ganske kald stemning i bilen en lang stund etter denne festlige øvelsen...

Dørene lot seg _ ikke_ åpne gitt.

Gammel 09-08-11, 22:36   #9
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

På vår bil så låsas låsane frå utsida med eitt trykk på knappen, og med to så låsast dei òg frå innsida (dermed kan ikkje Tjuven knuse ei rute og opne døra). Veit ikkje om den kan opnast i det heile teke om den er låst frå innsida, det står spesifikt at den ikkje skal låsast slik om det er folk eller fe inne i bilen.

Det funker sånn cirka sånn: http://www.fordmanuals.org/page-2786.html
Det er mogleg andre bilmerke har omtrent samme prinsipp.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 22:39   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Hm, da er det vel variasjoner fra modell, sikkert. Det var en VW golf eller passat dette her, pluss Volvoen hvor vi prøvde fra førersiden. Det er ikke knapper man kan dra opp, mener jeg (jeg får ikke sjekket nå).

Det var veldig varmt denne dagen, og de fikk ikke åpnet vinduene heller, så det er jo faktisk litt skummelt?!

Gammel 09-08-11, 22:39   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Det var jo ikke meningen å låse da, det var sikkert en refleks.

Gammel 09-08-11, 23:16   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har Skoda Superb, denne låser seg automatisk selv, og dersom det er noen bevegelse inne i bilen, ja, da går alarmen. Ungene kan riktignok komme seg ut ved å trykke på en knapp ved førersetet.

Gammel 09-08-11, 23:45   #13
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Vår VW Caddy kan heller ikke åpnes innenfra når den er låst utenfra. Det fant jeg ut i sommer da mannen skulle en tur i butikken og vi ble sittende og vente i bilen. Han låste uten å tenke over det og det var umulig å få opp noen dører. Fryktelig varmt var det og det ventet ei sur kone da han kom tilbake. Skummelt at man ikke kan få åpnet innenfra.

Gammel 09-08-11, 23:56   #14
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Vår bil er slik. Man kan låse den innenfra med en knapp og da er det fullt mulig å åpne dører (man drar to gang i dørhåndtaket) etc. Når noen derimot bruker sentrallåsen på "nøkkelen" går det ett minutt eller så og så er bilen helt lås. Den invendige låseknappen kobles ut og dørene lar seg ikke åpne. Jeg har sittet fast inni der en gang, til stor irritasjon.

Vi har en nyere bmw.

Gammel 09-08-11, 23:59   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår Passat kan åpnes fra førersetet, men ikke de andre dørene, mener jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 00:26   #16
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

@Billa: Laaste han deg inne i bilen selv om han vet du har klaustrofobi?!?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 00:27   #17
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi kan låse opp alle dørene innenfra med god gammeldags pinne.

:gammelt vrak:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 00:34   #18
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Vi kan låse opp alle dørene innenfra med god gammeldags pinne.

:gammelt vrak:

Der har du jo meg og.

Jeg syns ikke dette her er noe særlig jeg! Det er fort gjort å trykke på den der knappen. :/

Gammel 10-08-11, 00:38   #19
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

På vår bil så låsas låsane frå utsida med eitt trykk på knappen, og med to så låsast dei òg frå innsida (dermed kan ikkje Tjuven knuse ei rute og opne døra). Veit ikkje om den kan opnast i det heile teke om den er låst frå innsida, det står spesifikt at den ikkje skal låsast slik om det er folk eller fe inne i bilen.

Det funker sånn cirka sånn: http://www.fordmanuals.org/page-2786.html
Det er mogleg andre bilmerke har omtrent samme prinsipp.

Sånn var det på Ford Mondeo'en vi hadde tidligere. Hvordan det funker på Ford S-max'en er jeg ikke sikker på, det må jeg finne ut av.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 00:45   #20
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har en to år gammel Volvo XC60. Dersom man låser bilen med klikk på nøkkelen, kan man åpne dørene fra innsiden. Aberet er at alarmen går. Ergo: Barna våre er med inn på butikken.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.