Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker for en fersk leser

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-16, 09:49   #1
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Bøker for en fersk leser

Eldste er blitt veldig flink å lese selv. Kan noen tipse meg om lettleste bøker som han kan lese i selv? Trenger ikke være blokkbokstaver, han leser små og store bokstaver. Gjerne bøker med bilder og lite tekst på hver side.

Gammel 16-02-16, 09:51   #2
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker for en fersk leser

Kapten Supertruse-bøkene, Gutta i trehuset med 13/26/39/osv etasjer, Timmy Tabbe.

Gammel 16-02-16, 10:16   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags bøker tror du han vil bli fenget av? Crazy tull og tøys, spennende fantasy eller krim?

Gutten her ble veldig fenget av boka Ilddragen Ferno og de (hittil) tre oppfølgerne i serien Monsterjakt (to bøker til venter på å bli utgitt). Disse er lettleste og spennende i fantasy-sjangeren, har litt større skrift og en god del illustrasjoner innimellom.

Sitat:

Monsterjakt er en ny spennende serie fantasybøker spesielt rettet mot gutter og jenter som liker action og høyt spenningsnivå. Bøkene har solgt 10 millioner eksemplarer internasjonalt! Perfekt lesning for 6-12 år, de yngste leserne, som fra skjermen er vant til action og eventyr. Serien dekker et hull i markedet, og er også perfekte bursdagsgavebøker for gutter og jenter. En ond trollmann har kastet en forbannelse over alle de magiske uhyrene i Avantia. Og bare en ekte helt kan befri udyrene fra forbannelsen og hindre dem i å ødelegge landet. Er Tom den helten som det står i de gamle skriftene at Avantia har ventet på? Jakten på drager og monstre i et forrykende tempo får barn til å sluke disse bøkene. I tillegg er hver bok rikelig illustrert, noe som gjør historiene ekstra spennende. Tom går igjen i alle de 6 første bøkene, og kan være den utvalgte helten som hele landet Avantia har ventet på. MONSTERJAKT-SERIEN er et instrument for å få barna til å skru av skjermene og begynne å lese!

LasseMajas detektivbyrå, og Mesterdetektiv Tim & Co er lettlest krim for ferske lesere.

Myria har gode tips i sjagneren crazy tull og tøys.

Sist redigert av My : 16-02-16 kl 10:34.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-16, 10:18   #4
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Han elsker lydbøker, da spesielt Roald Dahl, så fantasy og krim er fint.

Gammel 16-02-16, 10:50   #5
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Oppegård bibliotek har en fin oversikt.

Lese bøker som er enkle og som han kommer gjennom samtidig som han sitter igjen med et forhold til innholdet er mitt tips.
La bøkene han leser være enkle og så kan han lytte til mer "avansert" litteratur. Da får han det beste fra begge verdener.

Gammel 16-02-16, 11:06   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

7-åringen min liker en pingles dagbok godt. Han har lest kaptein supertruse også, men han liker en pingles dagbok bedre fordi det er mindre tekst på hver side.

Gammel 16-02-16, 11:07   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaptein Supertruse er svært lettlest, og falt i smak hos knerten fra første sekund.

Eller anbefaler mange "en pingles dagbok". Jeg ser at den er lettlest, men tenker at handlingen er for litt eldre barn enn 6-åringer.

Gammel 16-02-16, 11:08   #8
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Noterer for harde livet. Takk for tips!

Gammel 16-02-16, 11:12   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten leser også Taynikma på rekordtid, og jeg vet at mange skryter av dem. Men jeg må bare innrømme at jeg ikke aner hva de handler om. Han sluker bøker i en slik hastighet nå at jeg ikke orker å sette meg inn i alt lenger. Knerten leste også LasseMajas detektivbyrå i førsteklasse, men jeg tror egentlig det er relativt krevende bøker. (Han har alltid lest en del bedre enn alderen skulle tilsi, men er ikke helt unik heller.)

Gammel 16-02-16, 11:13   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kaptein Supertruse er svært lettlest, og falt i smak hos knerten fra første sekund.

Eller anbefaler mange "en pingles dagbok". Jeg ser at den er lettlest, men tenker at handlingen er for litt eldre barn enn 6-åringer.

Ingen av mine har likt disse. Dels pga handlingen (eldste mislikte det evige fokuset på at det var så viktig å være populær, og særlig etter at hun fikk vite at i klassa til storesøstra til ei venninne hadde noen elever begynt å dele ut "popularitetspoeng", og lage popularitetsskala over alle i klassen, etter inspirasjon fra disse bøkene -hun hater virkelig sånt), dels pga uryddige fonter og rotete layout. Det siste gjelder en del andre bøker i samme sjanger. Alle mine har av en eller annen grunn hatt lettere for å lese tradisjonelle bøker med pene linjer under hverandre, og normal font, og illustrasjonene for seg. Men det er heller ingen av dem som er glad i å lese tegneserier. Men Kaptein Supertruse har de likt bedre.

Gammel 16-02-16, 11:36   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden likte bøkene til Ole Lund Kirkegaard på den alderen, jeg tror Gummi-Tarzan var den første "ordentlige" boken han leste på egen hånd. Otto er et neshorn og Vesle Virgil husker jeg også at slo an. De er veldig morsomme på en uærbødig, men ikke skremmende eller komplisert måte.

Gammel 17-02-16, 12:03   #12
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Da har jeg kjøpt en supertruse og en Horst bok. Håper de fenger.

Gammel 17-02-16, 12:25   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ingen av mine har likt disse. Dels pga handlingen (eldste mislikte det evige fokuset på at det var så viktig å være populær, og særlig etter at hun fikk vite at i klassa til storesøstra til ei venninne hadde noen elever begynt å dele ut "popularitetspoeng", og lage popularitetsskala over alle i klassen, etter inspirasjon fra disse bøkene -hun hater virkelig sånt), dels pga uryddige fonter og rotete layout. Det siste gjelder en del andre bøker i samme sjanger. Alle mine har av en eller annen grunn hatt lettere for å lese tradisjonelle bøker med pene linjer under hverandre, og normal font, og illustrasjonene for seg. Men det er heller ingen av dem som er glad i å lese tegneserier. Men Kaptein Supertruse har de likt bedre.

Datteren min har dysleksi, og har vært veldig klar på at hun liker skrifttypen i både en pingles dagbok og dustedagboka godt. Knerten liker ikke det.

Når man har en dyslektiker, så er man glad bare barnet vil lese noe som helst frivillig. Så for henne synes jeg kvaliteten på det hun leser er helt uvesentlig. Det viktige er at hun leser. Så vi har bidratt på salgsstatistikken til både pinglen og dustene. Hun har også vært en del eldre enn en førsteklassing da hun har lest disse bøkene.

Gammel 17-02-16, 12:30   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Datteren min har dysleksi, og har vært veldig klar på at hun liker skrifttypen i både en pingles dagbok og dustedagboka godt. Knerten liker ikke det.

Når man har en dyslektiker, så er man glad bare barnet vil lese noe som helst frivillig. Så for henne synes jeg kvaliteten på det hun leser er helt uvesentlig. Det viktige er at hun leser. Så vi har bidratt på salgsstatistikken til både pinglen og dustene. Hun har også vært en del eldre enn en førsteklassing da hun har lest disse bøkene.

Helt enig, få opp lesegleden er alfa og omega. Jeg har ikke lest disse bøkene selv, har bare fått med meg at "alle" leser dem, og min datter har fått noen i gave. Det var hun som sa hun ikke likte dem, og hvorfor. Men de er jo veldig populære, så det er vel hun som er litt sær sånn. Jeg har både nevø og niese som har startet med disse, og fått opp leseinteressen pga disse, og det er en kjempekvalitet i seg selv. Jeg er forresten ikke sikker på den litterære kvaliteten på Kattekrigerne heller, som hun sluker rått. Jeg har ikke lest dem, så for alt jeg vet kan de jo være på nivå med Hamsun. Men jeg har mine tvil...

Interessant at fonten tiltaler en dyslektiker! Alle mine er gode lesere, men eldste kan være ganske "kaotisk i hodet" av og til, og blir lett distrahert. Kanskje det er derfor hun liker bedre ryddig tekst uten for mange forstyrrende elementer.

Når det gjelder det hun fikk høre om klassen til venninnas storesøster så er det vel klassemiljøet der det er noe galt med, ikke boka. Men det var altså en av grunnene til at hun sa at hun ikke likte bøkene. Er usikker på hvor gammel hun var da hun leste dem (dvs den, hun har vel bare lest ei), tror det var ca 3.klasse.

Sist redigert av My : 17-02-16 kl 12:42.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 21:55   #15
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min 09-er er ferdig med lesestart-bøkene og har likt Egon og Alma-serien og Grøsserbrøkene til Eldrid Johansen veldig godt.
De er lettleste (ikke for lang tekst på hver side, mye illustrasjoner) og det er en god historie i hver bok. https://www.cappelendamm.no/serie/Alma%20og%20Egon
https://www.cappelendamm.no/_barn-og...-9788202420680

Hvis skolen måler leseforståelse i LUS-nivå kan du høre hvor han ligger, og så finne bøker på biblioteket eller bokhandelen etter det. Viktig at bøkene ikke blir for vanskelige, og heller ikke for lette. Så kan man bruke bøker med mest tekst til høytlesning.

Gammel 17-02-16, 22:13   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Poden elsket bøkene til Helena Bross (Broos) om to venner. Mener det var to gutter. Tror en av bøkene het Hundrelappen eller noe i den duren. Disse var fine startbøker med litt sider slik at man følte man leste en heeeel bok liksom
Oppegård bibliotek er nevnt her, og de er så utrolig flinke til å finne bøker til barna. Mange serier som passer for leselyste små barn

IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 23:53   #17
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Tiril Valeur sine fantastiske bøker. Leo får en liten onkel, bøkene om polly-esther og noen til. Morsomme, overkommelige, fantastiske bøker.

Gammel 20-02-16, 19:51   #18
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Peter Gotthard har gitt ut flere serier med alveriddere, andre riddere, drager og andre fantasyelementer. Vi har dem på biblioteket, og de er veldig populære hos ferske lesere, de er lettleste og spennende.

Gammel 20-02-16, 20:15   #19
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Odin har alle En Pingles Dagbok-bøkene. Han vil nok ikke selge dem/gi dem bort, men dere kan godt få låne dem. bare rop ut neste gang du er her oppe.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-16, 20:29   #20
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Odin har alle En Pingles Dagbok-bøkene. Han vil nok ikke selge dem/gi dem bort, men dere kan godt få låne dem. bare rop ut neste gang du er her oppe.

Ja, takk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.