Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-15, 11:51   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Her er saken i NRK: http://p3.no/musikk/sia-beklager-pedofili-anklager/

Jeg synes videoen er sjelden vakker og sterk, og lurer på hvor vanvittig seksualisert samfunnet egentlig har blitt hvis dette ses på som pedofili. Hadde reaksjonene blitt de samme om det hadde vært en ung gutt og en voksen kvinne?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:05   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Jeg prøvde å se på den med peoderedselblikk og greier ikke se en eneste liten millimeter eller hint av seksualitet. Jeg syns de hudfargede draktene er med på å fjerne seksualitet, heller enn å legge det til. De understreker ingenting, og får begge skuespillerne til å fremstå som noe annet enn menneskelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:23   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Jeg skjønner heller ingenting av det. Jeg klarer ikke se noe seksualitet i det.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:26   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.886
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Det har vært en god del oppstuss rundt videoen til Chandelier også. Den er hypnotiserende vakker, og jeg er knallimponert over tilstedeværelsen til Maddie som danser i begge videoene. Jeg ser ikke noe galt eller støtende i noen av disse videoene.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:30   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Jeg skjønner ikke videoen, men jeg ser ikke noe pedofili i den.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:36   #6
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Jeg kunne heller ikke se den delen, og jeg erganske var på sånt. Så nei, det skjønner jeg ikke. Men jeg må spørre, den jenten som danser, hvor gammel er hun? Hun var jo usedvanlig flink! Fasinerende å se på henne.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:37   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Hun er 12, og ja, veldig, veldig flink.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:40   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg skjønner ikke videoen, men jeg ser ikke noe pedofili i den.

Samme her - den ga virkelig nada mening for meg. Elsker Chandelier-sangen, men er tydeligvis vaksinert mot å forstå alt som kan minne om dans.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:42   #9
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hun er 12, og ja, veldig, veldig flink.

Wow!!

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:42   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Men må dere forstå så innmari mye da? Kan dere ikke bare se morsmomme/vakre/såre/whatever utrykk og bevegelser?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:44   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.071
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Jeg er mest satt ut av at hun kan danse sånn når hun bare er 12 år. Wow!

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:46   #12
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men må dere forstå så innmari mye da? Kan dere ikke bare se morsmomme/vakre/såre/whatever utrykk og bevegelser?

Det er det som er problemet - det blir bare rart, og ikke sjelden ufrivillig komisk. Såre bevegelser? Jeg tror jeg har store brister i inntaket av både auditive og visuelle inntrykk. F.eks. klarer jeg ikke engang å fatte at hun er spesielt flink; jeg er helt ute av stand til å vurdere det. (Og så håper jeg intenst at jeg klarer å få styrt ungene unna det nye danseprogrammet på TV2 i kveld. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:51   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.182
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Jeg syntes (ufrivillig) at det skurrer med så tett samkvem mellom en mann og en jente, med så lite klær og avanserte/voksne bevegelser. Men så leste jeg en som skrev om at hun tolket det som far/datter og oppvekst - og da ser jeg mer meningen. At det ikke er ment å tolkes slik har jeg full tro på, og jeg er selv en person som ikke ser pedofili i alt rundt oss.

Chandelier synes jeg er helt utrolig fascinerende nydelig, jeg kan se den igjen og igjen.


(Kilde: youtube.com)


Hvor avanserte bevegelsene er, får man et inntrykk av her, hehe:


(Kilde: youtube.com)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:52   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg syntes (ufrivillig) at det skurrer med så tett samkvem mellom en mann og en jente, med så lite klær og avanserte/voksne bevegelser. Men så leste jeg en som skrev om at hun tolket det som far/datter og oppvekst - og da ser jeg mer meningen. At det ikke er ment å tolkes slik har jeg full tro på, og jeg er selv en person som ikke ser pedofili i alt rundt oss.

Jeg er nysgjerrig på hvordan du hadde reagert om det hadde vært en ung gutt og en voksen kvinne?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:55   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Liker dere Maddie Ziegler kommer hun mye mer til sin rett på Chandelier synes jeg.

Jeg ser heller ikke et snev av pedofili i denne. Jeg synes maktkamp var en dekkende beskrivelse. Dersom man absolutt må "forstå" den og ha den til å handle om forholdet mellom et barn og en voksen synes jeg mer den beskriver forholdet mellom en voksen/forelder og et barn (og jeg ser da et barn med utfordringer - men det er fordi jeg er påvirket av det jeg jobber med.)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:56   #16
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

12-åringen her følger Maddie i Dancemoms, og er så fengsla av henne. Eg har ikkje skjønt at det er same jenta før no.

Eg ser ikkje noko seksualisert i denne videoen, men kan forstå at den kan sjå anleis ut om du har erfaringar du ikkje skulle hatt.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:56   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.182
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg er nysgjerrig på hvordan du hadde reagert om det hadde vært en ung gutt og en voksen kvinne?

Det vet jeg jo ikke, siden jeg ikke har sett det og det blir en hypotetisk problemstilling. I tillegg er 12 år gamle jenter mer utsatt for typisk seksualiserende kvinneliggjøring enn det 12 år gamle gutter er utsatt for. Jeg mener ikke at hun er seksualisert i videoen, men tankemøstre (ihvertfall hos meg) blir sikkert påvirket av slikt.

Jeg så videoen før jeg leste om kritikken, og ble litt overrasket over egne tanker siden jeg normalt ikke tenker i de baner. Men jeg er ikke opprørt eller mener den ikke skulle blitt laget eller noe slikt, kun at det skurret litt i hodet mitt. Men det kan jo vel så mye være mitt hode som pga videoen.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:56   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

I den første delen tolker jeg dem knapt som mennesker, det er jo heller noe dyrisk over det, og alder og kjønn ligger jo ikke til grunn for noen av bevegelsene eller samspillet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 13:03   #19
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Jeg tolket den umiddelbart som et uttrykk for far-datter forhold, med hele spekteret av følelser og avstand/nærhet det medfører. Men jeg har ikke lyttet godt til teksten, og vet ikke om det er slik det er ment.

Uansett - jeg tolker det heller ikke seksuelt og jeg blir så imponert over bevegelsene!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 13:23   #20
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Jeg har et lidenskapelig forhold til Sia sånn generelt sett. (Jeg ble solgt da jeg hørte Healing is Difficult-CD'en i sikkert 2002 eller noe sånn)

Jeg synes påkledningen gjør at de blir veldig "kjønnsløse" på noe vis. Jeg liker videoen godt jeg. - med det der løvebruet og sånn, blir det liksom ikke mennesker heller, om jeg tenker jeg om.

Pedofilitanken streifer meg ikke en gang. (men det gjør den vel sjelden sånn generelt sett)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no