|
Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Felleski gutt 16 årHan går vg1, idrett. De skal på flere turer dette året og han skal nok med kjæresten på hytten flere turer så jeg tenker jeg like godt kan kjøpe ski til ham. Hva skal jeg se etter? XXL ok?
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Felleski gutt 16 årJeg ville sjekket bruktmarkedet først, siden han sannsynligvis ikke er ferdig utvokst. På felleski er vekt like viktig som høyde. Kjøper du nytt er XXL like bra som noe annet, de som jobber der vet hva han skal ha. Men hør med han selv om det er felleski han virkelig vil ha. Min tenåringssønn vil ikke ha det, han er redd det går treigere i nedoverbakker i forhold til de andre, og det vil han ikke ha noe av.
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: Felleski gutt 16 årInteressant tråd - samme problemstilling her. Her tror jeg kanskje de trenger noe bredere og kraftigere ski til den snøhytteturen de skal på, enn lette langrennsski. Men dette er ikke akkurat mitt felt.
![]() |
![]() |
#4 |
Semiaktiv
![]() Sv: Felleski gutt 16 år
Skal han på hyttetur skal han sikkert ha en ganske tung sekk. Og du har kanskje bindinger som kan justeres, slik at tyngdepunktet kan flyttes litt i forhold til spennet i skia?
![]() |
#5 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Felleski gutt 16 årMin 16 åring fikk felleski da han var 13 eller 14 og søstra har brukt dem etter han. Han har endt med å bruke skiene mine eller faren sine (gammeldags smørefri) i fjor, ingen av oss er gode til å smøre ski. Mannen gjør det komplisert med et "strykejern" i garasjen og greier, men har egentlig ikke peiling og ender gjerne med bakglatte sli uansett. Så felleski er nok et bedre valg i vår familie sånn egentlig.
![]() |
#6 |
Klar
|
![]() Sv: Felleski gutt 16 årEn av avisene hadde nylig en test av felleski med en soleklar vinner. Jeg så bare overskriften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Felleski gutt 16 årJeg er fersk felleski-eier og jeg er ikke helt overbevist om at jeg valgte riktig når jeg gikk for feller. Det er lettvint, men så ille er det jo ikke å smøre ski heller. Problemet for meg så langt har vært at jeg like gjerne går på ski i 20 minus som i 3 pluss og felleski er best egnet når det er relativt mildt. Det ble sagt når jeg kjøpte de, men jeg tenkte at jeg ikke kommer til å gå på ski når det er kaldt, men det viser det seg altså at jeg gjør. Senest i dag. Det går jo an å gå med feller i kaldt vær også, men det glir dårlig og det er dårlig glid. Rett og slett ganske trådt. Jeg har gode og riktige ski og regulerbare bindinger, så det er nok fellene som gjør det trådt i kaldt vær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
I mål
|
![]() Sv: Felleski gutt 16 årJeg ville absolutt gått for felleski, ikke minst når han skal bære sekk og på tur med skolen. Min sønn hadde friluftsliv ifjor, og de ender jo med å gå rundt på svært varierende føre på disse turene. Det kan være både bløtt og veldig vanskelig - de som hadde felleski kom absolutt best ut av det. Det er også en klar fordel slik jeg ser det i alle andre tilfeller enn at man er opptatt av best mulig glid til enhver tid. Jeg skal aldri ha noe annet enn felleski i mitt liv, det er helt fantastisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
søt
![]() Sv: Felleski gutt 16 årStøtter felleski. Det går ikke så mye saktere nedover heller.
![]() |
#10 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Felleski gutt 16 årSkal ikke mene så mye om ski. Men lurer på når behovet for eget antrekk til tur på langrenn oppstod. Mangler man utetøy - så kan det selvsagt være en ide å tilpasse til bruken. Men ved å kunne bruke det samme tøyet til ulike aktiviteter sparer man både penger og miljøet.
![]() |
#11 |
Drømmer
|
Jeg hadde eget antrekk til langrenn og det var vanlig der jeg kom fra at man hadde det, ikke godt å gå på tur med tykk boblejakke og bukse synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Det handler vel om aktivitetsnivå og bruk. Når det er høyt aktivitetsnivå hvor man svetter trenger man luftige og pustende klær, og for meg utelukker det vanntette skallklær som f.eks gore-tex, eller tykke, isolerende klær. På tur på fjellet må klærne være tilpasset alle slags forhold, også ekstreme, og man er mer avhengig av å ha lag på lag for å kunne regulere, det er livsnødvendig med vindtett ytterst, og helst noenlunde vanntett, og pusting er ikke like viktig. Men om vinteren bruker jeg også langrennsklær til løping, for eksempel. De er vindtette foran, og litt varmere enn de treningsklærne jeg løper i om sommeren. Men langrennsklærne er for kalde i slalåmbakken eller på fjelltur.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-01-25 kl 09:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Felleski gutt 16 årDet spørs nok på typen tur ja. Jeg og mine unger går sånne turer på langrenn at langrennsklær er for kaldt, vi får i mer sånne klær som er til alpinbakken. Samme som vi bruker til aking og annet hjemme. Fordi. Fordi vi får en kort tur sammenlignet med mange andre, og rolig. Vi finner oss en fin plass, graver til sitteplasser, sitter der og spiser mat og drikker kakao, griller pølser på bål, og ungene lager kanskje et hopp eller de renner i bakken, på ski eller på plastposer eller små rumpeakebrett om vi har med. Vi sitter altså mer stille, og trenger varmere klær. Tar på en tykk genser når vi kommer frem.
![]() |
#14 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja den tiden med tunge vademelsskjørt og strømpeholdere er heldigvis forbi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
I mål
|
![]() Sv: Felleski gutt 16 årJeg har skidress, men jeg går ofte med andre klær når det er for kaldt for den og når jeg går med minstemann. Tror det gjelder de fleste egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Felleski gutt 16 årIkke meningen å kuppe en ellers nyttig tråd om utstyr. Jeg kan også ha andre klær på langrenn og på alpint. Eller om jeg skal sitte rundt ei bålpanne. Men jeg bruker ofte den samme anorakken som skall både på langrenn og på tur til fots. Varierer med antall lag og bruk av ull under etter temperatur.
![]() |
#17 |
søt
![]() Sv: Felleski gutt 16 årJeg har en anorakk som jeg nesten bare bruker på skitur, men ellers er jeg enig med tink, jeg bruker varierende og vanlige uteklær på ski, avhengig om det er rolig tur med barna og veldig kaldt, eller annen type skitur.
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
Jeg bruker samme jakker til vinterløping og langrenn, men forskjellige bukser. Det kommer nok an på hvilke aktiviteter man ellers gjør. Å gå i tykkere utetøy er uaktuelt, jeg bruker tykkere jakker på gåtur enn langrenn.
![]() |
![]() |
#19 |
I fjor fikk han låne klær av kjærestens mor når han var på hyttetur med dem i tillegg til ski. De har mye utstyr. Har sett litt på finn etter klær, men ikke funnet. Han er 182 cm ca, tror ikke han blir lenger.
![]() |
#20 |
Ja, jeg må sjekke litt. Vil tro det også kommer en utstyrliste i god tid. Ski og sko kan han evt låne fra Bua. Det gjorde søsteren i fjor på sin fjelltur med friluftslivfaget.
![]() |
|
|