FrP-koden
Jeg vil bare anbefale ALLE å lese Frp-koden. Flott og opplysende bok som virkelig fikk meg til å forstå hvordan en del ting i nyere tid henger sammen. I tillegg økte den respekten min for FrP-velgere betraktelig. Og man kan nok ikke endre en dritt før man forstår hvorfor ting er blitt som det er blitt. Nå forstår jeg mye mer av mekanismene bak et FrP-valg.
Boken er lettlest, interessant og underholdende.
Samtidig tar boken tak i en del av FrPs politikk og viser hva den egentlig er og alle paradoksene den består av, på en fin måte. Den tar ballen, ikke mannen.
Og den viser at man må ha respekt for folk. Selv om de altså tar feil. Og Marsdal viser på en grei måte hvorfor og hvordan. Kanskje er det håp?
Sitat:
Respekt for Grandiosa
Magnus Marsdal bestemte seg deretter for å oppsøke arbeidsfolk. Det ble turer til Stovner-senteret på Oslos østkant, og han har kommet nært innpå en arbeiderfamilie med lange tradisjoner fra anleggsbransjen og bilfag. Familien var tidligere Ap-velgere. Nå stemmer sønnen på 50 år konsekvent Frp og han er i ferd med å få med seg sin gamle arbeidermor på 68. Marsdal sier han lærer mye av å høre på disse arbeiderne.
- Jeg tror respekt er stikkordet. Respekt for Grandiosa og respekt for vanlige arbeidsfolk. Når statsråder betegner svenskehandel som harry, og journalister ler av ord som «grilldress» og «campinghytter», viser det hvor lite respekt enkelte har for vanlige mennesker. For de som bygde landet og de som fortsatt vasker etter oss på jobb.
Marsdal mener pressen og venstrepolitikerne tror de er bedre enn «folk flest» . Dette utnytter Frp, som også har mange folkelige politikere.
- Per Sandberg har jobbet 17 år i industrien, og snakker rett fra levra. Til og med vestkantgutten Carl I. Hagen klarer å vise mer respekt for Grandiosa og vanlige folk enn statseliten i Ap gjør. Folk flest kjenner seg ikke igjen i Jonas Gahr Støre og hans franske eliteutdanning. Arbeidere ser ikke helt hvorfor en akademiker fra Blindern bør lede det som heter Arbeiderpartiet, mener Marsdal.
Frp-koden
Det store mysteriet er fortsatt ikke løst.
- Over en tredel av alle ufaglærte arbeidere stemte på det mest arbeiderfiendtlige partiet forrige valg. Det er jo en stor gåte, sier Marsdal.