|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Om statistikk og mediaJeg leste en sak i avisa i dag, og den er egentlig ikke så relevant for hva jeg spør om, men den fikk meg til å tenke. Det stod at bare 25% av mennesker med Asperger syndrom er i ordinær jobb. (Saken var forsåvidt en gladsak som handlet om at en bedrift har hatt stor suksess med å ansette folk med Asperger.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Om statistikk og mediaDet kan jo være alt mulig. Noen kan ha gjort en undersøkelse av folk som er medlem i aspergerforeningen, hvis det finnes noe slik. Eller så kan noen ha fått tillatelse til å forske på registerdata, der kan man hente ut data fra feks pasientregisteret (diagnoser) og fått koble med data fra nav. Eller de kan ha tatt tall fra hvem de selv kjenner til. Det er umulig å si utfra det du har sagt her, men du har helt rett i at tallene kan både være representative, eller ikke, avhengig av innsamlingsmetoden.
![]() |
#3 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Om statistikk og mediaOg ja, alle diagnoser satt av leger blir registrert i et felles system (norsk pasientregister). Med de rette etiske tillatelsene og forskningskompetansen kan man få tak i dem. Men nav eller arbeidsplass eller media har ikke innsyn i alt dette uten videre. Hvertfall ikke om enkeltpersoner.
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Om statistikk og mediaTakk for svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Om statistikk og mediaJeg antar at det er beregnet ut fra registerstudier. Selv om man ikke vet helt nøyaktig, har man vanligvis rimelig god kontroll over prevalensen av sykdommer, og gjør studier på representative utvalg? Og sammenligner med lignende land med langt bedre register, som Sverige.
![]() |
#6 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Om statistikk og mediaKan du linke til artikkelen?
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Om statistikk og mediaOg nå ser jeg at de linker til både SSB og NAV, men jeg lurer likevel på validiteten av de undersøkelsene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Om statistikk og mediaNå er det vel gjerne sånn at det er ganske mange voksne som ikke er diagnostisert, fordi diagnosen asperger ikke har blitt diagnostisert i stor grad i Norge før på 90-tallet. Jeg vil tro at mange av de som får en diagnose i voksen alder får det fordi de har problemer med å fungere feks. i jobb. Dermed vil jeg tro at disse tallene ikke nødvendigvis vil være de samme for de barna og ungdommene som har fått diagnose i barndommen og skal ut i jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Om statistikk og mediaJeg skrev bacheloroppgaven om nettopp Asperger og arbeid. Det vi fant ut var at ingen vet sikkert hvor mange som er i arbeid. NAV hadde ingen statistikk og henviste videre til SSB. Men vi lyktes ikke med å få tak i noen pålitelig statistikk. De vi intervjuet sa at det er nok mange som aldri har fått noen diagnose, eller har fått den i godt voksen alder. Og de som fungerer greit nok får kanskje aldri noen diagnose. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Om statistikk og media
Veldig interessant! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Om statistikk og mediaHer i Møre og Romsdal gjør spesialistbedriften det samme https://spesialistbedriften.no/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Øyboer
![]() Sv: Om statistikk og mediaJeg kjenner flere voksne med Asperger og bare en av de er ikke i fult arbeid, men har vært i mange år. #lettforskning. Det er jo noe som vil være lettere å måle om noen år, men per i dag er det underdiagnosert og lite registrert i systemer de man vet mest om er jo de som har vansker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Om statistikk og media
Dette er også mitt inntrykk. Jeg kjenner ingen voksne, men barn og unge. Og blant de jeg kjenner, er det ingen grunn til at de ikke skulle ha en vanlig jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Øyboer
![]() Sv: Om statistikk og mediaDet kan godt være du kjenner flere voksne. Men de snakker ikke om det , eller vet det ikke selv. Folk har en tendens til å åpne seg for meg på fest siden jeg har skrevet master om høytfungerende autisme/Asperger. De sier også at gjerne familie og venner/ arbeid ikke vet så mye om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|