Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lider vi av feilutdanning?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-13, 18:27   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Lider vi av feilutdanning?

http://www.aftenposten.no/meninger/V...g-7364042.html

-Selv om hele befolkningen har mastergrad, må fortsatt noen av oss vaske toaletter. Men de rødgrønne partienes svar er hele tiden mer skole, flere universiteter, mer utdanning. Dette skriver Mimir Kristjanson (Redaktør, Manifest tidsskrift) i Aftenposten.

Er det viktig at alle tar så høy utdanning som mulig, eller er det greit at noen stopper etter videregående? Hva tenker FP?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 18:40   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lider vi av feilutdanning?

Jeg tror på mangfoldet og har mange av disse diskusjonene med ungdommer jeg møter på min vei. Det er ikke alltid høgskole og flest mulig studiepoeng er saliggjørende. Jeg blir for eksempel litt grinete når noen påstår at det er fint at jeg nå får meg en utdanning (høgskole) til tross for at jeg har hatt svennebrev siden 1998.

Samtidig så leser jeg jo hver eneste dag stillingsannonser hvor kravet er minst 3-årig høgskoleutdanning, majoriteten har det i utlysningen. Jeg skjønner jo at unge fristes til mer utdanning.

Gammel 07-11-13, 18:44   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arbeidsmarkedet er jo mye mer spesialliert og mange av de gamle rutinejobbene eksisterer ikke lenger. Ergo trenger vi fler med høyere utdanning.
Men alle trenger ikke en master.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 18:52   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Arbeidsmarkedet er jo mye mer spesialliert og mange av de gamle rutinejobbene eksisterer ikke lenger. Ergo trenger vi fler med høyere utdanning.
Men alle trenger ikke en master.

Men butikkjobber, serveringsjobber og vaskejobber eksisterer jo i aller høyeste grad? I min hjemby er det nå langt mellom ikke-svenske servitører og jeg har vel ikke sett en etnisk norsk person med vaskejobb på mange år, tror jeg. Jeg er ikke på "utlendinger tar jobbene våre"-kjøret nå, jeg prøver bare å få fram at det finnes mange jobber der man ikke trenger mer enn et fagbrev.

Jeg stiller også spørsmålstegn ved at så mange ikke-akademisk interesserte mennesker nå går studiespesialiserende. Hva har man egentlig der å gjøre når lesing og skriving er noe av det man hater mest her i verden? Jo, mamma/pappa eller rådgiver har sagt at man må studere hvis man vil bli noe her i verden.

Gammel 07-11-13, 18:55   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men butikkjobber, serveringsjobber og vaskejobber eksisterer jo i aller høyeste grad? I min hjemby er det nå langt mellom ikke-svenske servitører og jeg har vel ikke sett en etnisk norsk person med vaskejobb på mange år, tror jeg. Jeg er ikke på "utlendinger tar jobbene våre"-kjøret nå, jeg prøver bare å få fram at det finnes mange jobber der man ikke trenger mer enn et fagbrev.

Jeg stiller også spørsmålstegn ved at så mange ikke-akademisk interesserte mennesker nå går studiespesialiserende. Hva har man egentlig der å gjøre når lesing og skriving er noe av det man hater mest her i verden? Jo, mamma/pappa eller rådgiver har sagt at man må studere hvis man vil bli noe her i verden.

Fagbrev er jo ikke det enkleste her i verden, og jeg tror de fleste er enige om at man i det minste trenger vgs for å få en noenlunde stabil jobb her i landet nå. Forrige undervisningsminister var i alle fall tydelig på at det var ønskelig med flere praktikere og flere med fagbrev.

Gammel 07-11-13, 19:00   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Fagbrev er jo ikke det enkleste her i verden, og jeg tror de fleste er enige om at man i det minste trenger vgs for å få en noenlunde stabil jobb her i landet nå. Forrige undervisningsminister var i alle fall tydelig på at det var ønskelig med flere praktikere og flere med fagbrev.

Nei, det er jo blitt slik at fordi fagbrev er vanskelig å oppnå, og for noen "ikke bra nok" havner fler og flere svake (i mangel av et bedre ord) på studiespesialiserende. Jeg synes jeg legger lista lavere og lavere for hvert år og at nivået på elever som kommer inn har gått ned på de siste ti årene. Ting jeg bruker tid på studiespesialiserende i dag, er ting man lærte på ungdomsskolen for 20 år siden, det vet jeg. Det lover jo heller ikke bra for landets framtid at så mange av elevene som kommer ut av videregående klarer til å studere, holder et så lavt faglig nivå. Hvis jeg ikke tar feil, sier vel også mange studiesteder at svake og umotiverte studenter, naturlig nok, også er tilfelle der.

Gammel 07-11-13, 19:08   #7
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror faktisk ikke det er greit om veldig mange stopper etter videregående. For samfunnets del er det "lurt" siden vi jo trenger en del ufaglært arbeidskraft til å fylle en del oppgaver. Men for individets del er det jo veldig begrensende. Et eksempel er ei jeg gikk på videregående sammen med. Hun tok (det som da het) allmenfag på videregående. Deretter begynte hun å jobbe i en matbutikk. Årene ballet på seg, og selv om hun har avansert til en NK rolle for en avdeling, så er all hennes arbeidserfaring fra dagligvarehandel. Hun ønsker nå å bytte bransje, men sier det selv, uten utdannelse og uten annen yrkeserfaring er det vanskelig for en på 40 å finne en spennende jobb. Det viktigste du viser ved å ta en utdannelse er vilje og evne til å lære og tilegne deg ny kunnskap.

Gammel 07-11-13, 19:18   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DonŽt get me started! Det er altså så utrolig mange udugelige rådgivere ute i ungdomsskolen at jeg ser på det som mitt personlige mål her i livet å riste litt i dem alle sammen. Jeg tror mye av frafallsproblematikken ligger nettopp her, at mange elever aldri opplever mestring fordi de er på feil sted. Det er jo ikke lenger sånn at man må gå stud.spes for å kunne studere videre heller, men akkurat den kjepphesten kan jeg la ligge i dag. :engasjert:

Gammel 07-11-13, 19:26   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler vel mye om hva slags status de forskjellige yrkene gir? Og at utdannelse ofte, men ikke alltid, er synonymt med høyere inntekt?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 19:51   #10
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hovedproblemet er jo den bisarre ideen at man skal basere utdanningskostnaden pr hode, og at det er bedre å bruke pengene på å presse 30 uinteresserte ungdommer inn i et stud.spes.-klasserom, enn å koste på det man trenger for å opprette et par ekstra klasser på byggfag. Fordelen er at enkelte gutter på ungdomskolen faktisk bryr seg om hvilke karakterer de får, for om karakterene blir for dårlige kommer de ikke inn på maskin og mekk (eller hva det nå heter).

Gammel 07-11-13, 19:59   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Fordelen er at enkelte gutter på ungdomskolen faktisk bryr seg om hvilke karakterer de får, for om karakterene blir for dårlige kommer de ikke inn på maskin og mekk (eller hva det nå heter).

Det heter TIP. Her i fylket trenger man ikke særlig høyt snitt for å komme inn der og det preger noe av innholdet, har jeg inntrykk av. (når det er sagt, et høyt snitt er ikke nødvendigvis saliggjørende på yrkesfag. Det er ikke gitt at man er nevenyttig selv om man er flink i språk. :møter utfordringen daglig: )

Gammel 07-11-13, 20:05   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg tror faktisk ikke det er greit om veldig mange stopper etter videregående. For samfunnets del er det "lurt" siden vi jo trenger en del ufaglært arbeidskraft til å fylle en del oppgaver. Men for individets del er det jo veldig begrensende. Et eksempel er ei jeg gikk på videregående sammen med. Hun tok (det som da het) allmenfag på videregående. Deretter begynte hun å jobbe i en matbutikk. Årene ballet på seg, og selv om hun har avansert til en NK rolle for en avdeling, så er all hennes arbeidserfaring fra dagligvarehandel. Hun ønsker nå å bytte bransje, men sier det selv, uten utdannelse og uten annen yrkeserfaring er det vanskelig for en på 40 å finne en spennende jobb. Det viktigste du viser ved å ta en utdannelse er vilje og evne til å lære og tilegne deg ny kunnskap.

Selvsagt skal man ikke alle jobbe i butikk, og hvis man har jobbet i butikk, er gira på noe mer utfordrende og har hode og motivasjon til høyere utdanning, er jo ingenting bedre at man starter på det, selv om man er godt voksen. Jeg snakker om når verken motivasjonen eller hodet er innstilt på høyere utdanning. I tillegg til at samfunnet ikke trenger at alle har mastergrad, selv om det egentlig ikke er en spesielt lang utdannelse.

gajamor:

Gammel 07-11-13, 20:25   #13
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er jo blitt slik at fordi fagbrev er vanskelig å oppnå, og for noen "ikke bra nok" havner fler og flere svake (i mangel av et bedre ord) på studiespesialiserende. Jeg synes jeg legger lista lavere og lavere for hvert år og at nivået på elever som kommer inn har gått ned på de siste ti årene. Ting jeg bruker tid på studiespesialiserende i dag, er ting man lærte på ungdomsskolen for 20 år siden, det vet jeg. Det lover jo heller ikke bra for landets framtid at så mange av elevene som kommer ut av videregående klarer til å studere, holder et så lavt faglig nivå. Hvis jeg ikke tar feil, sier vel også mange studiesteder at svake og umotiverte studenter, naturlig nok, også er tilfelle der.

Dette tenker jeg på på nesten daglig basis. Jeg synes det burde vært en nedre karaktermessig grense for å komme inn på studiespesialiserende. Det er dårlig gjort å la ungdommer med snitt på 2 og lavere gå på stusp. Og det er ikke bra at nivået synker som en følge av elevmassen - da er det mange elever som slett ikke er rustet til studiene etterpå, som du påpeker, rine. Jeg har hatt flere yrkesfagklasser som har vært faglig sterkere enn klasser jeg har undervist i på studiespesialiserende.

Gammel 07-11-13, 20:27   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er tildels enig. På samme måten som vi ikke alle kan leve av å klippe hverandre, kan vi ikke alle la være å ha folk som feks står i butikkene. En del ting forsvinner, jeg ser feks at selvbetjente kasser blir vanligere, bankfunksjonærer er en utdøende rase og der jeg jobber bruker de som vasker svære maskinerie (men der er det nok av areal også).

Det stemmer også dette med at kravene går nedover, angående det rine kommenterte. Det vil si, jeg har kun sett dette dokumentert på høyere utdanning (skal legge inn linken om jeg finner den), men antar at det gjelder lavere utdanning også.

Mulig jeg misser poenget her. Jeg har høyere utdannelse, men jeg kan jo heller ikke bytte bransje? Det er ingen innenfor byggebransjen som kommer til å ansette meg med min bakgrunn - selv jeg sikkert kan ta tilløp og tittulere meg praktiserende arkitekt.

Sist redigert av him : 07-11-13 kl 20:28. Årsak: omformulerte meg
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 22:17   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette tenker jeg på på nesten daglig basis. Jeg synes det burde vært en nedre karaktermessig grense for å komme inn på studiespesialiserende. Det er dårlig gjort å la ungdommer med snitt på 2 og lavere gå på stusp. Og det er ikke bra at nivået synker som en følge av elevmassen - da er det mange elever som slett ikke er rustet til studiene etterpå, som du påpeker, rine. Jeg har hatt flere yrkesfagklasser som har vært faglig sterkere enn klasser jeg har undervist i på studiespesialiserende.

Eg opplever i år at nivået på elektro er høgt. Nokre av gutane i den klassen kjem til å gode karakterar i norsk. Samstundes ser eg etter eit par mnd kven som kjem til å slite på studspes. Dei to gutane, ho jenta, den andre jenta fra Polen og han guten frå Palestina. Og det typiske er: desse er dei som kjem inn etter at skulen har starta, og som ikkje bur i kommunen her. Men no er eg langt uten å viddene.

Gammel 07-11-13, 22:26   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på om også kvaliteten på høyere utdanning påvirkes av at alle skal studere?
Bør flere utdanningsløp ha karakterkrav?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 23:38   #17
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det viktigste du viser ved å ta en utdannelse er vilje og evne til å lære og tilegne deg ny kunnskap.

Nja. Det er ikke slik at man er statisk i en jobb fra man er atten og til man er sekstifem. De tider er forbi. Man må ha evne og vilje til omstilling og læring og kunne tilegne seg ny kunnskap i de fleste jobber i dag, vil jeg påstå.

Jeg har forresten fint byttet bransje et par ganger selv om jeg ikke har verken bachelor eller master. Bare evne til å tilegne meg ny kunnskap og viljen til å jobbe.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 00:28   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner veldig, veldig mange som har skaffet seg utdannelse i voksen alder. Mange som har bygget på og skaffet seg både master og phd i voksen alder etter bachelor som unge og mange år i yrkeslivet. og de som har begynt på scratch og skaffet seg studiekompetanse og startet et studium etter mange år som voksen. Så det er sjeldent for sent og dessuten er jo voksne studenter ofte veldig motivert og utrolig dyktige.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 01:33   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en semi-OK utdannelse, men har akkurat samme problem. Jeg ville få meg jobb på dagen i min bransje, men om jeg skulle bytte ville jeg ikke stille så veldig sterkt. Jobb ville jeg sikkert ha fått, men lett ville det ikke bli.

Gammel 08-11-13, 01:36   #20
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nja. Det er ikke slik at man er statisk i en jobb fra man er atten og til man er sekstifem. De tider er forbi. Man må ha evne og vilje til omstilling og læring og kunne tilegne seg ny kunnskap i de fleste jobber i dag, vil jeg påstå.

Jeg har forresten fint byttet bransje et par ganger selv om jeg ikke har verken bachelor eller master. Bare evne til å tilegne meg ny kunnskap og viljen til å jobbe.

Jeg er enig. Det gjelder selvsagt ikke alle arbeidsplasser. Uansett hvor god jobb man gjør som advokatsekretær så vil man ikke rykke opp til advokat. Men sånn generelt så vil jeg si at det legges merke til mennesker som gjør en innsats og da er ikke utdannelse lenger så viktig i en jobbskiftesituasjon som ditt gode navn og rykte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.