Hva er yndlingsgrønnsaken din, og hvordan bruker du den?
Jeg er vokst opp som vegetarianer, og har derfor alltid brukt mye grønnsaker. Men jeg har holdt meg mye til de grønnsakene jeg kjenner godt. Nå i sommer har jeg eksperimentert mye mer, og sammen med de "samme, gamle" merker jeg at kjøtt og fisk blir mer og mer et tilbehør. Noe som jo, i et bærekraftig perspektiv, er veldig bra.
Jeg "oppdaget" grønnkål ved juletider, og har inkludert det mer og mer. Det er nå stort sett alltid med i gryter eller wok. Og som tilbehør til grillmat eller fisk, bakt i folie sammen med tomater, litt vårløk og krydret med salt, pepper og litt sukker er det kjempegodt!
Søtpotet er godt i suppe, eller bakt. Og brukes også når jeg lager noe jeg kaller grøtpinn, som er stekte rotgrønnsaker, løk og eventuelle kjøttrester.
Ellers bruker jeg mye cherrytomater, gulrøtter, brokkoli, tomat og søt, rød paprika, både rått, bakt og kokt.
Til taco er bønner, i alle former, blitt den nye familiefavoritten. Og vi trenger mye mindre kjøtt, etter at jeg introduserte tomatbønner (som var standard på middagsbordet da jeg var liten og som jeg derfor har brukt lite som voksen, men som det viser seg at barna elsker.)
I salat må jeg har forskjellige typer salater, tomater, agurk, salatbønner, sukkererter og paprika.
Men jeg trenger mer inspirasjon - så, hva er din yndingsgrønnsak, og hvordan bruker du den/dem?
|