Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-15, 10:56   #1
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Etter to dager sengeliggende med feber etter årets 17.maifeiring, innser jeg at ytterplagg til bunaden er på investeringslista.

Jeg har festdrakt fra Gudbrandsdalen, og det hører jakke til denne, den er uaktuell.

Et par leverandører har begynt å lage cape, i samme stoff som stakken, med broderi på kragen.

Jeg kunne gjerne heller tenkt meg cape i ulldamask, uten broderi på kragen, og har en sykyndig mamma som kan fikse det.

Er det innafor? Ville dere lettet et øyebryn over hvordan jeg har tatt meg til rette på den måten? Eller ville dere ikke tenkt over at jeg hadde "feil" ytterplagg?

Gammel 20-05-15, 10:59   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Nei, det ville jeg ikke reagert på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 11:08   #3
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det er ei Kristin på Eidsvoll som vever ullsjal i hvitt, blått eller sort. Annonsen er ikke aktiv, men hun lager på bestilling. Og da får du cape uten broderi eller søm.
http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=48268196

Jeg kjøpte meg et snippsjal, eller Akersjal i Rauma ull,
http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=48268196

Begge deler er innafor, også kongefamilien har snippsjal til bunad så jeg.

Gammel 20-05-15, 11:19   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så mange med store pashminas nå i år, så jeg tenker at du kan gjøre det du har lyst til. :rebell:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 11:39   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke lagt merke til at det var feil engang.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 12:08   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har cape til min hedmarksbunad og det er et må-ha-plagg i Norge, altså.

Den er helt enkel, blå på utsiden og rød på innsiden.

Jeg har sett dem som har helt enkle caper til gudbrandsdalsbunad, både lang (yeah!) og kort. Med og uten broderi, med og uten for.

Jeg er veldig glad for foret i min og anbefaler det.

Gammel 20-05-15, 12:11   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har strikket snippsjal til min bunad og er helt frelst. Det knyttes bak på ryggen og sitter veldig behagelig og luner godt, nettopp fordi det er så tett på kroppen. Samtidig har man armene fri (og krøller ikke ermene). I tillegg tar det mye mindre plass dersom man ikke skal bruke det lenger og kan bare legges ned i en veske.

Jeg synes at det er enklere enn og like varmt som en cape og vil i hvert fall anbefale å prøve.

Ellers mener jeg at du får sydd den capen du selv vil. Selvsagt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 12:26   #8
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg har strikket snippsjal til min bunad og er helt frelst. Det knyttes bak på ryggen og sitter veldig behagelig og luner godt, nettopp fordi det er så tett på kroppen. Samtidig har man armene fri (og krøller ikke ermene). I tillegg tar det mye mindre plass dersom man ikke skal bruke det lenger og kan bare legges ned i en veske.

Jeg synes at det er enklere enn og like varmt som en cape og vil i hvert fall anbefale å prøve.

Enig. I år gikk jeg med hendene inni snippsjalet også. Kanskje bunadshansker i ull neste.

Gammel 20-05-15, 12:33   #9
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sort cape med rødt for, sånn som denne. Jeg har denne bunaden som modellen og har rødt på brystet, der hun har sennepsgult.
Smart med de hempene å holde i hvis det blåser veldig, sånn på årets 17.mai.

Gammel 20-05-15, 13:17   #10
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva med noe sånt?

De lager i den fargen man vil ha.

Gammel 20-05-15, 13:33   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må det være i svart eller hvitt? Har googlet litt og finner ikke helt ut det. Jeg har nemlig blå Nordlandsbunad og er ikke overgira på å bruke 5000 kr på cape akkurat nå, men et sånt snippsjal kunne være veldig ålreit.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 13:36   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikker du selv så kan du jo bestemme hvilken farge du vil ha. Jeg har strikket i svart og gitt det til min datter som har svart bunad. Nå holder jeg på med mørkegrønt til meg selv. Fordi det passer med fargene på min bunad. Jeg tror kanskje at jeg skal strikket et til i svart og ha det selv også. Det er et greit sjal å bruke til annet også.

Gammel 20-05-15, 13:36   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikker du selv så kan du jo bestemme hvilken farge du vil ha. Jeg har strikket i svart og gitt det til min datter som har svart bunad. Nå holder jeg på med mørkegrønt til meg selv. Fordi det passer med fargene på min bunad. Jeg tror kanskje at jeg skal strikket et til i svart og ha det selv også. Det er et greit sjal å bruke til annet også.

Smart. Er mønsteret noe de har i de fleste garnbutikker eller noe jeg får kjøpt på nett?

minibolle mai 2012
Gammel 20-05-15, 13:40   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Og hvilket garn har du brukt, Blå?

minibolle mai 2012
Gammel 20-05-15, 13:41   #15
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Standard

Jeg har kjøpt mønster og garn på Husfliden. Om de ikke har det hos deg, så kan jeg skanne og dele det med deg. Og jeg har strikket det i finullgarn, som var anbefalingen. Det holder seg godt. Mønsteret deres har frynser. Jeg har foretrukket uten og da trenger du også ett nøste mindre.

Gammel 20-05-15, 13:45   #16
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Hva med noe sånt?

De lager i den fargen man vil ha.

Den var mye finere enn den originale capen til bunaden! Jeg har samme bunad, og denne skal jeg jammen sjekke opp. Har vurdert capen, men lagt det på is pga prisen.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 13:47   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Jeg har kjøpt mønster og garn på Husfliden. Om de ikke har det hos deg, så kan jeg skanne og dele det med deg. Og jeg har strikket det i finullgarn, som var anbefalingen. Det holder seg godt. Mønsteret deres har frynser. Jeg har foretrukket uten og da trenger du også ett nøste mindre.

Takk for svar! Jeg tror jeg skal ta med frynser for det vevde tynne sjalet som er til bunaden min har frynser, så da blir det litt samsvar ift det. Å, nå gleder jeg meg skikkelig!

minibolle mai 2012
Gammel 20-05-15, 13:53   #18
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Siste spm Blå. Hvilken pinnestr er det? Og hvor mange nøster trenger jeg?

minibolle mai 2012
Gammel 20-05-15, 14:01   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Standard

Mønsteret sier 5 nøster. Pinnestørrelsen kommer jo an på garnet men med finullgarn strikker jeg på pinne 2,5. Det er et veldig greit strikketøy, når du er kommet over sjokket over å legge opp 600 masker.

Gammel 20-05-15, 14:03   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Mønsteret sier 5 nøster. Pinnestørrelsen kommer jo an på garnet men med finullgarn strikker jeg på pinne 2,5. Det er et veldig greit strikketøy, når du er kommet over sjokket over å legge opp 600 masker.

Nå har jeg faktisk fått tilsendt mønsteret av en snill dame, og der ser jeg at originalgarnet er Røros lammeull (50 g / 250 m)... men du brukte Finullgarnet (50 g /175 m), i samme mengde?

600 masker ja.

minibolle mai 2012
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:34.