|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2015
![]() |
![]() Media skaper fordommer?Den siste tiden har jeg tatt meg selv i å bli påvirket av det media skriver om mennesker av utenlandsk opprinnelse. Jeg syntes begrepet er så vagt, men alikevel så dømmende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Media skaper fordommer?Litt vanskelig å svare på, synes jeg. Det er jo en kjent sak at media ofte føler for å presisere at "mann av utenlandsk opprinnelse" har gjort noe, men bortsett fra det er det det saken handler om som avgjør hva jeg tenker, ikke hvor folkene kommer fra. I det siste har det jo vært mange overskrifter av typen "flyktninger druknet i Middelhavet", og det er jo negativt så det holder, men jeg tenker jo ikke negativt om menneskene det gjelder. Kronglete forklart, men jeg synes også HI var litt kronglete, hvis jeg i det hele tatt skjønte spørsmålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Media skaper fordommer?Jeg blir ikke nødvendigvis negativt påvirket av det. Kommer alt an på sammenhengen. Men ser helt klart hva HI mener her. Media har en enorm påvirkning på oss. Dessverre...
![]() |
#4 |
This is normal!
|
![]() Sv: Media skaper fordommer?Det du beskriver der, Carrera, synes jeg er veldig interessant. De aller fleste av oss vil til en viss grad dømme andre mennesker på utseende, mer eller mindre frivillig. Det har akkurat kommet en doktorgrad om dette for de som er interesserte:
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: Media skaper fordommer?Litt usikker på hva du mener. Men hvis du mener at når jeg leser en artikkel i media (aviser) og det står at personer er at utenlandsk opprinnelse så regner jeg med at artikkelen omhandler noe negativ. Du ser det ikke i en sak om feks helsetjenster. Enig i at det er stimatiserende.
![]() |
#6 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Media skaper fordommer?Jeg synes Carrera beskriver det så fint, akkurat slik kan jeg og reagere. Jeg kan bli helt kvalm av mine først tanker om mennesker. Heldigvis gjør jeg som henne, jeg korrigerer meg selv veldig kjapt og greit. Og skjemmes.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Media skaper fordommer?Jeg synes også Carrera beskriver så fint slik jeg selv kan ta meg i å tenke et øyeblikk.
![]() |
![]() |
#8 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Media skaper fordommer?
Interessant artikkel. Jeg leste den og tenkte at det kanskje kom noen meninger fra forskeren om _hvordan_ barnehagepersonalet konkret skulle snakke om dette. Og så slo det meg, må de virkelig ha fokus på det? I barnehagene her jeg bor er det noen ganger flertall av ikke-hvite barn og voksne, uten at hverken de hvite barna eller de ikke-hvite barna ser ut til å ha noen bevissthet rundt det. Sønnen min har ikke referert til andre barn ved å bruke hudfargen deres. Hvorfor skal barna allerede i barnehagen gjøres bevisst på en "forskjell" som egentlig ikke er der, i deres øyne? Det er like naturlig for dem at man har forskjellig hårfarge, uten at noen foreslår at vi må begynne å snakke om rødhårede i barnehagen... Jeg tror altså ikke at det er på den måten man forebygger fordommer, men heller ved å alltid være inkluderende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2015
![]() |
![]() Sv: Media skaper fordommer?Tusen takk for interresante svar. Jeg kjenner meg igjen i mye av det dere skriver også, og jeg føler ofte at stigmaen som er knyttet til mennesker av utenlandsk opprinnelse ikke stemmer. Trist å ha fordommer til noen før du i det hele tatt har møtt de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Ja, må man virkelig ha et fokus på det? Hvorfor ikke bare svare barna den dagen de spør, om den dagen i det hele tatt kommer...
![]() |
#11 |
![]() Sv: Media skaper fordommer?Jeg tror mye av fordommene er avskyen for lover og regler, gjemt bak religion og kultur. Sharia, æresdrap osv. Mange skjærer alle under en kam, og tror at så snart man er i Norge skal man bli norsk og tenke norsk. Det er jo de sakene der de ikke tilpasser seg, det er viktig å få med utenlandsk opprinnelse........
![]() |
![]() |
#12 |
This is normal!
|
Jeg forstår artikkelen som at det er de voksne i barnehagen som bør bli mer bevisste på hvordan de forholder seg til barn med ulik etnisitet, ikke at de skal snakke masse med barna om det. Nettopp fordi vi voksne ikke er så fargeblinde som vi ofte ønsker å være.
![]() |
![]() |
#13 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() ![]() |
Aha! Da misforsto jeg. Måtte lese den en gang til og ser nå hva du mener. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Media skaper fordommer?Synes ikke media her skaper fordommer. Inntrykket av at det er ganske ofte at det ikke står noe når det er innvandrere som står bak f.eks. i en kriminalsak, men der det godt kunne ha gått fram.
![]() |
#15 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Media skaper fordommer?Da terrorberedskapen ble økt i Norge i fjor sommer, satt jeg faktisk en stund og spekulerte på om jeg i det hele tatt turde å dra hjem fra jobb, som synlig muslim.
![]() |
Emneord |
fordommer, innvandring, media, nyheter |
|
|