Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hjelp til å male et spisebord hvitt

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-12, 00:30   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp til å male et spisebord hvitt

Vi har nettopp kjøpt dette (spisebordet og stolene + skjenken i samme farge). Jeg elsker jo gamle ting så dette er midt i blinken!
Men vi har lyst å male stolene og bordet hvitt. Jeg eier ikke peiling, så nå lurer jeg på hvordan jeg går frem her. Det ser jo lakkert ut. Må det pusses helt ned først? Eller slipper jeg unna det? Tips? Stolene skal trekkes om uansett.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 07:51   #2
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Pusse lett over, heftgrunning og en halvblank maling?

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 08:36   #3
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Pusse lett over, grunne og bruk gulvmaling. Jeg har malt mange bord, og de jeg ikke har malt med gulvmaling, har blitt veldig fort stygge (sølte man litt kaffe på det tidligere stuebordet, ble det flekker med en gang).

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 09:58   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Pusse så overflaten blir matt, heftgrunn/sperregrunn, oljemaling, og så lakk i samme glansgrad som malingen oppå bordplata. Da blir den mer vaskbar og motstandsdyktig mot flekker og riper.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:49   #5
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Oljemaling og lakk er absolutt mest slitesterkt. Jeg har brukt Jotun lady vannbasert gulv/dør/list på vinduskarmer og småmøbler til barna, og vannbasert suger på steder med hard bruk, slik som bordplater. Hjelper ikke hva reklamen sier...

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:54   #6
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.809
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Anbefaler også gulvmaling. Vårt kjøkkenbord ble malt hvitt med gulvmaling for over 2 år siden, akkurat like fint. Dette er et bord som brukes masse hver dag.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 12:33   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Men vil det bli like pent i hvitt som trefarget?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 12:33   #8
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Oljemaling og lakk er absolutt mest slitesterkt. Jeg har brukt Jotun lady vannbasert gulv/dør/list på vinduskarmer og småmøbler til barna, og vannbasert suger på steder med hard bruk, slik som bordplater. Hjelper ikke hva reklamen sier...

Har ingen erfaring med malingen du har brukt, men jeg har brukt denne:


Og stuebordet er like fint nå, halvannet år etter at jeg malte det. Ei venninne av meg malte kjøkkenbordet med samme maling i fjor sommer, og det er også like fint fremdeles.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 12:39   #9
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Jeg vil også anbefale å bruke en maling med høy glansgrad, oljemaling eller tilsvarende. Vi har akkurat malt gelenderet til trappa i glansgrad 70, med spesialmaling som er vannbasert, men ekstra bestandig mot slitasje. I forrige hus hadde vi malt dører og gelender med vanlig vannbasert maling beregnet for vegg, og det satt ikke i det hele tatt, så vi måtte flikke flere ganger i året. Det samme ser jeg for meg vil skje dersom man maler en bordplate med vanlig veggmaling.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 13:03   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men vil det bli like pent i hvitt som trefarget?

Var det så pent da? Det var litt gulig, synes jeg. Men vi har ikke hentet bordet enda, jeg vil se det litt an, hvordan det ser ut her i den nyoppussede stua og hvordan det er i RL. Kan hende vi ikke vil male det allikevel, men nå har jeg i hvert fall fått mange gode tips i tilfelle vi vil ha det i hvitt. Tusen takk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 13:13   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Jeg vet ikke. Det er jo noen med sprukket og gammel lakk, men det et fin effekt med treverket og. Nå skal det sies at jeg et traumatisert over da søstera mi malte en slik sjenk grønn ( morfaren vår var møbelsnekker) jeg tenker at maler man får man aldri trevirke tilbake. Men altså: er de malt pent funker det nok

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 13:13   #12
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Var det så pent da?

Det ser ut til å være i original stand. Da ville det sittet langt inne hos meg å male over det, hvis det i tillegg er i god stand. Det ser man jo ikke så lett av bildene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 13:19   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Ja, det kan godt hende vi ikke maler det, som sagt. Men jeg vil ikke ha et spisebord jeg ikke liker i stua, jeg maler da heller over det enn å irritere meg over det. Men vi skal se på det når det hentes.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 14:47   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Var det så pent da? Det var litt gulig, synes jeg.

Det er flammebjerk, det skal være gyllent. Jeg syns det ser ut som det er i veldig god stand, maler du det kan det aldri restaureres tilbake til originalstand. Det mister også verdi. Jeg tror det kan bli veldig pent om du får lakket det opp og skiftet trekk til putene.

Jeg er ikke i mot å male alt gammelt treverk altså, men jeg syns det er synd å ødelegge møbler hvor trestrukturen er et av møbelets hovedtrekk. Særlig når det er såpass velbevart som det møblementet ser ut til å være.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 14:56   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.816
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Skal du ødelegge det fine treverket med hvitmaling?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 15:08   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Dere har overbevist meg, jeg maler det ikke. Tror det vil passe fint inn her uansett.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 16:21   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Er det skikkelig slitt er det jo en annen sak. Men om det ikke er skader i treet under lakken tror jeg det kan bli veldig lekkert i en lys spisestue med et sprekt mønster på stolene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:49   #18
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Fint at du ikke maler det. Hva om du tar et stort stykke papir og tegner opp bordplaten, og får lagd en glassplate til bordplaten? På denne måten kan du skifte ut stoff eller papir under glasset. Jeg ville ha likt det, jeg synes ikke slike bord tar seg så godt ut med lange duker. Naturligvis kan du ha lang duk under eller over en glassplate også.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 10:20   #19
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Var det så pent da? Det var litt gulig, synes jeg. Men vi har ikke hentet bordet enda, jeg vil se det litt an, hvordan det ser ut her i den nyoppussede stua og hvordan det er i RL. Kan hende vi ikke vil male det allikevel, men nå har jeg i hvert fall fått mange gode tips i tilfelle vi vil ha det i hvitt. Tusen takk.

Jeg har malt et slikt møblement (lignende) selv og er veldig fornøyd. Skiftet bordplaten vi da, så den er i mørk eik, mens resten av bordet og stolene er hvite, og stolene er trukket om. Lekkert smekkert!!

Men om møblementet er veldig pent og ikke ødelagt i lakken som det er, og passer inn slik, ville jeg ikke malt det. Det jeg har var så gammelt, slitt og stygt at maling var (nesten) eneste alternativ. Det passet ikke inn slik det fremstod heller, men jeg ville ha looken og freshe opp noe gammelt som gjenbruk. Ikke bare en ny "lookalike".

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 10:25   #20
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å male et spisebord hvitt

http://www.foreldreportalen.no/forum...5&postcount=15

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no