Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Utstyrsliste til marsbaby

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-12, 13:16   #1
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
frksnupp er litt kul
Spørsmål

Utstyrsliste til marsbaby

Dette er sikkert svart på flere ganger før, men jeg lurer altså på hva man trenger til første babyen. Vår gutt kommer i mars, og vi har kjøpt inn/får/ får låne følgende utstyr:

Seng
Vogn
Bilstol
Tripptrappstol med nyfødt/babysett
Stellebord (vegghengt)
Vippestol
Babybjørn bæresele
Badebalje

På anskaffelseslista står det:

Lammeskinn
Litt flere ullklær (har en del, men kan være greit å vite hva som er praktisk til de minste)
Stelleveske
Vognpose (vi kjøper Bugaboo og trenger tips til hvilken pose som er best oppi den)
Ny madrass til senga (vi kjøpte brukt)
Sykehusbag (med innhold, har ei god liste men tips mottas med takk)
Vognteppe i ull (skal strikke)

Ullteppe(r) har jeg, sovedress i ull til utesoving i vogna, en del bodyer og litt småplagg, ulljakker, ullbukser, luer og sokker. Strikker mye selv så jeg har tid til å produsere litt mer. Vi har en liten leilighet og dårlig tak, så ingen mulighet til å henge vugge i taket. Tenker å bruke bagen i stua som sove/liggeplass for å spare på oppbevaringsplassen.

Er det noe mer da, utenom bleier, smokk og en million gaskluter, som vi trenger til poden ankommer?

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 13:19   #2
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utstyrsliste til marsbaby

Ammepute, og avtagbart frottetrekk til bilstolen hvis det finnes til deres modell

Gammel 08-11-12, 13:23   #3
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det ser vel ut til at dere har det meste i boks da.
Vi hadde noe ulltøy til gutten vår (april-barn), men endte opp med å stort sett bruke bomull. Han var vedlig varm av seg, og i tillegg gulpet han noe voldsomt. Jeg foretrakk å ha tøy som kunne kokvaskes. Ikke minst til meg selv. Jeg levde i bomullsgensere det første året.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 14:28   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Noen siklesmekker til sikkel og gulp er kjekt. Og en tøypose med plast inni til tøy som blir skittent når man er borte (husker ikke hva de kalles, bleieposer, kanskje?). Vi brukte posen til både klær og tøybleier.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 14:35   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips til pose: Kjøp en pose med forlengerledd så får dere brukt den neste vinter når barnet er i sportsvogn også. Easygrow er knallgod.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 14:59   #6
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

frksnupp er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Tips til pose: Kjøp en pose med forlengerledd så får dere brukt den neste vinter når barnet er i sportsvogn også. Easygrow er knallgod.

Takk for alle tipsene! Ammepute har vi fått allerede, hadde bare glemt å legge den til lista. Har tenkt å kjøpe litt ammeklær fra Boob, de har jeg hørt skal være bra. Godt med sånne tips om poser og annet som jeg ikke har tenkt på.

Kan den Easygrowposen brukes i Bugaboo, vet du det? Vi har tenkt på Voksipose, men lurer på om den blir altfor stor (den blir ikke kjøpt i år, jfr tilbaketrekking). Bugaboos egne poser er sikkert ok, men de har fleecefor og det liker jeg ikke...

Gammel 08-11-12, 15:16   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Smil

Det er mykje ein kanskje treng, som ein ser om ein får bruk for etterkvart. Eg har brukt brystpumpa mykje, ein periode måtte vi bruke pumpemelk og kopp for å få mat i babyen. Og nå er det veldig greit å ha pumpemelk i kjøleskapet, slik at eg kan få litt ekstra søvn innimellom. Vi kjøpte og ammemadrass, fordi vi har slite litt med å få babyen til å sove aleine og madrassa i senga vår er så mjuk at han triller ned til ein av oss og hamnar på magen, viss han søv der. Men begge deler er slikt du ser om du treng. Solskjerm til bilvindauga og speil til baksetet, for å kunne sjå ungen i bakspeilet, kjøpte vi raskt. Det sakna vi allereie då vi køyrde heim frå sjukehuset. Elles får ein tak i det meste etter fødselen. Vi har vore litt opptatt av å kjøpe ting etterkvart som behova melder seg, slik at vi ikkje ender opp med masse greier vi ikkje treng.

Eg var veldig glad for tips om å ha purelan, for såre brystvorter i fødebaggen. Eg kjøpte og medisinsk grønnsåpe på apoteket, til å vaske meg med i underlivet. Det er bakteriedrepande. Mjukt dopapir er og fint å ha med, i tillegh til klede og toalettsaker.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 15:25   #8
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

frksnupp er litt kul
Standard

Takk bai! Mange gode tips der og. Vi bor såpass nær sykehuset (100 m) at jeg tror kjøreturen hjem skal gå greit uten solskjerm, men kjenner jeg mannen rett er nok både det og speil på plass i god tid før fødsel. Den purelansalva har jeg tenkt å teste som leppepomade, det har jeg også hørt skal være vidunderkur for tørre vinterlepper.

Gammel 08-11-12, 15:27   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke kjøpt babybjørn, men heller et elastisk sjal og en ergosele eller en manduca.

Våre høstbabyer var ikke gulpebabyer og trengte derfor to ull/silkebodyer og to strømpebukser de første to mnd med et eller annet å ha utenpå hvis vi skulle ut. Jeg brukte ullflecedress fra Nøstebarn om de skulle bæres pluss en lue og votter som var veldig lange og uten tommel, sammen med noen booties av ull eller skinn. I vogn hadde de skinnpose og strikket jakke og lue.

Ellers arvet vi mye og jeg strikket en del, men det er begrenset hva man trenger.

Ellers kan det være ok med en elektrisk pumpe, ammepute, tøybind hvis du har lett for å få sopp, amme-BH og vhis du viser deg å være en som lekker litt, så kan det være greit med innlegg. engangs innerst og ull utenfor er det jeg har best erfaring med, etter å ha fått en heftig soppinfeksjon av å bruke ull rett på. På såre pupper er det best med masse luft og lite besøk, ellers er simplex øyesalve bedre enn de ulike lanolinsalvene. Sauefett, som feks = fare for sopp etter min erfaring, men jeg vet mange liker det.

Mine barn har ikke villet ligge noe særlig i egen seng. de har ligget på skinn mellom oss. Skinnet avgrenser og gir dem "egen seng" i sengen. Og så har de hatt egen dyne og eget teppe.

En god lenestol i stua er alfa og omega, og så kan du begynne å lage deg en ammekurv med plass til fjernkontroller, strikketøy, blader, telefon, matpakke og drikke til de dagene du er støkk med puppen mer eller mindre ute hele tiden.

Gammel 08-11-12, 15:32   #10
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frksnupp, her.

Takk bai! Mange gode tips der og. Vi bor såpass nær sykehuset (100 m) at jeg tror kjøreturen hjem skal gå greit uten solskjerm, men kjenner jeg mannen rett er nok både det og speil på plass i god tid før fødsel. Den purelansalva har jeg tenkt å teste som leppepomade, det har jeg også hørt skal være vidunderkur for tørre vinterlepper.

Ja, eg brukte ho på leppene her om dagen, i mangel på leppepomade i stelleveska og det var veldig effektivt. Ho minner litt om eight hour-cream, men lukter ikkje like mykje.

Eg kom på det etter at eg hadde skrive det med solskjerm og speil, at du bur like ved sjukehuset. Men vi hadde eit kvarters biltur heim og vi sakna det, så eg lot det stå.

Små håndkle, sånne som ein vanlegvis tørker hendene på, i A3-storleik, bruker vi forresten mykje av på stellebordet. Dei skal eg kjøpe fleire av, for dei må byttast ganske ofte på grunn av tiss/bæsj/gulp, og dei store håndkleda fyller maskinen veldig fort opp.

Gammel 08-11-12, 15:39   #11
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er nok farga av å ha gulpebaby forrige gang. Så har hamstret inn flanellsbleier og gazkluter på Sparkjøp til kommende februarbaby. Brukte de både til amming, tørking, bleieskift og til å ha under hodet i seng og vogn. Syntes aldri jeg hadde nok sist.

Ellers kan det meste skaffes også etter fødsel om du får behov for noe Det er mye jeg syntes var helt unødvendig, mens andre ikke klarer seg uten.

Gammel 08-11-12, 15:41   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

En god lenestol i stua er alfa og omega, og så kan du begynne å lage deg en ammekurv med plass til fjernkontroller, strikketøy, blader, telefon, matpakke og drikke til de dagene du er støkk med puppen mer eller mindre ute hele tiden.

Ammekurv høyrest lurt ut! Det skal eg lage meg med ein gong. Eg veit om ein som er rimeleg lei av at eg roper "Mannen! Kan du hente .... til meg?".

Gammel 08-11-12, 15:47   #13
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Anbefaler også EasyGrow-posen. Solgte Voksi Urbanen da EG kom i hus. EG er mykere og føyer seg bedre rundt barnet, og man kan vaske hele posen i vaskemaskinen. Skinn fås kjøpt løst til, men jeg har aldri hatt behov for det.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 15:48   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gaskluter og flanellskluter og vaskekluter i massevis, ja Gull verdt. Vi bruker dem til alt mulig fremdeles. Og skikkelig vaskemiddel til Nøstebarntingene.

Gammel 08-11-12, 15:52   #15
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

frksnupp er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg ville ikke kjøpt babybjørn, men heller et elastisk sjal og en ergosele eller en manduca.

Våre høstbabyer var ikke gulpebabyer og trengte derfor to ull/silkebodyer og to strømpebukser de første to mnd med et eller annet å ha utenpå hvis vi skulle ut. Jeg brukte ullflecedress fra Nøstebarn om de skulle bæres pluss en lue og votter som var veldig lange og uten tommel, sammen med noen booties av ull eller skinn. I vogn hadde de skinnpose og strikket jakke og lue.

Ellers arvet vi mye og jeg strikket en del, men det er begrenset hva man trenger.

Ellers kan det være ok med en elektrisk pumpe, ammepute, tøybind hvis du har lett for å få sopp, amme-BH og vhis du viser deg å være en som lekker litt, så kan det være greit med innlegg. engangs innerst og ull utenfor er det jeg har best erfaring med, etter å ha fått en heftig soppinfeksjon av å bruke ull rett på. På såre pupper er det best med masse luft og lite besøk, ellers er simplex øyesalve bedre enn de ulike lanolinsalvene. Sauefett, som feks = fare for sopp etter min erfaring, men jeg vet mange liker det.

Mine barn har ikke villet ligge noe særlig i egen seng. de har ligget på skinn mellom oss. Skinnet avgrenser og gir dem "egen seng" i sengen. Og så har de hatt egen dyne og eget teppe.

Takk for tips! Babybjørnen har vi bare fått låne, egentlig uten å spørre, så jeg tenker at jeg ser an hvordan det blir. Manduca har mannen lyst på, og jeg ser for meg at bæresjal kan være fint hjemme.

Den salva noterer jeg meg, sopp har jeg ikke lyst på! Innlegg av ull skal handles inn, engangs likeså.

Når det gjelder klær så er jeg ihuga ullfan, og håper at jeg får brukt en del av det som er strikket allerede. Hvis ikke kjenner jeg haugevis av babyer, så det er kjekt å ha til gaver også. Nøstebarndress er på ønskelista, og en er allerede strikka. Ungen skal iallefall ikke fryse.

Lenestolen er på plass, den kurva var smart! Det må ordnes.

Det blir spennende å se hvordan sovinga går, vi har kjøpt ei brukt Stokkeseng (babyversjonen, ikke den minste), og jeg syns den ser så stor ut. Vi har bare ett soverom, så det er ikke lange veien bort til senga heldigvis, det må vel bare prøves ut når han kommer.

Gammel 08-11-12, 15:56   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Easygrow passet perfekt i både EW QTRO-bagen og i Brio-bagen, så jeg tipper den passer i bugaboo også.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 15:57   #17
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frksnupp, her.

Det blir spennende å se hvordan sovinga går, vi har kjøpt ei brukt Stokkeseng (babyversjonen, ikke den minste), og jeg syns den ser så stor ut. Vi har bare ett soverom, så det er ikke lange veien bort til senga heldigvis, det må vel bare prøves ut når han kommer.

Vi trener på å sove i seng, mest fordi eg er så redd for å legge meg på ungen, at eg ikkje klarer å slappe ordentleg av og sove tungt nok, når vi har han oppi senga. Eg synest det hjelp med ammemadrass, men då er det ikkje plass til alle tre i senga. Så vi driv med trening på å sove utan kroppskontakt, både på dagtid og på natta. Det begynner å gå seg til, men eg har inntrykk av at det er veldig individuelt korleis ungar søv i eiga seng i starten.

Gammel 08-11-12, 16:07   #18
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Gratulerer med kommende mars-gutt!

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 16:24   #19
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må bare si det jeg alltid sier når det gjelder ullklær:

Babyen kan ha atopisk eksem. Da funker ikke ull innerst, og fine deilige tøyet kan ikke brukes. :erfart opptil flere ganger:

Gammel 08-11-12, 20:48   #20
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

frksnupp er litt kul
Standard

Takk, Mammaheksa! LilleRosin, det er min store skrekk...håper virkelig at han ikke har det. Ingen i familien har det, men jeg vet ikke om det har noen betydning.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.