|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Introvert optimist
|
![]() Dugnader: Er det verdt detStoresøster synger i kor og siden de stadig skal på turer er det et evinnelig pengemas. Dugnadene vi må stille på får inn knapper og glansbilder, men MÅ gjennomføres fordi de ikke skal utelukke noen på grunn av pengene. Vi har spurt om muligheten til å velge å stille på dugnaden eller å betale oss ut, men det får vi absolutt ikke mulighet til. Som sagt så får vi inn så lite at en single mamma sa med et sukk at hun betalte barnevakten hun måtte ha hjemme mer enn det hun tjente for koret på dugnaden, så for hennes magre lommebok ville det vært billigere å betale seg ut enn å stille på dugnad.
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detKort sagt så ja, jeg syns dorullsalg, loddsalg og kioskvakter er verdt det om tilbudet til ungene er bra. Om jeg hadde tre unger som alle drev med dugnadstung aktivitet så ville jeg kanskje svart noe annet.
![]() |
#3 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detDet er noe med en middelvei. Barneidretten/fritidsaktiviteter for barn ER jo tuftet på dugnadsånd i Norge - noe som gjør at alle kan bli med i større grad enn om det ikke er mulighet for dugnad. Om de som har penger til det kjøper seg ut, vil jo de som ikke kjøper seg ut bli stående igjen veldig alene/muligheten for å selge doruller forsvinner.
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detJeg skjønner jo at det må være enten dugnader eller ikke dugnader, at man ikke kan ha dugnad for noen, men ikke for alle. Men jeg synes det er et stort pluss når det er lite dugnad. Det verste er egentlig uforutsigbarheten, det at man plutselig som siste lag får hjem en bunke julekalendere som skal selges før jul. Det kan man jo stort sett glemme, og det hadde vært billigere å betale det som blir fortjenesten. Når man vet at man skal være vakt i hallen to helger eller skal jobbe med et loppemarked en gitt helg blir det noe helt annet, det er greit fordi det er planlagt, nødvendig og kaster bra av seg. Det er to aktiviteter jeg misliker, det ene er salg (som oftest kommer på kort varsel) og det er varetelling etc for bedrifter der man må jobbe veldig mye for lite penger.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt det
Til en viss grad øker jo slikt salg prisen også fordi man da må kjøpe en mye større haug enn man ellers ville ha måttet betale i kontingent. Det kommer an på hva som skal selges og når.
![]() |
#6 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detJeg skjønner jo at dugnad ofte må til for at vi skal ha et fritidsaktivitetstilbud til alle. Men jeg må innrømme at jeg foretrekke aktiviteter hvor det er lite eller ingen dugnad.
![]() |
#7 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detJeg synes du har fått utrolig ufine svar.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Borte
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detJeg syns de som best får til det med dugnad er de som greier å arrangere et stort arrangement som drar inn mange penger på en gang slik at dugnadsaktiviteten resten av året kan begrenses. Loppemarked vet jeg at flere korps bruker for å redde årsbudsjettene sine. Det krever en masse jobb, men begrenset til en enkelt helg eller uke for de aller fleste av familiene. Vårt idrettslag arrangerer en av Norges største fotballcup'er og har da alle foreldre på bena i en helg, med det resultat at vi slipper unna annen dugnad utenom hallvaktene akkurat når våre unger spiller hjemmekamp.
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detLoppemarked synes jeg er supert. Det er intensivt mens det pågår, men det er sosialt og tildels morsomt. Og så går det over. Og så føles det verdt det fordi det kommer inn så mye penger. Det er mye surere å jobbe i 8 timer på obs for 16000 kr totalt for hele gruppen.
![]() |
#10 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detVi tjente vilt mye på fjorårets loppemarkeder.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detLoppemarked er supert. Jeg syns dungadsbaserte aktiviteter bør se igjennom hvilken type dugnadsarbeid de gjennomfører, for det er jo temmelig teit med noe som krever mye krefter, men drar inn lite penger.
![]() |
#12 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detJeg stiller gjerne opp som loppemarkedmedansvarlig, hallvakt eller den slags, men salg av sokker og doruller håper jeg helst på å få slippe å involvere meg i (og synes vel dermed at denne typen dugnad ikke er verdt det). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detVi har ikke noe dugnad for å få inn penger (unntak er å stå i kiosk ved fotballcuper, men det er jo bare hyggelig) der vår sønn har aktiviteter og det er jeg veldig veldig takknemlig for. Vi bor i et ressurssterkt område der mange har krevende jobber og de fleste ønsker seg mer fritid og ikke mindre så jeg tror at lag etc skjønner at et høyere medlemsgebyr er veien å gå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detSalg og jobbing for luselønn hos bedrifter: nei, det er ikke verdt det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detHar foreslått loppemarked for korpset, men det ville de ikke.
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
Hvor mye penger får dere inn på annen dugnadsjobbing, da?
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detEn skoleklasse i nabolaget samlet inn penger ved å rake i hagene til folk. Vi som hageeiere var storfornøyd, men skoleklassene har ikke kommet igjen, så tydelig at innsatsen var i høyeste laget i forhold til inntekten.
![]() |
#18 |
Off the map.
|
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detFor et stort idrettslag som vårt så synes jeg det kunne vært et valg. Selg X antall sekker doruller eller betal Y kroner. Det vil alltid være noen som ønsker å selge de, og hvis ikke absolutt alle skal selge det samme så ville det bli en lettere jobb for de som faktisk skal selge det. VI ender alltid opp med å kjøpe alt selv, alle andre har jo unger i samme idrettslag.
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Dugnader: Er det verdt detUngene våre går på tre aktiviteter tilsammen. To av aktivitetene føles det meningsfylt å bidra for. Vi får mye igjen for å delta. En av aktivitetene har jeg så opp i halsen at vi har sluttet å delta på dugnad. Barna får ingenting igjen for dugnadsabeidet, pengene går direkte til A-lagets treningsleirer og våre barn får banetid en gang i uka og et draktsett hvert 3. år, det er det. Manglende deltakelse på obligatoriske dugander straffes med bot, og jevnt over er det trusler og sure miner over hele fjøla. NIF sier at dugnadsarbeid skal være frivillig, og vi har derfor sluttet å betale bøter. Det samme har alle andre, så vi får se hvordan det går med enne klubben. Hadde det ikke vært for at guttungen liker å spille fotball, hadde vi tatt ham ut av klubben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Kan du si noe mer om dette? Jeg forstår det ikke helt, men det høres interessant ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|