|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hevdet 10-åringen tok initiativet (Adressa)http://www.adressa.no/nyheter/morero...icle924205.ece |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Hevdet 10 åringen tok initiativet.Kjenner en som hevdet at fireåringen tok initiativet. Veldig sannsynlig at en fireåring eller tiåring vet hva konsekvenser, betydning osv. av seksuell invitt. Det kan ikke telle! Kjenner at jeg blir så sinna, det var noen som aldri kom seg ovapå igjen og noen som syns samfunnet var urettferdig. Sykt |
|
|
|
|
|
#3 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Hevdet 10 åringen tok initiativet.Han mottsier seg selv en smule også.
Først så tok jenta initiativ, og deretter er det hele oppspinn fra henne siden....
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Hevdet 10 åringen tok initiativet.:kvalm: |
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Sv: Hevdet 10 åringen tok initiativet.Jeg synes det er greit slik det er i USA. Sex med en under lavalderen er "statutory rape". Det er voldtekt så sant en person ikke er gammel nok til å samtykke så er intitiativ eller samtykke uvesentlig. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hevdet 10 åringen tok initiativet.
Neppe. Ingen tiårig jente vil gjøre noe sånt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Enig, dette er jo bare tull for å ro seg unna.
Nei, jeg er ikke enig med deg der. Det er stor forskjell på om en på 30 har sex med en på 10 eller om en på 17 har sex med en på 15, i begge tilfellene er det sex med en person under den seksuelle lavalder. Det siste tilfellet er ikke nødvendigvis et straffbart forhold (det kan selvfølgelig være straffbart).
|
|
|
#9 |
|
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har et godt poeng der. Var det ikke en fyr som fikk en helt sinnsykt lang fengselsstraff der borte for nettopp det du nevnte sist? Tror han var 18 og hun 15. Det blir litt feil det og. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
Loven skiller på om barnet er under 16 eller under 14 år. Så det ville ikke bli samme konsekvens for 17-åringen i ditt eksempel, som for 30-åringen.
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
I USA trodde jeg loven var slik at det gjalt uansett under den seksuelle lavalder? Mulig Bundbury vet mer? Men det kan godt være jeg tar feil, jeg kan ikke noe særlig om det (og i tillegg tror jeg at det kun er grunnloven som gjelder for hele USA, og at den enkelte stat har egne lover, slik at ting som er forbudt i en stat ikke nødvendigvis er det i en annen stat). Her i Norge, vet jeg at en 17 åring som har sex med en 15 blir dømt anderledes enn en 30 åring som har sex med en 10 åring. (Og det mener jeg er riktig).
|
|
|
#14 |
|
Tankefull
|
Joda, de kan nok det.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Hevdet 10-åringen tok initiativetDet sier i det hele tatt ganske mye om mannen at han tror det kan brukes som argument |
|
|
|
#16 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Det er vel kjent at barn som har blitt missbrukt ofte kan vise den typen adferd. Nok en grunn til å fjerne dette som tema totalt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Hevdet 10-åringen tok initiativetDet er utrolig hva en voksen mann kan få seg til å si for å forsvare sine egne bedritne og nedrige handlinger. |
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
Sv: Hevdet 10-åringen tok initiativet
Jeg mener at lovgivningen her i Norge fungerer bedre enn i USA. Så vidt jeg vet er ikke andelen seksualforbrytelser og unge jenter som blir misbrukt mindre i USA enn i Norge.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når man snakker om å bevise at det ikke var frivillig, så snakker man vel om voksene voldtekter? Jeg kan aldri tenke meg at det er et tema når det er snakk om overgrep mot mindreårige. At denne mannen forsøker å unnskylde seg med at 10 åringen tok initiativet, er egentlig uvesentlig når det kommer til skyldspørsmål og straffeutmåling. |
|
|
|
![]() |
|
|