|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
trøtt
|
![]() Bøker som betyr/har betydd noe for deg...... og som du er veldig glad for at du har lest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Papillon av Charriere
![]() |
#3 |
Moden mamma
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Den første boka som detter ned i hodet mitt var en bok jeg leste i tenårene som het "Min venn Flicka" av Mary O'Hara. Jeg leste den mange ganger og gråt like hjerteskjærende hver gang. Som så mange tenåringsjenter var jeg hestegal og denne historien var så usigelig trist. Nå har den kommet på film, men jeg har ikke sett den. Jeg skal se den på DVD, men jeg må bare vente til jeg er alene og kan grine i fred.
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Som tenåring hadde jeg en svensk favorittbok - Janne, min venn av Peter Pohl. Senere har Jan Kjärstads trilogi om Jonas Wergeland värt viktig for meg (selv om jeg mistenker at jeg ville hatet de bökene om jeg leste dem for förste gang i dag). Veldig höyt på lista troner i alle fall Agnar Mykles Lasso rundt fru Luna, og den har virkelig holdt seg. Jeg leser egentlig aldri böker på nytt, men gråt nesten av fryd da jeg tok fram igjen denne og leste noen sider her forleden. Bergljot Hobäk Haffs Skammen var utrolig flott. Av nyere böker vil jeg, som Valentina, trekke fram Tore Renbergs Kompani Orheim. Ellers har både Inger Hagerups, André Bjerkes og Arnulf Överlands samlede dikt betydd mye for meg. Fra studietida vil jeg nevne Thomas Manns vidunderlige Tonio Kröger. Erik Fosnes Hansens Salme ved reisens slutt fikk stor betydning for meg i en strabasiös epoke i ungdommen.
![]() |
![]() |
#5 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Det første som slår meg når jeg leser hovedinnlegget, er et kjært minne fra barndommen.
![]() |
![]() |
#6 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Helt enig i at Scepticism Inc var rasende festlig, kjøpte den etter din anbefaling TM, og den satt, ja!
![]() |
#7 |
Peppy!
|
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Den første boken jeg tenkte på da jeg leste overskriften var Johan Borgens Lillelord. Det er en del år siden jeg leste den, men fortsatt dukker den ofte opp i tankene mine. Særlig én hendelse i boken, hvor han redder en gutt fra å drukne. Alle hyller ham som en helt, mens innerst inne vet han med seg selv at han kun reddet gutten fordi det ville vært sosialt uakseptabelt å ikke gjøre det. Alle de andre menneskene så jo på ham, så han måtte gjøre noe. Det er ikke få ganger jeg har tenkt det samme med meg selv, hvor jeg har måttet spørre meg selv om hva mine egentlige motiver var. Og det er etter at jeg leste boken at jeg har blitt bevisst på dette. Jeg ble på en måte informert om min egen umoral. Gjorde sterkt inntrykk på meg, det var noe jeg aldri tidligere hadde dvelt ved. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...En av de første voksenbøkene jeg leste, var Gabriel Scotts Det Gyldne Evangelium. Den sitter fremdeles som en stor leseopplevelse, tror jeg var ti eller elleve år. Eller kanskje ni, hvem vet?
![]() |
![]() |
#9 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Hvis jeg begynner med barne- og ungdomsbøkene, får jeg jo aldri sluttet.
![]() |
#12 |
Textrovert
|
Jepp. Utrolig sterk bok som holdt på å ødelegge psyken min.
![]() |
#13 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Det er mange bøker som har betydd mye for meg, og jeg glemmer sikkert mange nå - her er noen av dem:
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Jeg tror nok at alle barne- og ungdomsbøkene som jeg er veldig glad i har betydd mest for meg (og formet meg). Jeg kan ikke ramse opp alle, men for eksempel "Anne fra Bjørkely"-serien, "Ina"-serien, og flere av GGP-bøkene ("Det hendte på Lønnebakken", "Piken uten navn", "Mary Jane" m.fl).
![]() |
#15 |
Stadig underveis
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Jeg vet ikke om jeg kommer på alle i farten, men disse vil jeg nevne: |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
intro
|
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Kom på noen flere ungdomsböker som må nevnes - Maria Gripes "Skyggen over steinbenken"-serie, Tordivelen flyr i skumringen og Agnes Cecilia.
![]() |
![]() |
#17 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Jonas - Jens Bjørneboe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...boklidenskapen min startet med Gulltopp, Bobseybarna og Lykkebarna :mimre mimre: Ina, Lykke er fortsatt bøker jeg leser, betalte akkurat 20 kr i overleie på Ina innepike her om dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Jeg har lest en god del bøker i mitt liv men det er to som står ut mtp at de har rørt meg DYPT inne i hjerterota (for å si det på en klønete måte!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
godt brukt
|
![]() Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...Det er mange, men de som har betydd noe spesielt for meg er : Sist redigert av Mandarin : 24-03-07 kl 11:22. Årsak: Glemte Hamsun |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|