Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan rengjør man en stekeovn?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-13, 18:16   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan rengjør man en stekeovn?

Jeg skal flytte, og må vaske ut av stekeovnen. Jeg prøvde meg med litt ovnsvask (sprayflaske fra Jif), og det tok jo mye av fettbelegget. Men hva med disse svarte, svidde flekkene? Hvordan får man bort det? Jeg tør ikke bruke stålskrubb, det ser ut til at ovnen er dekket av teflon. Eller noe sånt. Så hvis jeg skrubber skraper jeg vel sikkert av belegget.

Hvordan rengjør man egentlig slike ovner?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 18:19   #2
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?

Kjøp MrMuscle ovnsrens, spray, virk og tørk av

Gammel 06-10-13, 18:20   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mr.Muscle ovnsrens. Sånn som sprayes på og skal stå litt. Lukter løsemiddel lang vei, men funker bra.

Og så kjøper man stekeovn med pyrolyse neste gang.

Gammel 06-10-13, 20:00   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dere sikker på det? Det stod på Jif-flasken også, at den skulle stå på en stund, og så var det bare å wipe det bort. Men det skjedde ikke.

Gammel 06-10-13, 20:03   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skalpell.

Gammel 06-10-13, 20:03   #6
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må gjøre det flere ganger om det er så ille.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 20:10   #7
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Jeg sprayer på ovnsrens, setter ovnen på ca 200 grader og setter inn en ildfast form med vann. La det stå en god stund slik at du ser at det damper godt av vannet. Avkjøl litt og tørk av. Har aldri hatt så ren stekeovn før jeg begynte med dette.

Gammel 06-10-13, 20:19   #8
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Skalpell.

Skal se om jeg har en liggende i seriemorderskrinet mitt.

Ovnsrenstrikset skal jeg prøve. (Men det er ikke brannfarlig? Det står på flasken at det skal gjøres i kald ovn.)

Gammel 06-10-13, 20:25   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Jeg sprayer på ovnsrens, setter ovnen på ca 200 grader og setter inn en ildfast form med vann. La det stå en god stund slik at du ser at det damper godt av vannet. Avkjøl litt og tørk av. Har aldri hatt så ren stekeovn før jeg begynte med dette.

Men atte, er ikke det litt sånn fyfy når man har med slike rengjøringsmidler å gjøre?! Men høres jo unektelig deilig ut med skikkelig ren ovn!

Magic Eraser svamp er også smart å bruke

Gammel 06-10-13, 21:17   #10
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker Jif for storhusholdning, det er noe helt annet enn skvipet fra super'n. Fås kjøpt på Staples.

Gammel 06-10-13, 21:22   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man bestiller flyttevask og informerer om at ovnen også må vaskes.

Gammel 06-10-13, 21:42   #12
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man kjører pyrolyse, og får ekstra ren ovn fordi den innerste glassplata har fått en smell tidligere, og derfor eksploderer slik at den må skiftes. En bieffekt er at kjøkkengulvet også blir rent fordi man vil være sikker på at alle de små glassbitene er borte.

Eller så kjører man på med de sterkeste vaskemidlene man finner. Bare husk å bruke solide hansker, det er kraftige saker.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 23:46   #13
Lizzie

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ovnsrens fungerer greit, bare man venter lenge nok.

Gammel 07-10-13, 00:33   #14
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Skal se om jeg har en liggende i seriemorderskrinet mitt.

Ovnsrenstrikset skal jeg prøve. (Men det er ikke brannfarlig? Det står på flasken at det skal gjøres i kald ovn.)

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Men atte, er ikke det litt sånn fyfy når man har med slike rengjøringsmidler å gjøre?! Men høres jo unektelig deilig ut med skikkelig ren ovn!

Magic Eraser svamp er også smart å bruke

Vanndamp tar ikke fyr. Sett ovnen på lavere grader-150 eller noe i den duren om du er redd det blir for varmt. Ha godt med vann i den ildfaste formen og følg med ovnen jevnlig. Vi har hverken hatt brann eller forgiftninger når jeg har rengjort stekeovnen på denne måten

Gammel 07-10-13, 00:43   #15
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Vanndamp tar ikke fyr. Sett ovnen på lavere grader-150 eller noe i den duren om du er redd det blir for varmt. Ha godt med vann i den ildfaste formen og følg med ovnen jevnlig. Vi har hverken hatt brann eller forgiftninger når jeg har rengjort stekeovnen på denne måten

Nei, det var ikke vanndampen jeg var engstelig for, men ovnsrensen. Men godt å vite at det var vært helt uproblematisk hos dere

Gammel 07-10-13, 08:14   #16
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Eller så vasker du så godt du kan, og ferdig med det!
Ovnen som fulgte med her er skikkelig stygg inni, så det går an å selge den sånn den er.
Skjønner at du vil gi fra deg en ren og fin ovn, går det ikke så går det ikke.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 10:13   #17
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Vi har en ovnrensflaske som skal brukes i varm ovn, husker ikke helt fremgangsmåten, for det skjer ikke så ofte... Men min blir heller aldri helt fritt de svartsvidde flekkene i bunn, gjør så godt du kan (mange ganger), mer kan de ikke forvente.

Gammel 09-10-13, 14:08   #18
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Bare ikke bruk den typen kaldovnsrens som absolutt ikke skal ha varme om man fristes til det under rengjørningen. Mr Muscle for eksempel kan antenne, og er mest effektiv i kald ovn. Med noen typer rens er det anbefalt at man varmer opp ovnen litt, les på flasken. Selv om det står på flasken at virketiden er 1 time, kan man med fordel la det stå over natten før man vasker av. Veldig skitten ovn må ha gjentatt behandling og som nenvt behandlig over natten. Om det er noe fastbrent igjen skrubber man først med nylonskrubb og gryteskrubb som ikke riper før man går over til hardere saker. Den tar det meste når Mr Muscle eller andre typer ovnsrens har stått over natten. Emaljen vil mattes ned av stålull og ripes av knivblad så vær ekstra forsiktig når man tyr til den slags.

Av erfaring: Mr Muscle og andre ovnsrensstyper som prayes på og skal stå å virke; etter man har sprayet over alt og lukket ovnsdøren igjen, legg et gammelt håndkle under døren, eventuelt i skuffen under. Det hender brun gruffe renner ut av ovnen og det er utrolig irriterede. Håndkle blir rent igjen på vanlig 60 graders vask. Gummihansker når man vasker etter spraying er et must (!!). Jeg har ikke prøvd alle typer, men Mr Muscle er effektiv. Stekeovnen din er gjerne ren for lengst når, men slik håndterer jeg det.

Sist redigert av arrow : 09-10-13 kl 14:45.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.