Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Tips til katteluke?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-12, 14:46   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips til katteluke?

Av praktiske hensyn skal vi nå installere katteluke til vår lille guttepus, Roger. Men vi er helt blånne på dette her, hva bør vi tenke på? Finnes det gode og dårlige luker? Jeg vet vi kan kjøpe en sånn med magnet i luka og i halsbåndet, men er det mye vits? Vi tenker ikke så mye på at andre katter kan komme inn hit, nemlig, for det skjer ikke. Roger er ganske "territoriell" av seg, vi har aldri hatt problem med katter utenfor siden han flyttet inn til oss.
Bør ikke koste for mye, egentlig. Får man en god luke til rundt 500,- kr? Den må forresten være tett slik at det ikke bli iskaldt her om vinteren, vi skal nemlig ha den i terrassedøra i stua.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 14:53   #2
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til katteluke?

De man kan låse den en eller andre veien og med stormvern er gode. Magnet er litt kinki om halsbåndet blir revet av så er det vanskelig å få tak i nytt. Det tar litt tid før pusen skjønner greia ofte, så veldig stor fare for hjemme alene fest er det ikke. Vår har en indikator på om katten er inne eller ute og det er også ganske kjekt. Vi kjøpte vår i Svergie for mellom 3 og 400 kr.

__________________
00 04 10

Sist redigert av era : 06-09-12 kl 17:29.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 14:57   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Sverige altså. Det er for langt å kjøre, men vi kan jo bestille over nett, kanskje. Noen som vet om noen kjekke dyrebutikker på nett som har slikt? Jeg kan google altså, men kanskje noen hadde nyttige tips.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 15:11   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Du må kjøpe en sånn som kan låses slik at katten bare kommer seg inn, men ikke ut i hvert fall.

Det finnes også noen som kan programeres til å kun slippe inn katter med chip, altså at deres chip registreres i katteluken. Men de er nok skikkelig dyre.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 15:13   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Ja, så noen med chip, de kostet 1500-2000 tror jeg. Trenger ikke det. Jeg tenker litt på denne:

http://onlinezoo.nordicshops.com/pro...category_id=44

Noen som har erfaring med disse lukene eller nettsiden? Er litt redd for å kjøpe noe som viser seg å være noe ræl, og som slipper inn for mye luft om vinteren.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 17:31   #6
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Stormvern er absolut must. (er bare en sånn ekstra plast dings , men det funker)

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 19:21   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Jeg synes det trekker veldig fra katteluker selv om de har stormvern, men mulig det henger sammen med at de lukene jeg har vært borti, har vært brukt i kaldt klima. Noe trekk må man nok bare regne med, tror jeg.

Jeg har ikke luke til mine katter fordi jeg ikke vil ha trekken og fordi jeg ikke vil at de skal dra med seg byttedyr inn. Søstera mi derimot har luke og hennes katter drar inn mus (døde og levende) og fugler stadig vekk. Hos oss legges byttene utenfor, men hadde vi hatt luke, hadde de nok tatt det med inn.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 20:34   #8
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.


Jeg har ikke luke til mine katter fordi jeg ikke vil ha trekken og fordi jeg ikke vil at de skal dra med seg byttedyr inn. Søstera mi derimot har luke og hennes katter drar inn mus (døde og levende) og fugler stadig vekk. Hos oss legges byttene utenfor, men hadde vi hatt luke, hadde de nok tatt det med inn.

Det er grunnen til at ikke vi har luke også. Vi har litt mer kontroll på hva han drar med seg inn når vi må slippe han inn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 20:43   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Katteluke vil gjøre ting så mye enklere for oss at egentlig orker jeg ikke tanken på å IKKE ha det, så det blir nok luke uansett. Han er en utegutt, og jeg liker ikke tanken på at han må være inne hele tiden mens vi er på jobb, eller ute i drittvær mens vi ikke er hjemme og kan slippe ham inn. Og om morgenen vekker han oss tidlig for å få komme ut. Andre katter blir nok ikke noe problem, og byttedyr har jeg ikke sett noe til enda, men vi får ta det som det kommer.
Det er trekken som bekymrer meg mest. Vi lager jo permanent hull i døra. Vent litt!! Vi kan jo ha katteluken i kjellerdøra heller. Det kan jo trekke der og, men det er i hvert fall bedre enn å ha det i stua.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 20:44   #10
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

En kollega har kattedør som styres av kattens chip. Ifølge ham er den gull verdt, for det er titt og ofte nabokatter som står og stanger i luka og vil inn. Den kan også låses slik at katten ikke kommer inn eller ut, alt etter som.

En sånn har vi, vi er kjempefornøyde. Den holdes inntil av en magnetmekanisme, merker ikke noe til trekk. Men nå skal det sies at vår er montert i veggen, slik at det blir en "tunnell" inn til selve luken utenfra, det gjør nok også sitt til at det ikke trekker så mye.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 22:33   #11
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

En kollega har kattedør som styres av kattens chip. Ifølge ham er den gull verdt, for det er titt og ofte nabokatter som står og stanger i luka og vil inn. Den kan også låses slik at katten ikke kommer inn eller ut, alt etter som.

Vi har sånn katteluke og er veldig fornøyd.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 22:41   #12
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Vi har kjøpt chipluke. Spent på hvordan det blir. Vi har jo nettopp fått katt og den skal være inne tre uker først. Vi har installert en i garasjen for så en videre inn i snekkerboden, så trekk blir det ikke. Jeg er bare spent på om katta er smart nok til å finne ut av det.
Men ho fant fint frem til kattedoen etter vi viste den i kjelleren, så imponert der.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 22:42   #13
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.339
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Vi kjøpte billigste type på dyrebutikken, og det funker helt fint. Katten vår kunne ikke hatt magnethalsbånd, for han sliter halsbånd av seg med en gang. Jeg er dog møkklei hele katteluka, da vi daglig får gaver i form av både levende og døde fugler og mus. Vurderer å stenge luka for godt og lære katten å mjaue når den vil inn.

Katten vår er også veldig "territoriell" av seg, men han har latt den ene nabokatten komme inn til oss og spise av maten hans når vi ikke er hjemme. Alle andre katter jager han vekk om de prøver seg.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 22:44   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Hahaha, kompiser på besøk. De er nå søte da.
Han her mjauer og banker på vinduet (terrassedøren) når han vil inn. Problemet er når vi ikke er hjemme og han feks. er ute. Eller at han, som elsker å være ute, må være inne hele dagen om vi er på jobb eller ute. Katteluke hadde gjort det så mye enklere for HAM.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 22:49   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Skal ikke dere kansje selge om noen få år? En katteluke vil nok ødelegge litt for salg.

Jeg synes ikke det er noe problem at katten må være ute eller inne når vi er på jobb. Hun har litt tak å legge seg under, eller så finner hun busk. Det er større problem at hun vil ut midt på natten så som oftes ryker hun når vi går å legge oss. Jeg ville aldri ødelagt en dør med katteluke. Spesielt ikke om jeg tenkte å selge.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 22:52   #16
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Vi har chipluke, og katt med chip i nakken (ikkje halsbånd). Den har vore suverent! Vi har nesten nytt hus, og katten har budd aleine på 220 kvadrat i snart 2 månader Lang historie..... Men han har selskap på dagtid av murar og snekker, og på kveldstid av oss. Om natta er huset tomt, bortsett fra han da. Katteluka gjer at han kjem seg inn og ut som han vil, og nabokatten sit slukøret utanfor.

(I leiligheten vi leiger i mellomtida er det ikkje lov med dyr)

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 22:55   #17
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Skal ikke dere kansje selge om noen få år? En katteluke vil nok ødelegge litt for salg.

Jeg synes ikke det er noe problem at katten må være ute eller inne når vi er på jobb. Hun har litt tak å legge seg under, eller så finner hun busk. Det er større problem at hun vil ut midt på natten så som oftes ryker hun når vi går å legge oss. Jeg ville aldri ødelagt en dør med katteluke. Spesielt ikke om jeg tenkte å selge.

Vi har luka i døra. Døra kan jo erstattast med ny dør (joda, ei dør kostar sjølsagt noko)

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 23:09   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til katteluke?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Skal ikke dere kansje selge om noen få år? En katteluke vil nok ødelegge litt for salg.

Jeg synes ikke det er noe problem at katten må være ute eller inne når vi er på jobb. Hun har litt tak å legge seg under, eller så finner hun busk. Det er større problem at hun vil ut midt på natten så som oftes ryker hun når vi går å legge oss. Jeg ville aldri ødelagt en dør med katteluke. Spesielt ikke om jeg tenkte å selge.

Vi har helt løse planer om å selge om kanskje 3-4 år, om vi finner oss et hus, men hus her ute koster 5-6 millioner om vi skal ha noe levelig, så det er ikke sikkert vi noensinne tar oss råd til det. Uansett hadde vi kjøpt ny terrassdør/kjellerdør før vi solgte, er da ikke sånn at ei slik dør hadde ruinert oss heller.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no