Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egoistisk av voksne å snyte ungdommen for OL?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-13, 09:51   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egoistisk av voksne å snyte ungdommen for OL?

Siste meningsmåling viser at Oslofolk ikke vil ha OL, og generalsekretæren i Idrettsforbundet sier følgende:

Sitat:

De som er under 30 har vokst opp med fortellingen om Lillehammer-festen. De har hørt om den, de har sett bilder av den og de har kanskje drømt om den. Men de har ikke opplevd den. Nå vil de det. Nå vil de ha sjansen til å oppleve alt det de bare har hørt om. - Og så skal vi eldre nekte dem det?
- Ja det ser ut til at det er det som er tilfellet. Skepsisen til OL er størst blant de som har vært med på en OL-fest på hjemmebane og vet hvilken enorm opplevelse det er.
- Hva synes du om det?
- Jeg synes det er egoistisk av de eldre. Jeg synes det er kjipt at de ikke vil la de unge få opplevde den festen de selv deltok i på Lillehammer og foran TV-apparatene for snart 30 år siden, sier Andersen.

For meg er dette helt idiotisk. Skjønner han ikke at ikke alle syns at OL på Lillehammer var fantastisk? Drømt om OL på Lillehammer? Det høres jo helt latterlig ut.

Mitt nei til OL handler om sløseri. Oslo har en helt fullstendig hull i hodet økonomi, og da syns jeg det er sært å bruke en fantazillion på et idrettsarrangement som den økonomiske effekten av er svært tvilsom. Jeg tror det heller handler om at vi over 30 har et litt mer realistisk syn på hva som trengs, enn egoisme. Egoisme fordrer jo at man vil ha noe for seg selv, og å påstå at de over 30 vil ha OL-opplevelsen for seg selv henger ikke på greip, altså.

(Jeg ser at det diskuteres om undersøkelsen er valid, altså, jeg reagerer kun på uttalelsene til generalsekretæren)

http://www.osloby.no/nyheter/--Egois...l#.UhXAg7zLBT4

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 09:56   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egoistisk av voksne å snyte ungdommen for OL?

Jeg er helt enig med deg. Ja, det hadde sikkert vært bra på mange måter, men bruken av penger er beyond vanvittig. Som et eksempel kan man ta nedskjæringene i barnehagebudsjettene. I vår bydel har vi en styrer på tre barnehager, med det resultat at ansatte slutter over en lav sko på grunn av manglende ledelse og stabiliteten for barna er borte. Vi har ikke varm mat lenger og ingen penger til leker. Ødelagte leker erstattes ikke.

Ja, de fantasillionene kan defintivt brukes på andre ting enn OL.

Gammel 22-08-13, 10:03   #3
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også enig med deg.

Hvis vi skal bruke logikken til Andersen, vil jeg påstå at det er dypt urettferdig å skulle ha nytt OL allerede i 2022. Dagens ungdom får vente like lenge som alle andre har gjort. Første OL var i 1952. Så gikk det 42 år før neste i 1994. Vi kan tidligst arrangere OL i 2036. Ellers blir det URETTFERDIG.

Gammel 22-08-13, 10:04   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så hjertens enig!

Gammel 22-08-13, 10:05   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare dumt og navlebeskuende.

Jeg var voksen nok til å huske OL på Lillehammer og utenom at jeg så åpningsseremonien (og gremmet meg over Thor Heyerdahl) så berørte det meg ikke mer enn olympiske leker i andre land.

Jeg unner norsk ungdom at vi bruker pengene på viktigere ting.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:06   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Blunk

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg unner norsk ungdom at vi bruker pengene på viktigere ting.

JA!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:07   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tåpelig argument. Selv om jeg er FOR OL i Oslo.

Gammel 22-08-13, 10:08   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For ikke å snakke om hvis vi begynner å trekke inn geografi i diskusjonen. Det er URETTFERDIG og SLEMT og EGOISTISK at ikke ungdom og alle andre i Nord-Norge og på Vestlandet har hatt OL utenfor stuevinduet.

Gammel 22-08-13, 10:08   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er av de som mener at Norge bør søke om OL, men jeg klarer allikevel å se at argumentasjonen han bruker er helt hinsides. Han hadde en fantasktisk opplevelse ved å ha OL på Lillehammer. Det er ikke gitt at alle andre har det.

Gammel 22-08-13, 10:13   #10
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er innhabil. Jeg mener idrettstyret kuppet et Tromsø-OL til fordel for OL Oslo, og jeg unner følgelig ikke søringan et nytt OL før det har vært arrangert ett i nord først

Sist redigert av Flubby : 22-08-13 kl 10:29.
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:26   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fatter ikke at de stemte ned OL i Tromsø, og nå vil de ha det i Oslo.

Ja til OL i Tromsø, nei til OL i Oslo.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:27   #12
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Ting kan vel tyde på at man heller bør bruke krefter på å rydde opp i det navlebeskuende, menneskefiendlige, korrupte sirkuset som IOC står for enn på å drysse utallige milliarder over dem her i Oslo også. Jeg skjønner at mange syns skirenn er god underholdning, selv om jeg ikke gjør det, men selv de minst oppegående burde vel etterhvert ha fått med seg at ikke bør støtte noe som arrangeres av IOC. Arranger gjerne store idrettsarrangementer, men ikke søk om OL nå.

Oslo, og Norge, har mange utfordringer. Jeg tror ikke det vil hjelpe på noen av dem å bruke kanskje 100 milliarder på å arrangere vinter-OL. (Dette kommer til å koste mye mer enn de 30 milliardene tillhengerne hevder er prisen, og vi vil ha lite igjen for det etterpå). Vi kan få ganske mye underholdning for 30 millarder kroner, uten å legge flere penger i kassen til IOC.

Jeg burde kanskje gjøre mitt for å få mer oppmerksomhet rettet mot hvor ille det er at neste OL skal arrangeres i Russland frem mot 8. september. Man kan jo håpe at et generelt negativt fokus på IOC og OL kan bidra til at flest mulig sier nei takk til å få dette til Oslo.

Ben "old, grumpy" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:29   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ting kan vel tyde på at man heller bør bruke krefter på å rydde opp i det navlebeskuende, menneskefiendlige, korrupte sirkuset som IOC står for enn på å drysse utallige milliarder over dem her i Oslo også.

Dette er jeg veldig enig i.

Gammel 22-08-13, 10:43   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Flubby og Benmurphy.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 11:00   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, herregud. Dødsegoistisk.

Hallo. Er det mulig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 11:25   #16
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mitt nei til OL handler om sløseri. Oslo har en helt fullstendig hull i hodet økonomi, og da syns jeg det er sært å bruke en fantazillion på et idrettsarrangement som den økonomiske effekten av er svært tvilsom. Jeg tror det heller handler om at vi over 30 har et litt mer realistisk syn på hva som trengs, enn egoisme. Egoisme fordrer jo at man vil ha noe for seg selv, og å påstå at de over 30 vil ha OL-opplevelsen for seg selv henger ikke på greip, altså.

Kunne ikke vært mer enig!

Gammel 22-08-13, 11:26   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må være det mest egoistiske vi gjør mot ungdommen idag.

Gammel 22-08-13, 11:42   #18
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Men tenk hvor mange ESC-finaler vi kunne arrangert for de estimerte 30 milliardene et OL vil koste

Gammel 22-08-13, 11:58   #19
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Men er det ikke en menneskrett å ha opplevd minst ett OL i landet sitt da?

Gammel 22-08-13, 12:17   #20
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har ingen interesse av verken OL eller andre sporstarrangement og ser ingen grunn til å arrangere det i det heile tatt. Samtidig kjøper eg ikkje heilt pengane-kunne-vore-brukt-til-så-mykje-anna-argumentasjon ala denne:

For det er ikkje som om ikkje vi deltek i OL og det er ikkje som om vi ikkje er eit av verdas rikaste land. OL blir arrangert kvart fjerde år, og viss ikkje vi tar rekninga innimellom, gjer nokon andre det. Og då går det gjerne utover folk som er fattigare og har mindre enn oss i utgangspunktet. Sjå på Brasil, kor dei jamner slummen med jorda for å skufle folk ut av Rio før OL og VM.

I eit globalt solidaritetsperspektiv synest eg vi nordmenn burde ta rekninga for dette sirkuset med jamne mellomrom (forutsett at vi faktisk skal delta i det, på andre si bekostning). Om det skal skje i Oslo eller Tromsø og om det skal skje i 2022, er eg likegyldig til. Men eg synest heile solidaritetsargumentasjonen er svært navlebeskuande.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.