Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-12, 22:02   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Snart 2. klassingen, faktisk. Tiden flyr.

Poden har bestemt seg for å bli med på "Sommerles 2012" som biblioteket arrangerer (is i premie! ), og vi trenger litt inspirasjon. Han har hovedsaklig lest småbøkene fra Damms Leseunivers hele det siste skoleåret, siden det er derfra de daglige leseleksene kommer. Nå står han fritt til å velge selv, og det er spennende! Men jeg er rimelig blank på aktuelle bøker og serier som kan passe.

Akkurat nå leser han "Mumiemysteriet" fra LasseMajas detektivbyrå - og den falt veldig i smak. Vi har lest en god del bøker om LasseMaja tidligere, men da som høytlesning. Bøkene i den serien ligger på rundt 90 sider, og har sorthvittillustrasjoner hist og pist - noe jeg ser at kan være viktig for å opprettholde interessen.

Forslag til andre bøker eller serier vi bør titte på?

Gammel 18-06-12, 22:04   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til bøker 1. klassingen kan lese i sommer?

Vi var på biblioteket etter middag i dag og min 1. klassing lånte med seg ikke mindre enn tre bæreposer med bøker! Det var i alle fall noen Rampete Robin bøker der så jeg. Ellers er hun akkurat ferdig med siste Doktor Proktor bok, var visst veldig gøy.

Gammel 18-06-12, 22:52   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tips! Da skal vi se etter Rampete Robin og Doktor Proktor.

Jeg er ukentlig på biblioteket, og jeg har tittet litt i barnehyllene. Men jeg synes liksom alt enten er for vanskelig (bøker uten noen bilder) eller litt for lett (store mellomrom mellom linjene og bilder på hver side etc). Eller veldig oppdelt i jente og guttebøker, og for ham er f.eks fotball totalt uinteressant.

Gammel 18-06-12, 22:59   #4
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Spør om bibliotekaren har tips. De er nok oppdatert på mer enn oss andre.

Gammel 18-06-12, 23:03   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min har likt Fjodor og det store smellet, Otto Monster forlater planeten og Titanics 10 liv (alle leseløvebøker han fikk til bursdagen).

http://www.cappelendamm.no/main/kata...2&serieid=3619

Vi er også med i konkurransen.

Sist redigert av Veronal : 18-06-12 kl 23:55.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 23:04   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, denne tror jeg min hadde likt! http://www.cappelendamm.no/main/Kata...=9788202287566

Gammel 18-06-12, 23:07   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Leseløve skal sjekkes, Veronal! Jeg mener å huske at han brukte Leseløve før han begynte på skolen (men helt nybegynnernivå), og de var populære.

Kanskje vi burde ha egen tråd for Sommerles? Jeg lurer på å melde på meg selv også, for å få fart i lesingen. Det står fra 0-99 år, men jeg får litt følelsen av at jeg ikke tilhører målgruppa.

Gammel 18-06-12, 23:07   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Haha, denne tror jeg min hadde likt! http://www.cappelendamm.no/main/Kata...=9788202287566

Gammel 18-06-12, 23:16   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lesepiratene har også mye morsomt, med spøkelseshistorier og mysterier og greier.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 23:25   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Vi hadde visst en bok fra biblioteket om Rampete Robin i bokhylla. Den synes jeg det var litt lite tekst i, men den så fin ut.

Spøkelseshistorier og mysterier er veldig in, Candy. Lesepiratene skal sjekkes. Jeg føler at det er lettere å få ham til å lese mer når historiene er spennende - og man vil vite hva som skjer til slutt. De bøkene han har vært vant til å lese (Damms leseunivers) er ofte faktabaserte, og litt tørre.

Gammel 18-06-12, 23:25   #11
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Kanskje han vil like Taynikma eller Kimura? Dette er bøker med litt bilder og en del tekst beregnet for gutter fra 7års alderen. Min 9åring liker disse fortsatt.

Gammel 18-06-12, 23:31   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bean, her.

Kanskje han vil like Taynikma eller Kimura? Dette er bøker med litt bilder og en del tekst beregnet for gutter fra 7års alderen. Min 9åring liker disse fortsatt.

Kanskje det? Ser at biblioteket har mange av de bøkene. Kan bøkene leses om hverandre, eller bør man begynne på første bok som er utgitt for å få med seg poenget?

Gammel 18-06-12, 23:40   #13
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Kanskje det? Ser at biblioteket har mange av de bøkene. Kan bøkene leses om hverandre, eller bør man begynne på første bok som er utgitt for å få med seg poenget?

Usikker. Tror det er best å lese de i rekkefølge, men det er noen frittstående bøker som ikke er nummerert.

Gammel 18-06-12, 23:43   #14
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Min snart åtteåring har siden i fjor sommer lest det meste av Rolad Dahl. Noen ganger ligger han på rommet og hiksteler for seg selv.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 23:47   #15
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg skjønner at jeg har havnet i feil tråd, til tross for at min gutt også er ferdig førsteklassing. Tror leseløver av enkleste slag er mer enn nok for oss.

Sommerles hørtes gøy ut, det skal vi jammen hive oss på! Takk for tips.

Gammel 18-06-12, 23:53   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Jeg skjønner at jeg har havnet i feil tråd, til tross for at min gutt også er ferdig førsteklassing. Tror leseløver av enkleste slag er mer enn nok for oss.

Sommerles hørtes gøy ut, det skal vi jammen hive oss på! Takk for tips.

Det ble kanskje feil å snakke om klassetrinn på skolen i overskriften - for ungene er jo veldig forskjellige i forhold nivå på lesing og interesser når det gjelder lesing, det var mer en spesifikk type bøker jeg var ute etter. Bøker med en del skrift, og litt bilder - men ikke for komplisert innholdsmessig.

Det fine med sommerles er jo at det ikke spiller noen trille hvor gammel man er, eller hvilket nivå man leser på. Jeg liker konseptet.

Gammel 19-06-12, 00:04   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa vår er også ganske så langt unna å lese hele bøker på egenhånd. Hun blir så skremt av tanken på hvor lenge hun må lese for å bli ferdig, så hun får aldri begynt.

I fjor kjøpte vi en del vitsebøker, og vitser ser hun enden på, så det leser hun gjerne. Hun kan faktisk lese mange sider med vitser. Så mange at det ville vært et helt kapittel i en bok. Men det øret hører hun ikke på, nei.

Vi skal også være med på sommerles. Men antar at vi registrerer de bøkene vi leser for henne. Det står ikke noe sted at de må ha lest selv, eller har vi misforstått?

Hun og mannen leser Heksene av Roald Dahl nå.

Gammel 19-06-12, 00:22   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Snuppa vår er også ganske så langt unna å lese hele bøker på egenhånd. Hun blir så skremt av tanken på hvor lenge hun må lese for å bli ferdig, så hun får aldri begynt.

I fjor kjøpte vi en del vitsebøker, og vitser ser hun enden på, så det leser hun gjerne. Hun kan faktisk lese mange sider med vitser. Så mange at det ville vært et helt kapittel i en bok. Men det øret hører hun ikke på, nei.

Vi skal også være med på sommerles. Men antar at vi registrerer de bøkene vi leser for henne. Det står ikke noe sted at de må ha lest selv, eller har vi misforstått?

Hun og mannen leser Heksene av Roald Dahl nå.

Jeg har troen på at ungene må få styre type bøker litt selv, det er derfor jeg nå er glad for ferietid og fritt valg i forhold til bøker.

Vi har aldri vært med på sommerles før, men jeg regner med at høytlesning er ok å registrere - siden det står fra 0 år? Kanskje vi må melde på Pjokken også? Han blir antageligvis litt snurt hvis Poden får is, og ikke han.

Vi har Charlie og sjokoladefabrikken fra Roald Dahl liggende på vent nå. Det blir høytlesning.

Gammel 19-06-12, 00:28   #19
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Min 1.klassing liker En pingles dagbok. Fin blanding tekst og illustrasjoner.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 00:44   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi registrerte bare det han leste selv i fjor. Men da tok vi med sånne Donald Ducks bokklubb-bøker også, han var ikke spesielt motivert.

Nå er det andre boller, heldigvis.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.