Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Arve sko/støvler

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 23:55   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arve sko/støvler

Stemmer det at barn ikke bør arve sko og støvler, eller er det noe skoindustrien har funnet på for å tjene penger?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 23:57   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arve sko/støvler

Jeg har lest/hørt/blitt anbefalt at barn ikke skal arve sko som er tydelig slitt/brukt. Dette fordi sålene tilpasser seg barnets føtter, og derfor kan være skadelig for fotstillingen for de søte små.

Vi har brukt en del arvesko (gummistøvler, lite brukte pensko etc), men kjøpt hverdagssko nye.

Gammel 27-06-07, 23:58   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Jeg har lest/hørt/blitt anbefalt at barn ikke skal arve sko som er tydelig slitt/brukt. Dette fordi sålene tilpasser seg barnets føtter, og derfor kan være skadelig for fotstillingen for de søte små.

Vi har brukt en del arvesko (gummistøvler, lite brukte pensko etc), men kjøpt hverdagssko nye.

Signerer hvert ord.

Gammel 27-06-07, 23:58   #4
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Hverdagskoene blir jo så slitt, så det er håpløst.
Men enkelte vinterstøvler, gummi støvler, noen tøfler, og enkelte pen sko arves videre. Nå begrenser det seg siden jeg har to jenter som bruker samme str, og minstemann er en gutt.

Gammel 27-06-07, 23:59   #5
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg signerer også.

Gammel 28-06-07, 00:01   #6
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, tusen takk for svar. Greit at alle virker samstemte. Da sparer jeg de nesten ubrukte gummistøvlene til lillesøster og kaster de utslitte vinterstøvlene som er brukt nesten hver dag i vinter.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 00:29   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Da sparer jeg de nesten ubrukte gummistøvlene til lillesøster og kaster de utslitte vinterstøvlene som er brukt nesten hver dag i vinter.

Det er slik vi gjør det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 00:34   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er slik vi gjør det.

Vi også
Var nylig hos ortoped med storesøster, og der fikk vi en brosjyre om sko til barn. Det viktigste er å se på sålen, er den slitt bør ikke skoen arves.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 00:38   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, så har det litt med alder å gjøre også, hverdagssko fra en ettåring som knapt har rukket å bruke skoene er noe annet enn å arve vintersko fra en firåring.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 07:22   #10
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Slenger med med i rekken som signerer Observatøren

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 09:49   #11
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Slenger med med i rekken som signerer Observatøren

Jeg også!

Gammel 28-06-07, 09:59   #12
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn gjør vi det også. De må bestandig ha to par gummistøvler, så det ene paret som ikke står i barnehagen fast blir lite brukt. Da bare bytter jeg ut en litt tykk ekstra såle jeg har inne når nestemann kommer i den størrelsen. Joggesko og vintersko som er en del brukt, men fortsatt greie, tar jeg vare på etter største tulla. For da har jeg reservesko ved kriser til neste tulla. Da trenger vi ikke ha fullt så mye par til henne. Vi kjøper bestandig dagligsko nye.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 10:00   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke brukt arvede sko i det hele tatt. Har et vagt minne om en fysioterapeut og noe med rygg- og hofteproblemer. Husker ikke helt sammenhengen, men det var såpass alvorlig at jeg har unlatt å bruke arvet fottøy i etterkant. Det av Veslas skotøy som ikke er utslitt har jeg gitt til barnehagen. De bruker det til utlån dersom noen har glemt noe eller blitt våte.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 10:03   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har latt guttene arve sko etter hverandre, men bare de som er lite brukt og ikke synlig formet. Det gjelder mest pensko, enkelte par vintersko eller andre som av en eller annen grunn har blitt lite brukt. Jeg syns dette med at det skal være så skadelig med sko som andre har hatt på foten virker noe overdrevet, og tror det henger igjen fra den tiden folk hadde ett par sko som ble brukt til det nesten ikke hang sammen.
Min venninne som er fysioterapeut mener forresten akkurat det samme og gjør på samme måte med sine barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 11:19   #15
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Ok, tusen takk for svar. Greit at alle virker samstemte. Da sparer jeg de nesten ubrukte gummistøvlene til lillesøster og kaster de utslitte vinterstøvlene som er brukt nesten hver dag i vinter.

Høres veldig fornuftig ut!

Gammel 28-06-07, 11:24   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det blir litt overflodskvalmt å kaste flotte og nesten nye Goretex-sko til nærmere 1000 kroner, eller pensko som har vært på foten fire-fem ganger. Og jeg kan vel snart si "det gikk bra med meg" - det er ihvertfall ingen av de voksne/tenåringsguttene mine som har hverken fot- eller ryggproblemer til tross for at de har hatt enkelte par sko som har vært litt brukt av en annen først.

Gammel 28-06-07, 11:34   #17
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Absolutt helt enig med Maximillia her

Har barn på samme alder som hennes brn, og kan også si at det gikk bra
Ingen problemer med hverken rygg eller ben her

sko som har vært lite brukt har gått i arv, både mellom mine barn, og min søsters barn

Gammel 28-06-07, 11:41   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke så lett å påvise at eventuelle problemer med ryggen kommer at det ene eller det andre, og det kan jo komme på senere i livet også.

Men jeg har mitt på det tørre altså. Alt som ikke er utslitt gis til barnehagen og redder stakkars små fra å gå med våte sko eller være inne når alle de andre er ute. Og pensko kjøper jeg til 70 kr. på H&M og de brukes til det ikke er filla igjen. Det vi har arvet av sko har jeg gitt til barnehagen. Ikke noe overforbruk hos oss.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 11:46   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er vel ikke så lett å påvise at eventuelle problemer med ryggen kommer at det ene eller det andre, og det kan jo komme på senere i livet også.

Nei, det er klart, det skal mye til at man kan påvise noen direkte sammenheng. Det er vel først og fremst føttene det har vært snakk om, at den blir formet feil osv. og det kan man vel igrunnen se isåfall? Jeg har for eksempel hatt masse ryggproblemer, og som eldste barn arvet jeg aldri sko.

Gammel 28-06-07, 11:49   #20
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat sånn tenker jeg også. Vi kommer til å la lillebror arve enkelte sko/støvler som ikke er videre slitt. Penskoene sender vi til kusinene.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.