Informasjonsrekkefølge i barneskolen
Jeg sitter i styrer og stell på skolen til ungene som gjør at jeg får med meg en del av det foreldrene fortviler over. En stadig gjenganger er informasjonsrekkefølge. Skolen praktiserer det slik at når det gjelder ting som lærerbytter, deling av klasser osv. så informerer de elevene først. Så sendes det umiddelbart ut informasjon til foreldrene i etterkant av dette.
Mange foreldre reagerer veldig på dette. De skulle ønske at de hadde fått informasjonen først slik at de selv kunne informere barna. Skolen mener at det er greit om alle barn får den samme informasjonen til samme tid. Det er en skole med relativt store sosiale forskjeller, så hvis informasjonen gikk til foreldrene først, så ville noen fått vite alt umiddelbart mens andre unger ikke hadde fått vite noe som helst før skolen informerte.
Jeg skjønner skolens argumentasjon og jeg stiller meg bak den beslutningen. Og jeg bruker de samme argumentene som skolens ledelse når jeg møter motbør.
Synes dere at dette er en spekulativ måte å informere på? Hvordan gjøres dette på deres barneskole?