|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?I dag kan flere av avisene melde om at byrået i Oslo går for å gjøre alt innenfor Ring 3 (så ganske mye mer enn sentrum, egentlig) fossilfritt; altså at det er forbud mot både diesel- og bensinbiler. Jeg regner med at outraget kommer snart, og velger å lenke til NRK sin sak som er mer nyansert enn de andre jeg har lest i dag.
Det er altså en utredning som settes i gang, og hva det innebærer vet man ikke helt ennå.
Så hva tror dere? Er det forbud som skal til? Og i såfall; hvordan skal det løses? Og tror dere som Lae Solberg at i løpet av få år så kommer hele Oslos bilpark til å være byttet ut? Det tror nemlig ikke jeg.
Sist redigert av Tallulah : 25-01-18 kl 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
villende
|
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Jeg tror mer på gulrot enn pisk, og tenker vel at et forslag om å gjøre hele området innenfor ring 3 er en dødare for byen. Stort sett trenger jeg ikke bil til sentrum, men de gangene jeg gjør det, så ville ikke alternativet vært å benytte alternativ transport. Da er alternativet å ikke gjøre det man trenger bil til, eller gjøre det et annet sted. Ellers syns jeg satsingen på helårssykling har tatt helt overhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Lae Solberg sier at alle NYE biler blir fossilfrie, da, ikke alle biler punktum.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Jeg syns Lae Solberg virker å leve i en verden litt for seg selv også, siden han tror at Oslos bilpark kommer til å være byttet ut med el-bil om få år.
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Igjen, han sier ikke det, men at nye biler blir elbiler. Det er en vesentlig forskjell.
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Æh, det er ikke ultimat for meg, i hvert fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Hvis de sammenlikner med København så har de helt andre priser på kollektivtrafikken der. Der kan betalende voksne også ta med seg barn gratis i hverdagen. Det er dyrt å kjøre kollektivt med barn i Oslo.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?
Nei, for det er jo viktig å tenke globalt også: Hva skjer med det globale miljøbildet om flere bytter ut de eldre bilene sine med nyproduserte el-biler?
![]() |
#10 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Jeg er enig med Høyre - flere konkrete tiltak for landstrøm og ikke minst elektrifisering av fergene til Nesodden, Slemmestad og byøyene. Problemet med landstrøm er jo manglende standard, og lukne eiere. (Color line får pluss i boka for å være pådriver, de kobles på i Oslo allerede. DFDS og Stena vil ikke oppgradere båtene sine, de sier de er for gamle). En hybridferge fra Vestlandet som var i Oslo for å vise seg frem kunne ikke lade mens de var her i det hele tatt, det er jo litt flaut. "Se så flinke vi er! Hybrid! Vi må bare ta en runde med diesel først så vi kan lade batteriet, men etter det kan vi vise der altså". |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Jeg mener at det er fantastisk hvis det blir gjennomført, men det kommer jaggu å bli vondt for mange asså.
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Siden jeg ikke bor (og nesten aldri er) i Oslo har jeg ikke så mange sterke synspunkter ut over å minne meg selv på å holde meg unna kommentarfeltene de nærmeste dagene.
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
Ja, er ikke cruisebåtene virkelig en miljøversting? Så utrolig pinlig med den hybridferga. Var det ferga eller Oslo sin feil?
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Bare for å illustrere hvilket område vi snakker om. Det er STORT, altså. (bildet er fra en annen sak, så over se ÅPEN/STENGT. Vi snakker om den ytterste, grønne streken)
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Det er veldig stort, og mange store og viktige gigastores ligger innenfor ringen (som f.eks. Elkjøp). Og hva skal man gjøre med folk som bor der? Transport? Taxi?
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
Ja, planetatene tenker at folk heller kan få ting hjemkjørt. For det skal bli enda strengere å få etablere storhandel utenfor sentrumssoner. Jeg har nylig levert en utredning som skal brukes som vedlegg i en høringsuttalelse hvor jeg har regnet på om dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt. (Jobben min er ganske kul innimellom.
![]() |
![]() |
#17 |
|
Og akkurat det der synes jeg er så spesielt at det går an å glemme, siden det er første innsigelse til oss som er veldig pro alle miljøtiltak, men som trenger bil en gang i blant til sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Veldig godt poeng!
![]() |
#19 |
Off the map.
|
![]() Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Tror det er mye man kan gjøre før et forbud. Landstrøm bør være det første de tar tak i. Hvis de ikke vil bygge om, da bør kanskje anløper ikke ligge mist i Oslo sentrum med daglige avganger, tenker på de med ikke -kompatible ferjer.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Problemet i Oslo indre by er at borettslagene ikke eier parkeringsplasser. Det er det bare de av nyere dato som gjør. Dette gjelder også utenfor ring 2 flere steder.
![]() |
|
|