|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bøker for en fersk leserEldste er blitt veldig flink å lese selv. Kan noen tipse meg om lettleste bøker som han kan lese i selv? Trenger ikke være blokkbokstaver, han leser små og store bokstaver. Gjerne bøker med bilder og lite tekst på hver side.
![]() |
#2 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bøker for en fersk leserKapten Supertruse-bøkene, Gutta i trehuset med 13/26/39/osv etasjer, Timmy Tabbe.
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Bøker for en fersk leserHva slags bøker tror du han vil bli fenget av? Crazy tull og tøys, spennende fantasy eller krim?
LasseMajas detektivbyrå, og Mesterdetektiv Tim & Co er lettlest krim for ferske lesere.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-02-16 kl 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
stoffavhengig
![]() Sv: Bøker for en fersk leserHan elsker lydbøker, da spesielt Roald Dahl, så fantasy og krim er fint.
![]() |
#5 |
koko
|
![]() Sv: Bøker for en fersk leserOppegård bibliotek har en fin oversikt.
![]() |
#6 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Bøker for en fersk leser7-åringen min liker en pingles dagbok godt. Han har lest kaptein supertruse også, men han liker en pingles dagbok bedre fordi det er mindre tekst på hver side.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bøker for en fersk leserKaptein Supertruse er svært lettlest, og falt i smak hos knerten fra første sekund.
![]() |
![]() |
#8 |
stoffavhengig
![]() Sv: Bøker for en fersk leserNoterer for harde livet. Takk for tips!
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bøker for en fersk leserKnerten leser også Taynikma på rekordtid, og jeg vet at mange skryter av dem. Men jeg må bare innrømme at jeg ikke aner hva de handler om. Han sluker bøker i en slik hastighet nå at jeg ikke orker å sette meg inn i alt lenger. Knerten leste også LasseMajas detektivbyrå i førsteklasse, men jeg tror egentlig det er relativt krevende bøker. (Han har alltid lest en del bedre enn alderen skulle tilsi, men er ikke helt unik heller.)
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
![]() Sv: Bøker for en fersk leser
Ingen av mine har likt disse. Dels pga handlingen (eldste mislikte det evige fokuset på at det var så viktig å være populær, og særlig etter at hun fikk vite at i klassa til storesøstra til ei venninne hadde noen elever begynt å dele ut "popularitetspoeng", og lage popularitetsskala over alle i klassen, etter inspirasjon fra disse bøkene -hun hater virkelig sånt), dels pga uryddige fonter og rotete layout. Det siste gjelder en del andre bøker i samme sjanger. Alle mine har av en eller annen grunn hatt lettere for å lese tradisjonelle bøker med pene linjer under hverandre, og normal font, og illustrasjonene for seg. Men det er heller ingen av dem som er glad i å lese tegneserier. Men Kaptein Supertruse har de likt bedre.
![]() |
#11 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bøker for en fersk leserPoden likte bøkene til Ole Lund Kirkegaard på den alderen, jeg tror Gummi-Tarzan var den første "ordentlige" boken han leste på egen hånd. Otto er et neshorn og Vesle Virgil husker jeg også at slo an. De er veldig morsomme på en uærbødig, men ikke skremmende eller komplisert måte.
![]() |
#12 |
stoffavhengig
![]() Sv: Bøker for en fersk leserDa har jeg kjøpt en supertruse og en Horst bok. Håper de fenger.
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
Datteren min har dysleksi, og har vært veldig klar på at hun liker skrifttypen i både en pingles dagbok og dustedagboka godt. Knerten liker ikke det.
![]() |
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Helt enig, få opp lesegleden er alfa og omega. Jeg har ikke lest disse bøkene selv, har bare fått med meg at "alle" leser dem, og min datter har fått noen i gave. Det var hun som sa hun ikke likte dem, og hvorfor. Men de er jo veldig populære, så det er vel hun som er litt sær sånn. Jeg har både nevø og niese som har startet med disse, og fått opp leseinteressen pga disse, og det er en kjempekvalitet i seg selv. Jeg er forresten ikke sikker på den litterære kvaliteten på Kattekrigerne heller,
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 17-02-16 kl 12:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
![]() Sv: Bøker for en fersk leserMin 09-er er ferdig med lesestart-bøkene og har likt Egon og Alma-serien og Grøsserbrøkene til Eldrid Johansen veldig godt.
![]() |
#16 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Bøker for en fersk leserPoden elsket bøkene til Helena Bross (Broos) om to venner. Mener det var to gutter. Tror en av bøkene het Hundrelappen eller noe i den duren. Disse var fine startbøker med litt sider slik at man følte man leste en heeeel bok liksom |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Bøker for en fersk leserPeter Gotthard har gitt ut flere serier med alveriddere, andre riddere, drager og andre fantasyelementer. Vi har dem på biblioteket, og de er veldig populære hos ferske lesere, de er lettleste og spennende.
![]() |
![]() |
#19 |
awesom
|
![]() Sv: Bøker for en fersk leserOdin har alle En Pingles Dagbok-bøkene. Han vil nok ikke selge dem/gi dem bort, men dere kan godt få låne dem. bare rop ut neste gang du er her oppe.
![]() |
#20 |
stoffavhengig
Ja, takk.
![]() |
|
|