Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Danmark uten pass - krise or not?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-15, 10:56   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Danmark uten pass - krise or not?

Vi skal til Danmark om tre uker, og jeg har ikke gyldig pass. Jada, jeg vet, jeg burde fikset det for lenge siden, så det er ikke nødvendig å si. Det jeg lurer på, er: Hvis jeg ikke rekker å fikse det, er det egentlig krise? Vi kjører og skal ikke ta båt, og jeg har aldri opplevd å bli avkrevd pass i Danmark. Jeg har ikke førerkort, for ordens skyld.

Gammel 29-06-15, 10:58   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Danmark uten pass - krise or not?

Ikke krise. Har du noen annen legitimasjon? Bankkort med bilde eller noe?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 11:00   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har aldri hatt med pass til Danmark. Voksne har annen legitimasjon m/bilde og så har vi med fødselsattest på barna. Vi har aldri hatt behov for annet.

Gammel 29-06-15, 11:00   #4
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ja, bankkort med bilde har jeg. Nå ser jeg at jeg kanskje kan bestille time i Oslo selv om jeg ikke bor der, mitt lokale kontor hadde monsterkø og ikke timebestilling...

Gammel 29-06-15, 11:02   #5
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Bestill time, møt opp og få pass, men det går helt fint å reise til Danmark med annen bildelegitimasjon.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 11:03   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Bankkort går helt sikkert fint, tror ikke jeg hadde giddet å styre med pass i pass-høysesongen. Jeg har aldri vist pass i Danmark tror jeg, og man trenger det vel heller ikke.

Sitat:

Den nordiske passunionen ble etablert 1. juli 1954 og erstattet protokollen om passfrihet fra 14. juli 1952. Avtalen sikrer at statsborgere i de nordiske landene kan reise fritt over grensene i Norden uten å medbringe pass og bosette seg i hele Norden uten å måtte søke om oppholdstillatelse.

Fra Wikipedia.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 11:10   #7
ingling

ingling sin avatar

Standard

Nei, det var noe med timingen. Men nå har jeg time i Oslo på torsdag, så da tar jeg den og ser om passet kommer frem i tide. Det skal ikke være nødvendig, nei.

Gammel 29-06-15, 11:11   #8
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Du trenger da ikke pass for å reise til Danmark. Det hadde jeg ikke stresset med.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 11:13   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg og ungene sitter på buss fra Sveriges til Oslo og verken jeg eller de har pass med.

Gammel 29-06-15, 11:21   #10
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Vi fløy fra Gardermoen til Aarhus tidligere i juni .medreisende hadde kun bankkort med bilde og tok ferge fra Hirtshals til Kristiansand hjem . Vi ble bare spurt om legitimasjon ikke pass .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 11:22   #11
ingling

ingling sin avatar

Standard

Takk for svar! Da er jeg i hvert fall mer trygg på at det ikke er stress om jeg ikke får det i tide. Ungene gidder jeg ikke stresse med, men jeg må nå en gang ha det uansett og har utsatt det lenge, så da kan jeg like godt benytte en rolig torsdagsmorgen til å fikse det.

Gammel 29-06-15, 11:57   #12
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vist pass en gang på danmarkstur. Det var da det var snakk om terrortrussel. Da ble folk uten pass holdt igjen en stund og det medførte masse styr.
De kom seg hjem altså, men de ble holdt igjen og fikk utsatt reise.
I Danmark trenger du ikke passet. Det var ferge/grensekontroll dengang som krevde pass siden det var eneste gyldige legitimasjon.

Tror kun dette har skjedd et par ganger og jeg har reist en del uten å ha med pass. Helsetrygdkort er viktigere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 12:20   #13
ingling

ingling sin avatar

Standard

Helsetrygdkort er bestilt, selv om jeg har lest her inne at en ikke trenger det heller i Danmark. Skader uansett ikke å ha papirene i orden, tenker jeg.

Gammel 29-06-15, 12:46   #14
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen krise og i hvert fall ingen vits å stresse med. Vanlig og gyldig identitetsbevis holder lenge.

God tur.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 12:58   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Da jeg var på tur med jobben til København tok vi båten ned og fly hjem og viste ikke passet på den turen.

Gammel 29-06-15, 13:07   #16
ingling

ingling sin avatar

Standard

Jeg mener å huske at vi viste pass på båten sist, men mulig jeg husker feil. Uansett, nå er time bestilt og det er ikke noe stress, så selv om jeg ikke trenger det nå blir det greit å få fikset. Det kan jo hende jeg plutselig må reise et annet sted i løpet av høsten.

Gammel 29-06-15, 13:21   #17
Siritk

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg måtte vise pass på Kastrup en gang, med Norwegian. Da var jeg glad for at guttungen hadde pass, for det var ikke noe kjære mor. Ikke noe terrorsituasjon da.

Så hvis det hadde vært et barn uten annen legitimasjon hadde jeg nok stresset mer.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:22   #18
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Helsetrygdkort er bestilt, selv om jeg har lest her inne at en ikke trenger det heller i Danmark. Skader uansett ikke å ha papirene i orden, tenker jeg.

Helsetrygdkort er innmari greit å ha i Danmark i alle fall om man trenger å oppsøke allmennlege..

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:25   #19
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Vi tar med oss pass kun fordi mannen vurderer om vi skal kjøre over til Tyskland å hilse på vertsfamilien fra han var utvekslingsstudent.

Har ikke tatt med pass til Danmark tidligere.

Gammel 29-06-15, 13:32   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var nettopp i Danmark, uten å vise passet en gang.
Ikke noen annen legitimasjon heller.

Men usikker på Snuppa da, som skal være med til Køben i august, om hun skulle trenge noen form for legitimasjon. Usikker på om passet hennes er gyldig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.