Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Rydde, vaske, rydde, vaske!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-07, 14:00   #1
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Rydde, vaske, rydde, vaske!

Jeg er lei, så innigrannskauen lei om dagen.

Hvodan få piffen tilbake, ork til å gjøre den uforgredelig kjedelig jobben. 4 maskiner klær henger på snora, badet er vasket nå gjennstår det støvsuging og kjøkkenopprydding. Gud det er så kjedelig altså. Vil mye heller ta ut utemøblene og sitter der med kaffekoppen og et koselig uke blad!

Har faste dager jeg gjør ting på, men denne uka har blitt litt amputert. Hvordan gjør dere det? Har dere faste dager eller tar dere det etter behov?

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 14:14   #2
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Her tar vi det etter behov.
Her er det null energi om dagen, så det blir slike skippertak når jeg kjenner jeg har litt ekstra å gå på.

Nå ser det ikke ut her, da vi har tømt badet.
Gubben og svoger setter opp plater og svigermor skal tapetsere imorgen.
Så nå er det badromsmøbler og esker overalt føler jeg.
Samt at i sofaen ligger det en helt dynetrekk full i klær som venter på å bli brettet og lagt i skapet-
Men orker bare ikke.
Skal snart på jobb og, orker egentlig ikke det heller, men det må man jo.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 14:30   #3
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.


Hvordan gjør dere det? Har dere faste dager eller tar dere det etter behov?

Vi har litt begge deler.

Jeg vasker stort sett alt av klesvask i fellesvaskeriet, ca hver lørdag. Mannen vasker bad og do og gulv i leiligheten ca hver uke (litt avhengig av når han har fridag).
Kjøkkenet og støvsuging tar vi hver dag, og ettersom vi har tid. Vi er litt sånn ryddefreaker begge to, så det går veldig fort å rydde opp etter at ungene har lagt seg.

Kjedelig når det hoper seg opp, ja. Det hender jo innimellom det.

Jeg synes du har vært kjempeflink jeg, hva med å ta en times pause i sola også heller gjøre resten seinere?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 14:31   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Fast dag til husvask. Resten etter behov.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 14:39   #5
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Jeg føler bare så med deg, Misteri! Det er utrolig slitsomt å ha det sånn.
Har også hatt en sånn periode, den har vart i nesten ett år men jeg føler jeg begynner å komme ut av den nå.

Badet har vært det verste. Det har flytt over av klesvask, og da er det ikke lett å få holdt det rent heller. Nå har jeg jobbet meg gjennom vasken, rene klær blir brettet med én gang og lagt på plass.

Hver morgen/formiddag tar jeg hånd-hånddduken (hvite, billige fra ikea) og går over vask og klossett med enten klorin eller jif baderom. Gulvet til slutt.
Dette tar fem minutter, og det er så deilig når badet er rent og fresht.

Jeg kjenner jeg får mer energi og tiltakslyst når det er ryddig og rent rundt meg. Har noen flere rom å jobbe meg gjennom, da.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 14:41   #6
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Kjøkkenet vasket og stua ryddet, nå er det kun støvsuging igjen.

Er skikkelig kjedelig når det hoper seg opp ja, men av og til skjer det jo. Vi også rydder hver kveld etter ungene har lagt seg, så det er sjeldent det hoper seg opp.

Nå er mannen i full jobb igjen pluss overtidsjobb++ man kjenner på kroppen da at man har eneansvar og 3 barn hvor et er mer krevende en normalt.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 14:45   #7
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Vi rydder også om kvelden, men det er jo sånn overflaterydding etter dagens aktiviteter, sånt som blir hver dag. Jeg synes det blir så mye av det gjennom dagen at man nesten ikke får gjort annet (enn overflaterydding), og da utsetter man andre ting, som klesvask/bretting, grundigere renhold osv.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 17:18   #8
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Jeg har full jobb, mannen har full jobb og pendler et godt stykke vei 3 dager i uken. Disse dagene er han ikke hjemme før 19 eller 21, og drar lenge før vi andre har åpnet øynene.

Vi har akkurat skaffet oss vaskehjelp, og takk og lov for det. HUn kommer hver tirsdag og vasker hele huset. Hun er et funn! Selv støvsuger vi torsdag og lørdag i tillegg, og tørker lett over vasker samtidig.
Klesvask blir et par dager i ukedagene + en dag i helgen. (gjerne 2 maskiner hver gang) Det står bestandig klesstativ på badet (om vinteren/høst), eller vi henger det ut når det er varmt og tørt ute. Prøver å brette sammen og legge på plass med en gang det er tørt, og driver stadig barne- og voksenopplæring rundt det å rydde opp etter seg med en gang.

Jeg er nemlig mye blidere når det er noenlunde rent og ryddig rundt meg. Det betyr ikke at jeg ikke tåler litt rot, men jeg blir småsur når det flyter alle steder.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 18:38   #9
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg er nemlig mye blidere når det er noenlunde rent og ryddig rundt meg. Det betyr ikke at jeg ikke tåler litt rot, men jeg blir småsur når det flyter alle steder.

Da er du prikk lik meg. Klarer ikke slappe av vist det er rot rundt meg jeg heller.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 20:02   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Jeg har ikke faste dager jeg gjør husarbeid etc på. Prøver å ta det underveis, men det hender at det samler seg litt opp noen ganger
Trives best med å ikke ha for mye rot alle steder, og prøver å rydde litt hver kveld ettter at barna er i seng. Men klesvask hender at det samler seg litt opp av. Kommer aldri til bånn i den forbaskede kurven

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 09:52   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rydde, vaske, rydde, vaske!

Tja, skylapper hjelper godt på nattesøvnen. I går var det litt flaut når vi plutselig fikk barnevakt mitt oppi kaoset. Det var godt å støvsugd golvet og vasket litt på kjøkkenet.

Nå skal vi reise bort i helga - skittentøyskurven er full og badet er fortsatt skittent. Jaja, noe skal vi ha å gjøre til uka også.

Vår løsning er altså å fortsette med skippertaksmetoden. Tror faktisk ikke vi har mistet noen venner på litt rot.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no