Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Er korrekt uttale viktig uansett?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-06, 22:23   #1
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Er korrekt uttale viktig uansett?

Jeg henger meg litt opp i hvordan vi uttaler ord. Tenker da spesielt på ord/navn som egentlig er norske (herunder diskusjonen om baguett )

Noe er jo greit å uttale, men er det noen ord/navn du bare fornorske selv om du egentlig vet den korrekte uttalen?

Jeg må si Paris og Mallorca, selv om vi kanskje nå bør si Pari og Maiorca[i]
Paella eller Paeija?
Tortilla eller Tortija?


Jeg sier også pomfri, selv om fransklæreren fra videregående terpet på at det het pommfritt.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 22:31   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Noe er jo greit å uttale, men er det noen ord/navn du bare fornorske selv om du egentlig vet den korrekt uttalen?

Stedsnavn er det jo veldig vanlig å ha forskjellig uttale på forskjellige steder. Paris, som jeg nevnte i den andre tråden, er det vel ingen som uttaler på fransk når de snakker norsk (og heller ikke engelsktalende gjør det). Mange steder har jo til og med forskjellige navn på forskjellige språk (Tyskland og Copenhagen er to nærliggende eksempler). Noen steder har tradisjonell uttale som er en mellomting mellom originalspråket og norsk - Mallorca er det vel ganske vanlig å uttale som Maljorka på norsk.

Ord som ikke er stedsnavn synes jeg det er større grunn til å prøve å uttale noenlunde "riktig". Jeg sier pommfritt og bagett og tortija, men jeg sier dem ikke "på fransk" eller "på spansk", jeg bruker norske vokaler og norsk trykk når jeg snakker norsk, og norske r-er også. (Ikke på engelsk, der ligger nok uttalen nærmere originalen på de fleste ordene. Det er antagelig bare fordi jeg er bedre i engelsk enn i de andre fremmedspråkene.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 23:00   #3
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Signerer Skilpadda!

Jeg er vokst opp med foreldre som er opptatt av at ord skal uttales riktig, så jeg må innrømme at jeg reagerer når folk sier pommfri.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 23:14   #4
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Jeg bruker ofte den samme uttalen som de rundt meg gjør, selv om jeg enkelte ganger vet det er feil. Derfor har jeg en liten u i baguette, jeg sier påmfri og jeg sier at jeg skjærte noe selv om jeg vet veldig godt at det heter skar.
Fælt å innrømme det, egentlig.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 00:22   #5
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Sier pomfri jeg. Og bagett (uten u-utalelse)

Sier vel egentlig ordene så og si rett fram.
Syns det høres helt merkelig ut om folk sier "lasanj", når det heter/skrives lasagnE (er vokst opp med å uttale e'en)
Men vet jo at i italia feks sier de "lasanj"

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 00:50   #6
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Som sagt i den andre tråden, holder jeg meg til godt innbarka fornorskelser, selv om jeg kan den opprinnelige uttalen.

Det gjelder både croissant - > kroassang, og andre rariteter.

Jeg synes overhodet ikke det er "feil" å velge å bruke den fornorska uttalen heller, når denne er godt inni dagligtalen så må man forholde seg til den synes jeg. Gjentar meg selv litt mere: Vi forventer da ikke at man i utlandet skal uttale "ski" som i Norge, selv om ordet opprinnelig er norsk...

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 10:12   #7
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Jeg synes man bør uttale ordet korrekt hvis man kjenner korrekt uttale.

I går satt jeg og så på et eller annet underholdningsprogram på tv2. Kommentatoren der klarte gjentatte ganger å si pogram og pogramleder. Nesten så jeg ville rope til henne at når man jobber i tv bør man i hvert fall klare å si program rett.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 10:33   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Har noen av dere prøvd å singe Chess sin kundetelefon? Eller Sjess som de sier der?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 12:00   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Litt feiluttale er bare søtt og en del av personligheten.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 13:29   #10
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg synes man bør uttale ordet korrekt hvis man kjenner korrekt uttale.

I går satt jeg og så på et eller annet underholdningsprogram på tv2. Kommentatoren der klarte gjentatte ganger å si pogram og pogramleder. Nesten så jeg ville rope til henne at når man jobber i tv bør man i hvert fall klare å si program rett.

Jeg mener det er forskjell jeg da. Altså man skriver jo ikke pogam heller, og det er ingen grunn til at man i Norge skal uttalle program uten "r".

Noe helt annet med relativt nye ord, man ikke helt vet hvordan man skal uttale i Norge, men som litt etter litt blir innarbeidet og fornorsket. (Altså alle lånord går jo denne runden).

Det er ikke gitt at man i Norge vet hvordan f.x. pommes frites skal uttales. Men litt etter litt har man vel funnet en måte å uttale det på, som ikke er fransk, men en fornorsking av det franske ordet.

Og i Norge, er det den riktige uttalen, ikke feil uttale, mener jeg..

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 13:37   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.240
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Jeg tenker nok ikke så mye over dette.

Jeg sier påmmfri, selv om jeg vet det heter fritt. Men jeg sier lasanj og bagett og kroassan og pæ-å-sjåkåladd. Og majorka og sevija.

Pari høres veldig pretensiøst ut, jeg hadde nok himlet litt med øynene hvis noen hadde sagt det til meg.

Konsekvent? I think not.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 14:19   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Konsekvent? I think not.

ITYM "konsekvang". ()

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 14:42   #13
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Jeg er enig med SmarteSmelt jeg. Når jeg snakker norsk bruker jeg også norsk uttale på låneord, selv om jeg noen ganger er klar over at det er annerledes på originalspråket.

Hva er egentlig korrekt uttale da, dere som har greie på det?

Når et låneord er blitt et norsk ord så følger det vel ofte også med en norsk uttale, er det da ikke denne som da er korrekt?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 15:01   #14
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg tenker nok ikke så mye over dette.

Jeg sier påmmfri, selv om jeg vet det heter fritt. Men jeg sier lasanj og bagett og kroassan og pæ-å-sjåkåladd. Og majorka og sevija.

Pari høres veldig pretensiøst ut, jeg hadde nok himlet litt med øynene hvis noen hadde sagt det til meg.

Konsekvent? I think not.

Enig med du der! Jeg er selv frankofil, men sier allikevel påmmfri (jeg er jo ikke flaska opp på rudebilen for ingenting heller).

Men må si at jeg irriterer meg litt over "latte" jeg da. Hva er poenget med å bestille melk når man egentlig mener kaffe med melk? Det høres liksom så verdensvant ut, men er jo helt malplassert.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 15:21   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Men må si at jeg irriterer meg litt over "latte" jeg da. Hva er poenget med å bestille melk når man egentlig mener kaffe med melk? Det høres liksom så verdensvant ut, men er jo helt malplassert.

Ikke helt enig der - kaffen kan vel regnes som underforstått når man bestiller i en kaffebar. Jeg tror ikke det å forkorte "caffe latte" til "latte" er noe særnorsk fenomen?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 15:35   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Kan det ha noe med dialekt å gjøre også? Her i Stavanger/Sandnes hører jeg uhyre sjelden noen si "pomfritt", alle sier pomfri. De få gangene jeg hører noen si "pomfritt" er det som regel østlendinger som sier det, enten på TV eller i RL.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 15:41   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.240
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke helt enig der - kaffen kan vel regnes som underforstått når man bestiller i en kaffebar. Jeg tror ikke det å forkorte "caffe latte" til "latte" er noe særnorsk fenomen?

Det brukes ihvertfall i amerikanske filmer. Men neppe i Italia.

Selv holder jeg meg til Cortado, så slipper jeg den.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 15:51   #18
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke helt enig der - kaffen kan vel regnes som underforstått når man bestiller i en kaffebar. Jeg tror ikke det å forkorte "caffe latte" til "latte" er noe særnorsk fenomen?

Men det er iallfall ikke italiensk. Og det er der jeg lærte å drikke cafè latte (bare for å flisespikke mener jeg )

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 15:53   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Syns det høres helt merkelig ut om folk sier "lasanj", når det heter/skrives lasagnE (er vokst opp med å uttale e'en)
Men vet jo at i italia feks sier de "lasanj"

Vet vi? Det visste ikke jeg.

Noen italiensk-eksperter her?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 15:54   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Men det er iallfall ikke italiensk. Og det er der jeg lærte å drikke cafè latte (bare for å flisespikke mener jeg )

Heter det ikke "caffe" på italiensk, altså? Det trodde jeg, men jeg snakker jo ikke italiensk, da.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no