|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Leo tar valget: Om å stemme dumtNoen som har fått med seg "Leo tar valget"-serien på NRK? Syns det er en fin serie som viser synspunktene til alle parter.
'08, '12 Sist redigert av Moia : 04-09-13 kl 11:06. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtJeg synes ikke det er dumt å stemme ut fra et videre perspektiv enn en selv, nei.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtFor en merkelig påstand?
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtJeg leste en doktorgradsavhandling om høyre-velgere der forskeren hadde kommet frem til at 1/3 stemte H fordi det faktisk lønnet seg for dem og deres økonomi. 1/3 stemte H fordi det kom til å lønne seg snart, bare de ble ferdig med småbarn, studier eller gikk litt opp i lønn. Den siste 1/3 stemte H fordi de skulle ønske det lønnet seg for dem, at de skulle ønske de hadde stor formue, fet lønn og var friske.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 04-09-13 kl 12:01. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtMens jeg stemmer V fordi jeg mener samfunnet trenger at hjulene går raskere rundt, for at vi skal ha råd til å betale for velferden. Vi trenger risikovillig kapital, legge til rette for innovasjon, småbedrifter og nye arbeidsplasser.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtDen avhandlingen høres *litt* ideologisk farget ut, HV...
|
|
|
#7 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumt"Best for en selv" er jo også en temmelig vid betegnelse. Det er ikke sikkert at det som er økonomisk rasjonelt for meg i dag er det som er økonomisk rasjonelt for meg om fire år eller om ti år. Det som er økonomisk rasjonelt er kanskje heller ikke best for helsa mi, eller for ungene mine, for ikke å snakke om hva som er best for meg selv i forhold til kulturtilbud, muligheter for grønn rekreasjon eller selvbildet mitt. Jeg synes uttalelsen fra Aarebrot var for sterkt forenklet (i alle fall slik den er gjengitt, jeg har ikke sett programmet) til å gi særlig mening. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtTja, nå er ikke alle høyrevelgere høytlønte, er de vel?
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumt
Nei, det var påstanden om at de 2/3 av Høyrevelgerne som ikke hadde direkte egen interesse av Høyres politikk likevel stemte av egoistiske grunner (kom til å bli rike eller ønsket seg rike) jeg reagerte på som veldig ideologisk farget.
|
|
|
#10 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtAngående FrP-velgere. Det stemmer nok at noen/mange (?) av dem ikke nødvendigvis vil tjene økonomisk på FrPs økonomiske politikk, men jeg tror det er både feilaktig og nedlatende å si at det betyr at de stemmer dumt. Magnus Marsdals bok FrP-koden er bl.a. inne på kulturelle referanserammer og identifisering som årsaker til at folk stemmer FrP. Det kan bl.a. handle om å føle seg nedvurdert og fremmedgjort av den politiske eliten i andre partier. Det tror jeg er et stort problem for demokratiet og noe som både Ap og SV bør ta inn over seg og jobbe (mer) med, i stedet for å anklage FrPs velgere for å være dumme. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Dert var langt mer nøytralt formulert. Jeg er ikke ideologisk nøytral.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtHer er den omtalt: http://www.nettavisen.no/innenriks/article241907.ece
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtJo Thori Lind har masse morsom forsking på samvittigheten.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtTakker. Så han har altså slett ikke funnet ut at 1/3 av Høyrevelgerne stemmer Høyre fordi de tror de blir rikere fremover. Han spekulerer på om det kan være derfor de gjør det, uten å ha data for det. Mindre fiffig, mer troverdig.
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtJeg kunne tenkt meg en analyse på andres beveggrunner også. Gjerne en jeg selv lager. Jeg har en god del teorier.
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumtMen for en mer fornuftig biasanalyse: det er jo ganske tenkelig at de som tror deres egen økonomi skal bli bedre i fremtiden nettopp er gründere eller andre som jobber i entusiastiske nystartede småbedrifter. Der vil selvsagt andel som stemmer borgerlig være skyhøy, siden de er avhengig av at det nettopp legges til rette for gründervirksomhet og lønnsomhet.
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Etter hukommelsen, nesten ti år etter. Give me a break!
|
![]() |
|
|