Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-12, 18:49   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?

Så kom endelig muligheten norske redaksjoner har ventet på: siden de har visst at denne boken skulle komme, så har de lydig latt være å grave mer i Breiviks barndom enn det retten ga rom for. Men alle har visst at det var mer, at det var grovt, og at det snart ville komme en bok som ga dem rom for å skrive og grave mer. A-magasinets artikkel fredag har nok vært ferdig lenge, i påvente av boken...

Er det riktig? Å offentliggjøre taushetsbelagt informasjon om omsorgssvikt og diagnoser? Trenger vi å vite det? Hva kan vi lære av det?

(jeg mener Ja. Det er riktig å grave i det, det har betydelig offentlig interesse, og der er absolutt mye å lære av det).

Gammel 07-10-12, 18:52   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?

Jeg er svært skeptisk til offentliggjøring av taushetsbelagt informasjon, slik man gjør det her. Men jeg har bestilt boka på biblioteket (etter å ha lest en positiv anmeldelse i Klassekampen i går), og skal etter litt tenking komme fram til om jeg vil lese den eller ikke.

Gammel 07-10-12, 18:53   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om det bare er jeg som opplever det slik, men jeg synes man har vært ganske tydelig på at det har foregått omsorgssvikt tidligere i den grad at omsorgsovertagelse ble anbefalt, så jeg forstår ikke helt hvorfor man blir så overrasket over dette nå?

Gammel 07-10-12, 18:54   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, denne boka er relevant informasjon å gå ut med. Med forbehold om at jeg så langt bare har lest omtaler. Jeg har særlig respekt for at det ble presisert at moren så at hun trengte hjelp, og ba om hjelp som hun så ikke fikk. Det demper heksejakten og åpner for å betrakte hva i alle dager som skjedde langt mer nyansert.

Jeg har et stort behov for å forstå det som skjedde med Breivik, kjenner jeg.

Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 18:55   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å se at det skal ha noen verdi for offentligheten at taushetsbelagte opplysninger om denne mannens barndom kommer fram.

Men, så kunne det heller ikke brydd meg mer midt bak der hvor ryggen slutter heller, så jeg er neppe objektiv i min uttalelse her.

Gammel 07-10-12, 19:10   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes all informasjon om den mannen, som kan belyse hvordan han ble som han ble, er av offentlighetens interesse.

Også kjenner jeg at hensynet til den mannens privatliv ikke står så veldig høyt på listen over ting jeg bryr meg om å bruke energi på å forsvare.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 19:14   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes all informasjon om den mannen, som kan belyse hvordan han ble som han ble, er av offentlighetens interesse.

Også kjenner jeg at hensynet til den mannens privatliv ikke står så veldig høyt på listen over ting jeg bryr meg om å bruke energi på å forsvare.

Gammel 07-10-12, 19:15   #8
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.

Vanligvis er jeg ikke så begeistret for denne type bøker, men boka om Breivik sin barndom skal jeg faktisk lese. Jeg lurer veldig, både faglig og personlig, på hva som det lille Andres opplevde som eventuelt resulterte i 22.juli.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 19:17   #9
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Smilefjes. Boka har jeg tenkt å lese, spesielt fordi jeg jobber med barn, men også fordi jeg har behov for å forstå litt mer av personen ABB.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 19:18   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Aftenpostens vinkling var interessant, den om "orkidebarn", at for noen barn så blir det ekstra viktig med en spesielt god barndom. De er sensitive, "vanskelige" og vil ta spesielt stor skade av dårlige oppvekstvilkår, men også klare seg spesielt bra under gode vilkår.

Morgenbladets vinkling, om styrking av barnevern, er også interessant. Og så håper jeg det graves i om hvorvidt grunnen til at barnevernet etter hvert droppet saken var at det ble en foreldrerettssak, og at barnevernet generelt backer tilbake da?

Irma: det har vært kjent at moren søkte hjelp, men omsorgssvikt-siden har det ikke vært gravd mye i, bortsett fra i forhåndsomtaler av denne boken. At moren var ustabil, forvirrende, og utsatte sønnen for "omfattende omsorgssvikt" har ikke vært omtalt tidligere.

Borchgrevink sier også at ideologien virker som et "skall" utenpå barndomstraumene, en dekkhistorie.

Kvinnehatet hans stikker langt dypere enn islamhatet, mener han.

Gammel 07-10-12, 19:19   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er morens privatliv man vil beskytte. Det er selvsagt ekstremt belastende å se seg selv omtalt som en som har bedrevet omsorgssvikt så grov at man regelrett har skapt en massemorder.

Gammel 07-10-12, 19:27   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er morens privatliv man vil beskytte. Det er selvsagt ekstremt belastende å se seg selv omtalt som en som har bedrevet omsorgssvikt så grov at man regelrett har skapt en massemorder.

Det er sikkert ganske belastende å være det barnet som ble utsatt for omsorgssvikten også.

Sorry. Usakelig. Det finnes sikkert en million "gode" grunner for å ikke klare å ta seg av barnet sitt på en halvveis akseptabel måte. Men jeg kjenner at min sympati i utgangspunktet er litt begrenset der også.

(Jeg mener ikke egentlig at man ikke skal ha krav på personvern eller rettsikkerhet selv om man er en skrekkelig forelder, men akkurat denne saken får frem folkedypet i meg.)

Gammel 07-10-12, 19:31   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Enig i det, men samtidig handler jo mye av dette om moren - som aldri har deltatt i massemord. Og hun har jo også et krav på vern om privatliv. Og ABB sin øvrige nære familie.

Verden kan ikke være lett å bære for disse, og en slik bok gjør det nok ei lettere.

Jeg er skeptisk til en slik bok. Samtidig som jeg merker jeg er nysgjerrig.

Gammel 07-10-12, 19:41   #14
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg håper denne boken vil få mange av oss til å være mer obs på barna vi omgås, at vi vil gå litt lengre for å forsikre oss om at barn har det bra og blir behandlet bra. Hjelpe til å bryte vonde sirkler av forsømmelse , overgrep og omsorgssvikt.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 20:02   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Irma: det har vært kjent at moren søkte hjelp, men omsorgssvikt-siden har det ikke vært gravd mye i, bortsett fra i forhåndsomtaler av denne boken. At moren var ustabil, forvirrende, og utsatte sønnen for "omfattende omsorgssvikt" har ikke vært omtalt tidligere.

Det har vært kjent helt fra høsten 2011 at en psykolog som observerte familien da gjerningsmannen var 4 år konkluderte med at det burde gjennomføres omsorgsovertagelse. Det er vel ingen psykologspesialist verken da eller nå som ville komme til en slik konklusjon uten at det har forekommet omfattende omsorgssvikt?

Gammel 07-10-12, 20:12   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det har vært kjent helt fra høsten 2011 at en psykolog som observerte familien da gjerningsmannen var 4 år konkluderte med at det burde gjennomføres omsorgsovertagelse. Det er vel ingen psykologspesialist verken da eller nå som ville komme til en slik konklusjon uten at det har forekommet omfattende omsorgssvikt?

Jeg tror Polyanna snakket om hva som hadde vært omtalt i media, ikke hva som var kjent av de involverte i saken.

Gammel 07-10-12, 20:31   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg tror Polyanna snakket om hva som hadde vært omtalt i media, ikke hva som var kjent av de involverte i saken.

Det er godt mulig jeg ikke henger helt med i svingene her, men det jeg nevner har jo vært omtalt i media siden ganske kort tid etter angrepene, det er ikke noe som kun har vært kjent for de involverte. Ergo har man visst at det har vært omsorgssvikt i den grad at en spesialist har anbefalt at han bør ut av hjemmet helt siden 2-3 måneder etter angrepene. Noe som etter min opplevelse står i motsetning til det Polyanna skriver.

Gammel 07-10-12, 21:10   #18
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Det er alltid interessant å vite hva som skaper ekstreme reaksjoner, særlig når det er en direkte følge av svikt i systemer som skal fungere.

For øvrig ville jeg gjort akkurat like mye for å forsvare Breiviks rettigheter som andres. Her er det prinsippet som får råde. Det er for sent når jeg står der strippet og uskyldig.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 21:23   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det er klart at man kunne slutte seg til at "noe har vært skikkelig galt", siden omsorgsovertakelse ble vurdert. Men ikke hva, omfang, natur, etc. Det kunne vært alt fra rus til vold.

Gammel 07-10-12, 21:24   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er klart at man kunne slutte seg til at "noe har vært skikkelig galt", siden omsorgsovertakelse ble vurdert. Men ikke hva, omfang, natur, etc. Det kunne vært alt fra rus til vold.

Til at mora hadde kreft og nok med seg selv.

Sånn med risiko for å ødelegge tabloiditeten da.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.