Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

[Ergobaby] Babyens bekledning utendørs?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-14, 11:21   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

[Ergobaby] Babyens bekledning utendørs?

Jeg har en Ergobaby som jeg har gledet meg veldig til å bruke. Liam trives veldig godt i den, og sovner på et blunk. Men jeg har ikke turt å bruke den utendørs enda. Jeg er så redd for at han skal bli kald. Hva kler man på en baby på drøye 4,2 kg når man skal bære i ergo (med spedbarnsinnlegg) utendørs i 5-10 grader? I vogna ligger han i sauseskinnspose og har det godt og lunt, og da har han på seg ullfleecedress og lue i ullfrotte. Men i ergoen vil han jo være litt mer utsatt for vind og vær, selv om det bare er hodet som er utenfor selen. Eller? Litt tykkere lue kanskje? Ullfleecedressen er fremdeles altfor stor, så den vil ta for stor plass i spedbarnsinnlegget, og kjøredressen likeså. What to do?

Jeg har forøvrig en tynn jakke (tynn "parkas" fra HM Mama) som kan lukkes utenpå selen. Den tar vel av litt for vinden i det minste?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:24   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Ergobaby] Babyens bekledning utendørs?

Jeg brukte å ha en diger jakke på meg selv, som jeg tok rundt mei taien også. Det var når det var ordentlig gørrkaldt, da, ikke så mye i slikt vær som nå.

Ellers tenker jeg at ulldress, ullsokker, ullvotter og ullue er flott. Det er som du sier bare hodet som stikker ut, og de får ganske mye kroppsvarme fra bæreren.

Gammel 08-11-14, 13:03   #3
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Man blir veldig varm med ergoselen! Ull er helt strålende. Tror ikke han trenger mer enn det

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 13:25   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har på mindre klær i bæretøy enn ellers, han blir så varm og svett tett inntil meg. Ullbody, ullstrømpebukse, tynn ulldress, lange strømper og lue bruker vi nå om dagen.

Gammel 08-11-14, 14:01   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han har jo deg som varmekilde, tross alt. Jeg bar jo lillebror fast (dog i sjal) og hadde på han ull i to lag + at jeg hadde vindtett jakke i tillegg. Aldri kald.

Gammel 08-11-14, 14:05   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De selger jo sånt trekk som man kan ha utenpå selen. Bådre regntrekk og foret flece-trekk. Ellers, så har jeg som de andre bært med ull. Men om jeg skulle ut når det er enda kaldere, så ville jeg ha hatt på noen stonz-greier på føttene, for jeg har merket at det lett blåser gjennom labbene, selv med strømpebukse + tynne ullsokker + tykke ullsokker på.

Gammel 08-11-14, 14:50   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er større fare for at du kler på for mye enn for lite, egentlig. Han får mye varme fra deg. Jeg hadde på poden to lag ull, votter, lue og Stonz. Selv når det var flere minusgrader da han var nyfødt-ish. Utenpå hadde vi bærejakke.

(Jeg synes det høres helt villt ut med ullfleecedress inni saueskinnspose i 10-12 grader, men jeg har hatt et barn som alltid har vært veldig varm.)

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 15:59   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ullbody, ullstrømpik, bukse, lange strømper over knærne og/eller stonz, jakke som ikke er kneppet, lue og votter. De blir gode og varme. Jeg pleide å ha på meg ulltrøye og åpen jakke og en av mannens digre jakker utenpå det hele. Eller tynn dress på ungen og allværsjakke til meg.

Så lenge de ligger med bena oppunder seg inni ergoen trenger de nesten ikke mer enn body og strømpebukse og lue,

Gammel 08-11-14, 19:27   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

(Jeg synes det høres helt villt ut med ullfleecedress inni saueskinnspose i 10-12 grader, men jeg har hatt et barn som alltid har vært veldig varm.)

Det virker som om ullen er temperaturregulerende, for han er aldri for varm. Han er jo også prematur, og trenger gjerne litt ekstra for å klare å holde temperaturen oppe.

Men altså ullundertøy (body+strømpebukse), ulldress, og noe varmt på ben og hode. :notert: Han har ikke beina utenfor selen enda, men sitter i spedbarnsinnlegget, så både armer og bein er godt innpakket.

Gammel 08-11-14, 20:50   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minsten var jo prematur, dog ikke ekstremprematur som din. Men jeg tror faktisk din har tatt ham igjen på størrelse ift. alder. Hvertfall, så eide han jo ikke fett på kroppen det første året, og han ble utrolig lett kald. Samme hva vi kledde på ham. Jeg tror ikke det ville latt seg gjøre å ha han i bæresele ute første vinteren. Stor forskjell fra eldste, som alltid har vært veldig varm av seg.

Gammel 08-11-14, 21:52   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Har ikke vært på kjempelange turer, men syns det er praktisk med store jakker som jeg kan ta utapå ungen, så trenger hun bare lue.

Gammel 08-11-14, 23:00   #12
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg brukte stor jakke eller bæreomslag når det var kaldt ute. Ull på ungen. Omslagene fra MaM er fine! Fleece på innsiden og vindtett utside. Har mitt på utlån til tantebarnet nå. Det finnes et eget omslag til Ergo, http://www.vidunderbarn.no/productde...hp?product=794

Gammel 09-11-14, 01:05   #13
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Minsten var jo prematur, dog ikke ekstremprematur som din. Men jeg tror faktisk din har tatt ham igjen på størrelse ift. alder. Hvertfall, så eide han jo ikke fett på kroppen det første året, og han ble utrolig lett kald. Samme hva vi kledde på ham. Jeg tror ikke det ville latt seg gjøre å ha han i bæresele ute første vinteren. Stor forskjell fra eldste, som alltid har vært veldig varm av seg.

Vi har nådd hele 4200 gram! Fordelt på 50 søte centimeter.

Gammel 09-11-14, 01:08   #14
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ett lag ull med ekstra tykke ullsokker og ull-lue var nesten i overkant her når vi var ute(manduca), ble varmt mage mot mage! Tror ikke hverken du eller Liam trenger så mye som du tenker deg før dere går ut og starter å bevege dere.

Gammel 09-11-14, 01:14   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Vi har nådd hele 4200 gram! Fordelt på 50 søte centimeter.

Fantastisk! Eldste her var 4250 og 55 lang da hun ble født.

Jeg ville rett og slett prøvd meg litt frem, jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.