|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Norsk presses respektløse omtale av transpersonerNorsk presse omtaler stort sett alltid transpersoner respektløst. Dette må det blir slutt på, og det trengs sannsynligvis litt innsats for å få det til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerJournalisten svarte "per definisjon er Ryland en jente"?!?
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersoner
Æsj, dette er sånt jeg blir ordentlig lei meg av. Hvem er det som egentlig sitter med definisjonsmakta her? Dersom det faktisk var slik at alle som ble født i kvinnekropp "per definisjon" var kvinne, hadde vi vel ikke drevet med kjønnskorrigering.
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
This is normal!
|
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerJeg synes dette er et område der Norge har kommet sørgelig kort. Veldig bra at du reagerer!
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerDet blir jo helt koko, særlig sammen med selve artikkelen som beskriver et foreldrepar med stor respekt for eget barn, og som handler om at de har latt barnet sitt velge. Også mener Dagbladet at det valget er irrelevant. Da burde de jo heller ikke skrive historien.
![]() |
#7 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerBlæh. Mail sendt.
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerHar denne journalisten lese sin eigen sak?
![]() |
![]() |
#12 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerMail sendt.
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerJournalisten må ha fått en del mailer nå- er det noen som har fått svar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerIkke jeg.
![]() |
#15 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerHun har sikkert fått nok mas. Skriv noe på et nettforum eller på Facebook i stedet, eller send en mail et annet sted. Jeg sendte en mail til vakten i Dagbladet i går, fordi jeg så at videoen fortsatt var på topplisten til Dagbladet. Jeg skrev at jeg mente at Dagbladets valg av pronomen bryter med Vær Varsom plakaten. Der står det i punkt 4.3 om å vise respekt for egenart og identitet.
Jeg mener jo at dette er som å inisistere på å fortsette bruke betegnelsen «neger» ut fra en oppfatning av at ordet i seg selv ikke er rasistisk samme hvordan en mørkhudet person oppfatter det. Og jeg tror også at den måten norsk presse omtaler transpersoner på for tiden vil se omtrent like ille ut for alle oppegående lesere om noen år. Jeg håper iallefall det. Og måten å få det til på er i første omgang å si fra når pressen, eller andre, omtaler folk «feil». Det er ikke så stor bevissthet om dette i Norge, og det går det an å gjøre noe med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerDen begrunnelsen kan jo i så fall bare brukes når de referer til tidsperioden før barnet ga uttrykk for at han ikke kunne identifisere seg med kjønnet han var født med, og i artikkelen refereres det vel så mye til perioden etter. Dårlig svar.
![]() |
![]() |
#17 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerKan det ha noe med at i Norge har vi ikke de samme nyansene i kjønnsbegrepet som i USA og endel andre land. Der har de begrepet gender som favner både det genetiske og det sosialet kjønnet. Gender er like mye et kjønnsperspektiv. Mens kjønn dreier seg om biologiske forskjeller mellom kvinner og menn, handler gender om de tillærte verdiene vi legger i disse forskjellene, vårt sosiale kjønn.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
På norsk bruker man ofte begrepet "kjønnet" (som adjektiv, trykk å første stavelse) om tillært/sosialt kjønn.
![]() |
#19 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Ja, upresist.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersonerMen gender beskriver jo ikke bare sosialt kjønn da, selv om det (kan) inneholder mer enn "sex".
![]() |
|
|