|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerHei, ny bruker her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: PPT utredning, opplysning om foreldres problemerJeg tror ikke det har noe å si i forhold til PPT.
![]() |
#3 |
![]() Sv: PPT utredning, opplysning om foreldres problemerJeg synes ting tar tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: PPT utredning, opplysning om foreldres problemerJeg synes disse opplysningene er irrelevante. Hvis mannen din hadde hatt et forbigående traume (feks på grunn av et dødsfall eller lignende) mener jeg det hadde vært relevant at PPT hadde vært klar over at det var midlertidige faktorer som var med i bildet. Slik du beskriver situasjonen med din mann så er den jo konstant? Og da, tja ...
![]() |
#5 |
Skal rømme
|
![]() Sv: PPT utredning, opplysning om foreldres problemerDet er kjedelig at sånt tar tid, det er jeg helt enig i. Angående fars problemer så tenker jeg at det kunne jo ha vært nevnt. Men en trenger jo ikke gå i detaljer om fars problemer dersom han ikke vil. Jeg tenker litt på hva som kan være mulig mekanisme - er fars problemer/familiedynamikken en mulig årsak til sønnens konsentrasjonsproblemer?
![]() |
#6 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerJeg er vel litt på et annet spor enn de øvrige her - jeg tenker at utfordringene til gutten ikke kan ses isolert fra foreldrene. Hvis mor har anlegg for å være ilter og far er konfliktsky, så vil det nær sagt selvfrølgelig ha innvirkning på barnets atferd. Tenker jeg. det er ikke gitt at det har sammenheng med konsentrasjon, kanskje, men det vil jo ha noe med sinnemestring å gjøre, f.eks. Og kan bidra til å forstå barnet og årsakene til atferd bedre. Og å forstå årsaken er nødvendig for å bruke riktige tiltak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerJeg er på samme spor som Charlie. PPT bør få vite litt om foreldrene også, så kan heller de avgjøre om det er relevant. De vil vel ofte spørre også, for å få et helhetlig bilde - hjemmeforhold og foreldres væremåte påvirker helt klart barna.
![]() |
#8 |
Leser
|
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemer
Jeg er veldig uenig her. Ta angst som eksempel, all forskning viser at det gir veldig gode resultater å arbeide med eksponeringsterapi, helt uavhengi av hva årsaken til angsten er. Eller alkoholisme, antabus fungerer for veldig mange - igjen helt uanvhengi av hva som er årsaken til alkoholproblemene.
![]() |
#9 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerDet kan du si, men en liten unge vil kunne ha trøbbel med å lære seg adekvat håndtering av følelser, f.eks. hvis de to viktigste rollemodellene i livet har en annen håndtering enn skolen /PPT prøver å lære barnet. Sannsynligheten for at rollelæringen hjemme slår igjennom er rimelig stor hvis man ikke supplerer med tiltak i omgivelsene. Tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Live and let live
|
Men, her tenker jeg, at hos voksne, så kan det være greit å ikke grave i barndommen etter årsaker for å forstå, men bare gå løs på angsten.
![]() |
#11 |
Leser
|
Men da lurer jeg på hvilke tiltak du mener at PPT kan supplere med i dette tilfellet? Jeg er temmelig sikker på at PPT ikke har mulighet til å innføre tiltak på familienivå.
Det er jeg enig i, men jeg skjønner ikke helt hvilken nytte PPT skal dra ut av det?
![]() |
#12 |
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerMye å tenke på her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Live and let live
|
Det er kanskje ikke helt nødvendig informasjon i starten. Men dersom det viser seg at tiltakene ikke har ønsket effekt, så må man kanskje inn med andre tiltak, som man kanskje ikke skjønner at trengs dersom man ikke har alle opplysningene. Feks. så kan det være viktigere med støttekontakt eller besøkshjem for å få inn andre rollemodeller, enn å gi ekstra oppbacking på skolen, eller i tillegg. Men om man ikke ser at barnet ikke har det helt solskinn hjemme, så ser man kanskje ikke at det skulle være et nødvendig behov.
Det høres veldig vondt ut, og jeg vil berømme deg for at du tar tak i det, og gjør en viktig innsats for barna dine.
![]() |
#14 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerDet er nok ikke lett for mannen din å sette foten ned ang arbeidsmengde om han har litt lite tro på seg selv. Etter perioder med arbeidsløshet vil man jo også gjerne vise seg litt ekstra fram for å være sikker på å beholde en jobb også.
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerJeg syns det er relevant. Barn er påvirket av hjemmeforhold, og selv om ppt ikke kan gjøre noe med mannen din kan de få et bedre bilde av hva som kan hjelpe sønnen din. Særlig sett i lys av at barn blir feildiagnosert med ADHD, når man heller kunne løst problemet ved å jobbe med foreldrenes oppdragelsesmetoder og væremåte i hjemmet. For meg blir det helt merkelig å tenke at dette ikke har noe med saken å gjøre.
Sist redigert av Tallulah : 21-09-11 kl 10:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerMin erfaring via jobb tilsier at familiesituasjon (samspill, foreldres lynne og psykiske helse etc) spiller vesentlig rolle i en utredning hos PPT. Dette er sårbarhetsfaktorer som påvirker barnet helhetlig, og bør tas med i en vurdering.
![]() |
#17 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerMin erfaring med PPT er at de spør ikke en eneste setning om familien ellers.
![]() |
#18 |
Grubler.
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerPå inntakssamtale til PPT, mener jeg at det er standard å spørre om familieforhold. Så da ville jeg valgt å fortelle om det.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerPPT lurte mye på også oss voksne da snuppa var til utredning hos ppt, så jeg antar at noen synes det er relevant i hvert fall.
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemerPå slike skjema en får delt ut på helsestasjonen før en skal inn på kontroll, er jo noen av spørsmålene i retning mot foreldrenes psykiske helse. For eksempel mener jeg å ha svart på spørsmål om noen av foreldrene har vært arbeidsledige i løpet av det siste året, om en har følt seg depressiv etc. Jeg vil anta at slike ting er relevante. Kanskje ikke akkurat fars bakgrunn, men en vanskelig jobbsituasjon, samlivsbrudd og arbeidsledighet er jo hendelser/ situasjoner vi vet kan ha noe å si for hvordan barna har det.
![]() |
|
|