|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Gaustatoppen, hvor krevende?Hvor hardt er det egentlig å bestige Gaustatoppen? Jeg leser på Turistforeningens sider at turen er gradert som krevende, men alt annet jeg leser tyder på at det ikke kan være så enormt krevende? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bare sær
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Jeg synes det var greit, men litt kjedelig. Mye steinrøys, støvler er nok lurt. Det var mange barn som gikk opp. Jeg tok det veldig rolig og brukte vel 5 timer tur retur, inkludert en ganske lang pause på toppen.
![]() |
#3 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Ikke så veldig krevende. Burde ha fjellsko. Det er MYE steiner der. Fin tur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nærmer seg
|
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Ikke veldig krevende, mellomste var fem år når vi gikk der han hadde bare joggesko og spratt oppover, og nedover og for den del.
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Jeg har også lurt på dette, for ingenting i teksten forklarer hvorfor den er merket «krevende». Men nå tar jeg jo for meg turer her i området, og en del av merkingen stemmer dårlig. Dalsnuten er jo merket «middels», og man går hele turen på under en time, selv med barn (og halt hjertetransplantert).
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Den er nok merket krevende fordi det er en del stein og ur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Du må like stein :-) Jeg var ikke i superform da jeg gikk opp, men syntes det var en helt grei tur. Men gå etter de røde T'ene, der er det best sti. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Jeg tenker også at den er mest krevende på grunn av veldig steinete og ujevnt underlag, og noen bratte partier. Den er ikke krevende fysisk eller kondisjonsmessig, det er bare å ta det med ro. Litt tøff for knær og ankler nedover.
![]() |
#10 |
Klar
|
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Da vi gikk der så blåste det mye, og der var vi nok litt uforberedt i forhold til nok klær på særlig minstemann. Vi tok tunnelbanen ned igjen, så det gikk veldig fint. Eldste var vel rundt 7 år da vi gikk der, og hun spratt opp helt uten problemer, så jeg syns ikke den var spesielt krevende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Barn er jo ofte bedre i ulendt terreng enn oss, kremt, modne. Mye mer vant til sprett i skog og mark.
![]() |
#12 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Vil si den er temmelig lettgått til tross for stein og ur. Har vært der tre ganger, og brukte joggesko de to gangene det var fint vær. Brukte 1 time og 45 min opp sist, bare voksne + hunder, atskillig mer første gang da jeg hadde med venninne som aldri hadde gått lengre enn 10-15 minutter oppover i ett strekk. Super utsikt i klarvær, da! Lurt å ta med niste, vaffelkøen på hytta kan være veldig lang! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Vi brukte 90 min opp ifjor, det er mye ur og steiner. Hele turen tok 4 timer inkl en lengre rast på toppen. Øverst er det blitt meget godt tilrettelagt med sherpatrapper, slik at det er enklere på toppen enn da jeg var oppe på toppen på 90-tallet engang. Man kan velge å ta Krosso banen en eller begge veier, og da blir det lite krevende.
![]() |
#14 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Vi ble forøvrig forsinket av en gruppe med italienske turister i flipfloper, som ikke gikk til side og slapp oss forbi. Men de kom seg opp til toppen til slutt.
![]() |
#15 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Vi hadde med oss en 5.5-åring da vi gikk. Han hverken mistet motet eller var særlig sliten. Men det var mye steinur som krevde oppmerksomhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?
Hehe, jeg er enig i at det er en enkel tur, men en time totalt, da er du sprek. Jeg bruker 35-40 minutter opp hvis jeg går nokså raskt. Tror jeg. Det er lenge siden jeg har gått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?Takk for alle svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
Du husker nok feil! Jeg brukte ikke så mye som 40 minutt første gangen jeg gikk opp, en drøy måned etter transplantasjonen. Vi brukte 27 minutter opp forrige uke. Vi går opp på venstre side, og ned på høyre. Det ligger i grunn i sakens natur at jeg ikke er sprek.
![]() |
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Hm, jeg må gå den turen igjen ganske snart. Vi går som regel motsatt, opp høyre og ned venstre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
Det står på planen, og jeg hadde allerede gått, om det ikke var for den fordømte ankelen! Jeg er noe upålitelig i veldig ulendt terreng enda. Så Gaustatoppen må vel også vente litt, da. Om du ikke har gått Preikestolen i år, så gjør det nå, før resten av Norge kommer..! Den er jo også lettgått, med tanke på terreng. Der kan du gå med joggesko! Ellers vil jeg si joggesko er alt for mykt i røft terreng...
![]() |
![]() |
|
|