Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norsk presses respektløse omtale av transpersoner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-14, 22:48   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Norsk presses respektløse omtale av transpersoner

Norsk presse omtaler stort sett alltid transpersoner respektløst. Dette må det blir slutt på, og det trengs sannsynligvis litt innsats for å få det til.

I dag hadde Dagbladet en artikkel på nettet om en gutt på sju, som er født som jente. Artikkelen avslutter med: «Nå er Ryland sju år og blir omtalt som gutt.» Og det stemmer jo for de amerikanske nettstedene det blir lenket til fra artikkelen. De behandler gutten og familien hans med respekt. Men det gjør ikke Dagbladet. Der omtales han konsekvent som «jente» og «hun».

Mange transpersoner oppfatter det som sårende å bli omtalet med annet navn eller kjønnsbestemmende pronomen enn det de ønsker selv. Og det er åpenbart respektløst å insistere på å gjøre dette. Så jeg sendte en mail til journalisten og påpekte at dette var respektløst, og at dersom ikke det var meningen å være det burde Dagbladet endre kjønnsbetegnelsen i artikkelen. Svaret jeg fikk var nedslående. Det eneste journalisten hadde å anføre var at «Per definisjon er Ryland ei jente.» Dette er ikke greit.

Jeg tror jo ikke at dette vanligvis skyldes vond vilje, men at norske journalister stort er bevisstløse og udugelige i sin omtale av transpersoner, og at utgiverne ikke har gode nok etiske retningslinjer. Og dermed blir det jo heller ikke slutt på dette av seg selv. Jeg ser på pressens omtale som ganske viktig for aksept av transpersoner. Lovverket vårt er ikke godt på området, men der er det noen forbedringer på vei. Pressens dekning står så langt jeg har fått med meg stort sett til stryk.

Skriv brev!

Ben "hopefully they can read" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-14, 23:08   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersoner

Journalisten svarte "per definisjon er Ryland en jente"?!?
Hva slags lame ass idiotsvar er det? Da har du ikke skjønt hva transseksualitet er da. I det hele tatt.

Gådd, jeg er så jævla lei av dumme folk. Jeg skal brenne av en mail etter hvert.

Gammel 31-05-14, 23:08   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det eneste journalisten hadde å anføre var at «Per definisjon er Ryland ei jente.»

Æsj, dette er sånt jeg blir ordentlig lei meg av. Hvem er det som egentlig sitter med definisjonsmakta her? Dersom det faktisk var slik at alle som ble født i kvinnekropp "per definisjon" var kvinne, hadde vi vel ikke drevet med kjønnskorrigering.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-14, 23:23   #4
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Er det mulig, sier jeg bare.... mail skal absolutt sendes!!

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-14, 23:33   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette er et område der Norge har kommet sørgelig kort. Veldig bra at du reagerer!

Gammel 31-05-14, 23:50   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir jo helt koko, særlig sammen med selve artikkelen som beskriver et foreldrepar med stor respekt for eget barn, og som handler om at de har latt barnet sitt velge. Også mener Dagbladet at det valget er irrelevant. Da burde de jo heller ikke skrive historien.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-14, 23:56   #7
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Blæh. Mail sendt.

Gammel 01-06-14, 06:37   #8
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sånt gjør meg først trist så lynende forbannet. Mail skal definitivt sendes. Dipshit journalist.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 07:02   #9
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Mail sendt. Djisuhs.

Gammel 01-06-14, 07:06   #10
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Hun får overraskende mye mail i syvtiden på en søndagsmorgen.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 08:37   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har denne journalisten lese sin eigen sak?

Sitat:

De håper at å dele historien bidrar til at verden blir et mer vennlig sted der mennesker kan være tro mot seg selv.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 08:55   #12
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Mail sendt.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 05:45   #13
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Journalisten må ha fått en del mailer nå- er det noen som har fått svar?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 07:21   #14
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ikke jeg.

Gammel 03-06-14, 13:30   #15
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Hun har sikkert fått nok mas. Skriv noe på et nettforum eller på Facebook i stedet, eller send en mail et annet sted. Jeg sendte en mail til vakten i Dagbladet i går, fordi jeg så at videoen fortsatt var på topplisten til Dagbladet. Jeg skrev at jeg mente at Dagbladets valg av pronomen bryter med Vær Varsom plakaten. Der står det i punkt 4.3 om å vise respekt for egenart og identitet.

Jeg er ikke så imponert over svaret derfra heller, men han svarte iallefall ordentlig.

Sitat:

Hei (…). Takk for mail. I Dagbladet er vi opptatt av å vise respekt for egenart og identitet, og det er alltid nyttig med en påminning om hvor viktig dette er.

Men i denne saken ser jeg ikke helt hva vi har gjort feil.

Det står i tittelen at vedkommende ble født jente. Det er korrekt at denne personen var jente på fødselstidspunktet, selv om vedkommende nå omtaler seg som mann. Det må være lov å omtale medisinsk kjønn ved fødselstidspunktet når man omtaler transpersoner.

Jeg mener jo at dette er som å inisistere på å fortsette bruke betegnelsen «neger» ut fra en oppfatning av at ordet i seg selv ikke er rasistisk samme hvordan en mørkhudet person oppfatter det. Og jeg tror også at den måten norsk presse omtaler transpersoner på for tiden vil se omtrent like ille ut for alle oppegående lesere om noen år. Jeg håper iallefall det. Og måten å få det til på er i første omgang å si fra når pressen, eller andre, omtaler folk «feil». Det er ikke så stor bevissthet om dette i Norge, og det går det an å gjøre noe med.

Ben "keep at it" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 13:49   #16
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Den begrunnelsen kan jo i så fall bare brukes når de referer til tidsperioden før barnet ga uttrykk for at han ikke kunne identifisere seg med kjønnet han var født med, og i artikkelen refereres det vel så mye til perioden etter. Dårlig svar.

Gammel 03-06-14, 14:14   #17
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan det ha noe med at i Norge har vi ikke de samme nyansene i kjønnsbegrepet som i USA og endel andre land. Der har de begrepet gender som favner både det genetiske og det sosialet kjønnet. Gender er like mye et kjønnsperspektiv. Mens kjønn dreier seg om biologiske forskjeller mellom kvinner og menn, handler gender om de tillærte verdiene vi legger i disse forskjellene, vårt sosiale kjønn.
Men i Norge har vi bare ordet "kjønn" for alt. Noe som begrenser språket fordi det blir uklart hva man mener med "kjønn".

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:21   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Kan det ha noe med at i Norge har vi ikke de samme nyansene i kjønnsbegrepet som i USA og endel andre land. Der har de begrepet gender som favner både det genetiske og det sosialet kjønnet. Gender er like mye et kjønnsperspektiv. Mens kjønn dreier seg om biologiske forskjeller mellom kvinner og menn, handler gender om de tillærte verdiene vi legger i disse forskjellene, vårt sosiale kjønn.
Men i Norge har vi bare ordet "kjønn" for alt. Noe som begrenser språket fordi det blir uklart hva man mener med "kjønn".

På norsk bruker man ofte begrepet "kjønnet" (som adjektiv, trykk å første stavelse) om tillært/sosialt kjønn.

Gammel 03-06-14, 14:36   #19
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På norsk bruker man ofte begrepet "kjønnet" (som adjektiv, trykk å første stavelse) om tillært/sosialt kjønn.

Ja, upresist.
Jeg tror ikke at det er eneste forklaringen bak ordlyden i artikkelen. Absolutt ikke. Jeg mener også at forfatteren fremviser en holdning om at det i all hovedsak er en jente som "leker" gutt.
Men på generelt grunnlag vil jeg tro, at siden det i Norge ikke er et eget ord for det sosialet kjønnet, så er det vanskeligere å skille biologisk og sosialt kjønn, uten å legge ved en definisjon av begrepet.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:43   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men gender beskriver jo ikke bare sosialt kjønn da, selv om det (kan) inneholder mer enn "sex".

Men enig i at det er vanskelig å bruke "kjønn" og kjønnet", siden man ikke umiddelbart skjønner at sistnevnte brukes som adjektiv og ikke bestemt form. Da blir det lett upresist.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.