Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan lage medisterkaker :blond:

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-13, 23:09   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan lage medisterkaker :blond:

Tenkte å lage rotmos, medisterkaker og vossakorv til middag i morgen. Jeg er egentlig kun vant til å ha medisterkaker til ribbe en av juledagene, og da kjøpekaker.

Nå har jeg en pakke medisterdeig i kjøleskapet. Hvordan lager jeg de beste medisterkakene? Som med kjøttboller hvor man bløtlegger litt brød i egg og melk og kjører sammen med medisterdeigen i kjøkkenmaskinen?

Brun saus til? Forslag til godt tilbehør? Jeg har en rødbete i kjøleskapet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 23:10   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lage medisterkaker :blond:

Hvis du søker finner du min oppskrift her et sted.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 23:19   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Fant den. Tusen takk!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 23:20   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykke til.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 23:21   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Medisterdeigen steker jeg bare som den er. Eller så tar jeg svinekjøttdeig, sper med fløte, krydrer med muskat, salt og pepper og steker den.

Gammel 19-12-13, 11:16   #6
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Medisterdeigen steker jeg bare som den er. Eller så tar jeg svinekjøttdeig, sper med fløte, krydrer med muskat, salt og pepper og steker den.

Det hørtes godt ut, kanskje lage noen mindre kjøttboller enn digre medisterkaker. Hvor mye fløte til en pakke svinedeig forresten?

Gammel 19-12-13, 11:22   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker oppskriften fra et gammelt hefte med julemat fra opplysningskontoret for kjøtt, men jeg tror det er den samme som ligger på matprat.no. Endringen jeg gjør er at jeg bytter ut halvparten av medisterdeigen med karbonadedeig, det syns jeg blir mye bedre både smaks- og konsistensmessig. De blir veldig gode, og littegrann sunnere. Jeg øker også bittelitt på kryddermengden. Muskatnøtt må jeg droppe på grunn av nøtteallergiker, men har gjerne i littegrann nellik og allehånde. Jeg lager de ganske små.

Har akkurat laget dem nå faktisk, putter dem i fryseboksen fram til julaften.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 11:37   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Er det farse eller deig du har? Hvis det er farse, er den ferdig spedd og kan bare stekes.

Gammel 19-12-13, 11:44   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Muskatnøtt må jeg droppe på grunn av nøtteallergiker, men har gjerne i littegrann nellik og allehånde. Jeg lager de ganske små.

Har han reagert på muskatnøtt? Jeg bruker det og har ikke tenkt på det ift allergi. Det har gått bra til nå heldigvis.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 11:53   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han har ikke reagert på det som jeg vet om, men jeg har bare ikke tatt sjansen på å bruke det mer siden det var klassifisert som nøtt på en eller annen liste.

Gammel 19-12-13, 11:58   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han har ikke reagert på det som jeg vet om, men jeg har bare ikke tatt sjansen på å bruke det mer siden det var klassifisert som nøtt på en eller annen liste.

Jeg googlet og fant dette:

Sitat:

Mandel, kokos og muskatnøtt tilhører egne plantefamilier og gir ikke nødvendigvis reaksjoner hos en som har for eksempel hassel- eller valnøttallergi.

Kokos går bra her, men ikke mandler. Flaks at muskatnøtt har gått bra for min del da.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 11:58   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker oppskriften fra et gammelt hefte med julemat fra opplysningskontoret for kjøtt, men jeg tror det er den samme som ligger på matprat.no. Endringen jeg gjør er at jeg bytter ut halvparten av medisterdeigen med karbonadedeig, det syns jeg blir mye bedre både smaks- og konsistensmessig. De blir veldig gode, og littegrann sunnere. Jeg øker også bittelitt på kryddermengden. Muskatnøtt må jeg droppe på grunn av nøtteallergiker, men har gjerne i littegrann nellik og allehånde. Jeg lager de ganske små.

Omtrent slik gjorde jeg det også, bare at jeg halvblandet med kjøttdeig av svin. I tillegg hadde jeg i litt presset hvitløk, og det ble veldig populært.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 12:04   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg googlet og fant dette:

Kokos går bra her, men ikke mandler. Flaks at muskatnøtt har gått bra for min del da.

Kan sikkert gå bra her også. Bare så utrolig kjip julaften hvis det skulle vise seg å ikke gjøre det, så jeg ofrer muskatnøtten. Det er ikke noe vi sjekker om han spiser medisterkaker andre steder, så jeg regner egentlig med det er trygt.

Gammel 19-12-13, 16:13   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1-1,5 dl kanskje til 400 g.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.