Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Fortell meg om Kindle

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-14, 01:04   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Fortell meg om Kindle

Jeg leser endel, og nå har mannen begynt å "mase" på meg om Kindle. Jeg er ikke helt med på den tanken, for jeg ser for meg at den ikke kan erstatte en bok liksom. Være avhengig av at det er strøm på den, risiko for at den går tom for strøm når man er dypt begravd i historien, og langt fra en kontakt etc.

Samtidig så ser jeg også på den stadig voksende haugen av bøker her i huset. For man kaster jo ikke bøker sånn uten videre...

Det jeg lurer på er da følgende:

Er dette en god erstatning for en bok? Tenker da blant annet på måten man holder den, i forhold til en bok.
Fungerer det å bruke Kindle overalt? Jeg leser overalt, når jeg har leselyst. Mye i senga.
Hvordan er utvalget av bøker?
Priser på bøker?
Batteritid?
Fungerer den i all slags lys?

Vet jeg lurte på mer, men nå husker jeg ikke, så fortell meg om både fordeler og bakdeler, sammenlignet med en bok.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 01:19   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg leser endel, og nå har mannen begynt å "mase" på meg om Kindle. Jeg er ikke helt med på den tanken, for jeg ser for meg at den ikke kan erstatte en bok liksom. Være avhengig av at det er strøm på den, risiko for at den går tom for strøm når man er dypt begravd i historien, og langt fra en kontakt etc.

Samtidig så ser jeg også på den stadig voksende haugen av bøker her i huset. For man kaster jo ikke bøker sånn uten videre...

Det jeg lurer på er da følgende:

Er dette en god erstatning for en bok? Tenker da blant annet på måten man holder den, i forhold til en bok.
Fungerer det å bruke Kindle overalt? Jeg leser overalt, når jeg har leselyst. Mye i senga.
Hvordan er utvalget av bøker?
Priser på bøker?
Batteritid?
Fungerer den i all slags lys?

Vet jeg lurte på mer, men nå husker jeg ikke, så fortell meg om både fordeler og bakdeler, sammenlignet med en bok.

Av og til når jeg leser på min Paperwhite tenker jeg at "Usj, nå må jeg snart bla om!". Så ja, jeg syns den er en veldig god erstatning for en bok.

Jeg leser også overalt. Ingen problemer der.

Utvalget av engelske bøker er veldig bra. Norske bøker leser jeg sjelden så der vet jeg ikke helt, men jeg har inntrykk av at det begynner å bli ganske bra.

Jeg kjøper bare fra Amazon.co.uk så jeg vet ikke hvordan prisene er andre plasser, men jeg betaler aldri mer enn £5.

Batteriet på PW holder i mange uker. 8 tror jeg Amazon sier.

PW fungerer i sterkt sollys utendørs, innendørs og i mørke. Ja, i all salgs lys egentlig.

Jeg kan trygt anbefale Kindle Paperwhite med andre ord.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 01:59   #3
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.001
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Utvalget av norske bøker er helt greit. Ikke supert, men jeg har til nå funnet nesten alt jeg vil ha. Spørs vel litt hva man ønsker og.

Jeg liker bedre å lese på Kindle, den er lettere og holde. Og slipper leselys.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 02:46   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Når jeg spurte om utvalget av bøker, så mente jeg å skrive norske bøker. Viktig poeng, egentlig.

Det å slippe leselys er et godt argument for. Jeg leser endel på senga, men da stort sett når jeg er alene. Mannen er allergisk mot lys når han skal sove, så jeg ender da opp med lommelykt under dyna, noe som ikke er videre behagelig...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 10:23   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Fungerer det å bruke Kindle overalt? Jeg leser overalt, når jeg har leselyst. Mye i senga.
Ja. Overalt. Kindle Paperwhite kan du til og med lese i senga uten ekstra lys. Sånn at hvis sengenaboen vil sove så plager du ingen.

Hvordan er utvalget av bøker?
Utvalget av engelskspråklige bøker er fantastisk. Utvalget av norske bøker begynner å komme seg, de fleste nye bøker kommer automatisk som ebok nå. Sjekk digitalbok.no og ebok.no før du kjøper kindle, for å sjekke utvalget.

Priser på bøker?
Det varierer veldig. I Norge er det mva på ebøker, så superbillige får du de ikke. Men også her har forlagene begynt å våkne, og prisene dropper så snart bøker kommer i salg i billige paperback-utgaver. Men alt fra ca 50 kroner (på tilbud) til 349 (helt nyutgivelser), men ligger på mellom 100 og 200 kroner boken.

Batteritid?
Fantastisk. Min Kindle (gamle varianten) kan brukes i fire uker, minst, før den må lades. Jeg har aldri opplevd å gå tom for strøm i midten av en spennende bok.

Fungerer den i all slags lys?
Jepp. Til og med sterkt sollys.

I tillegg har forlagene også begynt å gjøre det enkelt for Kindleeiere å få norske bøker over på Kindle på en enkel måte, spesielt ebok.no har en veldig god løsning. Før måtte man bryte kopisperren, nå er flere og flere bøker vannmerket i stedet for, det vil si at det står først i boken hvem den tilhører, sånn at det ikke akkurat frister til å piratkopiere.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 10:37   #6
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Kjøpte med paperwhite nå i sommer etter å ha kjøpt Fire tidligere. Fire er mer nettbrett, og hvor godt jeg enn likte å ha den tilgjengelig istedet for en stabel bøker med på tur, så elsker jeg paperwhiten. Signerer bare de ovenfor.

Ja, og så har man kindle app til smarttelefoner, slik at man kan fortsette lesningen selv om man ikke har med den ordentlige kindlen...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 12:21   #7
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

...
Ja, og så har man kindle app til smarttelefoner, slik at man kan fortsette lesningen selv om man ikke har med den ordentlige kindlen...

Og det funker! Helt sømløst!

Jeg hadde samme kvaler som deg, men er frelst. Elsker kindle. Nå leser jeg endelig bøker igjen!

Du kan sjekke ebok.no for å se hva slags utvalg de har i norske bøker. Jeg har prøvd å kjøpe en bok derifra bare for å teste, og det fungerte helt fint. Måtte legge inn epostadressen til kindlekonto hos e-bok, og så var det bare å sende den.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 14:19   #8
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Både ebok og digitalbok har gode løsninger for Kindle, men de gangene jeg kjøper feks fra Ark, så tar det nesten ingen tid å laste ned til calibre og sende manuelt til Kindle etterpå. Går fint uansett hvor man kjøper med andre ord.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 14:50   #9
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Sender Amazon Kindle til Norge nå? Jeg kjøpte min i England og da Paperwhite var ny, sendte de ikke til Norge.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 14:56   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

De sender til Norge, ja, men man må gå til siden for internasjonale kunder: http://www.amazon.com/dp/B00JG8GBDM

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 15:40   #11
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Har noen opplevd at Kindlen streiker, evt. blir utrolig treg, nå som det er så varmt? Jeg satt ute en stund og leste i dag, og etterhvert gikk kindlen i stå. Forsåvidt ikke noe rart det, jeg tipper iPhonen hadde kastet inn håndkleet for lenge siden i den varmen, mener det vanlig?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Fungerer det å bruke Kindle overalt? Jeg leser overalt, når jeg har leselyst. Mye i senga.
Ja. Overalt. Kindle Paperwhite kan du til og med lese i senga uten ekstra lys. Sånn at hvis sengenaboen vil sove så plager du ingen.

Eller sånn at man har underholdning når man sitter inne hos en soveuvillig toåring på kvelden.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 22:11   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Jeg har hatt min Kindle PW i en drøy måned og elsker den!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 22:17   #13
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Har noen opplevd at Kindlen streiker, evt. blir utrolig treg, nå som det er så varmt? Jeg satt ute en stund og leste i dag, og etterhvert gikk kindlen i stå. Forsåvidt ikke noe rart det, jeg tipper iPhonen hadde kastet inn håndkleet for lenge siden i den varmen, mener det vanlig?

Det hjalp betraktelig da jeg tok av beskyttelsescoveret.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 22:57   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg må fintenke litt, og føle på om dette er noe jeg ønsker meg

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 01:19   #15
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Jeg trodde ikke jeg ønsket meg det, men nå etter bare én uke med kindle så innser jeg at jeg har ønsket meg det lenge.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 09:32   #16
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Jeg hadde også ønsket meg det lenge og nå er jeg på ferie og ungene har stukket av med begge våre og jeg må bruke mobilen. Jeg tror jeg trenger enda en!

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 09:54   #17
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Hvor kjøpte dere kindelen fra? lurer på om jeg må ønske meg en slik

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 10:29   #18
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

Jeg har også hatt min Kindle i ca. 1 mnd. og er dypt forelsket i den.

Jeg kjøpte den fra Amazon.com. Det er en link der for oss som bor utenfor US.

Men jeg synes ikke batteritiden er veldig lang om man leser hele dagen, og deler av natten. Jeg måtte lade min flere ganger i løpet av de to ukene vi var på ferie, men nå som hverdagen har kommet og det blir mindre lesing ser jeg at jeg ikke må lade så ofte lenger.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 20:03   #19
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Fortell meg om Kindle

.... Bestilt

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no