|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vaksine"propaganda"?En bekjent har lenket til denne nettsiden og tror blindt på det de skriver om vaksiners påvirkning på folkehelsen:
|
|
|
#2 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Vaksine"propaganda"?
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Vaksine"propaganda"?Akkurat mhp tuberkulose stemmer dette i og for seg, økningen i levestandard har betydd mer enn vaksinen for nedgangen. Det er det som gjør det vanskelig å tolke tall fra de tiårene der, vaksiner og etterhvert massevaksinasjon kom samtidig med en økning i levestandard. Men se på polio. Og i og for seg hemofilusmeningitt som vi har begynt vaksinasjon mot for få år siden.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Vaksine"propaganda"?Det stemmer at det ikke er vaksine som er den viktigste faktoren for å begrense dødeligheten av tuberkolose. De største endringene i dødelighet kom med bedret medisinsk hjelp, bedre hygieneforhold og bedret smittevern, 50 år før vaksinene kom. Dette i hht Statistisk sentralbyrås nettsider. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Vaksine"propaganda"?Dette er også grunnen til at BCG ikke lenger er obligatorisk i Norge, man ser at den vaksinen har såpass liten effekt i forhold til det smittetrykket vi utsettes for i Norge. Det er ikke en veldig effektiv vaksine, og statistisk sett må det et visst smittetrykk til for at det skal være noe vits i å ta den.
|
|
|
#6 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Vaksine"propaganda"?Nederst i artikkelen står dette:
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Vaksine"propaganda"?Nei, og det er heller ikke riktig at man mener at helsetilstanden til barn er forverret i så måte, man har vel ikke engang helt landet på om det er noen økning i endel tilstander eller om det er mye endrede definisjoner ute og går.
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror dette er vissvass. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Vaksine"propaganda"?Alt er jo et definisjonsspørsmål. Nå får ungene i større grad en diagnose. Tidligere ble de sett på som urokråker (ADHD) eller tunglærte/dumme (dysleksi). Så jeg vet ikke helt om jeg er enig i at helsetilstanden er forverret ut fra det som nevnes heller.
|
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
SSB sier at det har vært en markant økning i allergier, eksem og astma hos barn siste 50 år, men dette kan jo like gjerne tilskrives at barn er mer inne, at de får i seg flere kjemikalier og kunstige tilsettingsstoffer, at de beveger seg mindre eller bor i tettere hus. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Vaksine"propaganda"?En viktig grunn til økningen i allergier er sannsynligvis mangelen på parasitter. Så vaksinemotstanderne burde egentlig kjempet mot Mattilsynet og vaskemiddelindustrien istedenfor folkehelseinstituttet og legemiddelindustrien.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vaksine"propaganda"?Jeg har hatt astma hele livet, og jeg ville uansett valgt det fremfor kopper eller polio dersom det virkelig var en reell sammenheng mellom det og vaksiner.
|
|
|
|
#14 |
|
Introvert optimist
|
I dag reddes mange veldig for tidlig fødte barn som for femti år siden ville ha dødd tett og slett. Hva er det gjort av forskning på hva slike umodne små mennesker kan få av følgeskader? Kan det tenkes at det er noen sammenhenger her? Rent intuitivt ville i hvert fall jeg tro at det er mer sansynlig enn at vaksiner skulle gjøre noen skade.
|
|
|
#15 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Vaksine"propaganda"?Jeg er så fordomsfull at jeg stempler vaksinemotstandere som dumme. Egentlig ønsker jeg meg en vaksine mot slik dumhet, det ville vært noe.
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vaksine"propaganda"?For en del vestlige land kan man også se på innvandringen som startet ut over 70-tallet, hvor dødstall også kunne holdes oppe pga. utsatte grupper uten vaksine.
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vaksine"propaganda"?Oi... den websiden har en artikkel om Dr. Wakefield.... "Lege og forsker Andrew Wakefield er anerkjent for sitt enorme forskningsarbeide. Spesielt godt kjent er hans forskning på den mulige sammenhengen mellom autisme, inflammatorisk tarm og MMR vaksinen."
|
|
|
#18 |
|
Off the map.
|
Sv: Vaksine"propaganda"?Bestefaren min døde av polio lenge før jeg ble født. Jeg er ganske sikker på at han ville ha foretrukket allergi. Selv om jeg tviler sterkt på at det er noen sammenheng der.
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Sv: Vaksine"propaganda"?Wakefield, intet mindre.
Du finner hele artikkelen her: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Andrew_Wakefield |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Borte
|
Når jeg ser på hvor alvorlige symptomer astma og allergi kan gi, så vil jeg tro at en del barn med de diagnosene rett og slett ikke levde særlig lenge når de ikke ble skikkelig diagnostisert eller behandlet..
|
![]() |
|
|