|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Straffenivået for voldtekt av barnKom over denne http://www.adressa.no/nyheter/innenr...icle883641.ece. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Straffenivået for voldtekt av barnJeg har ikke ord. Straffene burde vært mangedoblet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Straffenivået for voldtekt av barnJeg syns norsk rettsvesen svikter ofre for seksuelt overgrep. Det er utrolig trist at det skal være sånn.
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Straffenivået for voldtekt av barnJeg er absolutt ikke for så lange straffer som mulig ei heller dødsstraff. Jeg er heller ikke for hevnbegrepet når det gjelder fengselsstraff.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Straffenivået for voldtekt av barnStraffen er en vits! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Straffenivået for voldtekt av barn
Det går ofte så lang tid før voldtektssaker der barn er involvert, fordi barna ofte blir truet på livet for å ikke fortelle noen om det som har skjedd, dessuten er de kanskje redde for å ikke bli trodd. Jeg skjønner veldig godt at et barn ikke tenker på å løpe til politiet like fort som en voksen ville gjort.
![]() |
#9 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Straffenivået for voldtekt av barnStakkar lille jente. Sist redigert av Kaija : 23-06-07 kl 00:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Live and let live
|
Slik tenker jeg også. Jeg er absolutt ikke tilhenger av hevn- tanken bak straff. Men det blir så feil signaler rettsvesenet sender ut når vi ser ulike straffer opp mot hverandre.
![]() |
#11 |
Ustabil
|
Enig. Signalet blir feil. Men det er ikke rettferdig heller å sammenligne enkeltsaker. Det vil alltid være ting i slike saker som vi ikke vet noe om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Nå greide de å drepe en politimann under Nokas ranet da, hvilket, enten man liker det eller ikke, kasnskje er den mest alvorlige forbrytelsene du kan begå i et rettssamfunn, så det er kanskje ikke den beste sammenligningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
flisespikker
|
Ja. Men det gjelder jo all annen kriminalitet også, så hvis det er den relative lengden på straffen for voldskriminalitet kontra andre forbrytelser det er snakk om, spiller det forsåvidt ikke så stor rolle for diskusjonen om man får 10 eller 3 år for en voldtekt, men det spiller rolle om man får vesentlig kortere eller vesentlig lengre straff enn man gjør for f.eks. et underslag. Sånn for signaleffektens skyld.
![]() |
#14 |
-
Nettopp. Det var med tanke på det at jeg skrev:
Altså tror jeg at å senke straffenivået for enkelte forhold vil være en mer hensiksmessig måte å unngå denne skjevheten på, men det synspunktet er visst så ekstremt at det vanligivs ikke får være med i debatten i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ustabil
|
Enig. Jeg tror mye av problemet ligger i hva man mener med straff. Når det gjelder overgrep mot barn tror jeg det er lett å la seg blinde av raseri, avsky og hevnlyst - og derfor ikke bare ønske lang fengselsstraff, men også at overgriperen skal ha det skikkelig fælt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Måtte sjekke opp litt, har ikke fulgt med så godt på Nokas-saken. Du har rett, de som ble dømt for kun ran fikk 4 år som er betraktelig mindre enn de som også ble dømt for dødsfølgen. Men likevel er det det samme som man får for overgrep.
![]() |
#17 |
Ustabil
|
Jeg tror ikke folks rettsfølelse egentlig er noen god rettesnor. Det blir alt for mye følelser med i bildet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
I enkelttilfeller blir det helt klart det ja. Sånn som baneheia-saken.
![]() |
#19 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Det var vel litt mer enn et vanlig bankran vel??? Oppimot 20 personer var involvert. Det var godt planlagt, brutalt, og det ble drept en politimann i tjeneste og følgene kunne vært at ende flere kunne blitt skadd eller drept. Det var jo bare ren flaks at skuddene til Schumann ikke traff flere. Jeg synes NOKAS-straffene også var latterlige lave bare så det er sagt, og straffene for voldtekt mot barn (og voksne) burde også være langt strengere.
![]() |
|
|