Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehotell

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-07, 21:52   #1
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Barnehotell

Hva syns dere om dette? http://www.dinside.no/php/art.php?id=495427
Jeg er skeptisk. Lever barnet fredag ettermiddag og hent det søndag kveld. Er det behov for et slikt tilbud?

Sist redigert av Propella : 09-11-07 kl 22:04.
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 21:58   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehotell

Klart det er et behov! Jeg ser ikke hvorfor dette skulle være så veldig annerledes enn avlastning eller tilbudet man får via Rødhette/Bamsehiet og lignende organisasjoner.

Jeg reagerer på dette;

Sitat:

Hun får ikke følge av barnepsykolog Knut Halfdan Svendsen.

- Min spontane og emosjonelle reaksjon er at dette er å gå for langt. Er vi nå kommet så langt at vi ikke klarer å gi tilsyn til barna våre gjennom familie eller annet privat nettverk? Dette har jo også med prioritering av voksenbehov framfor barns behov.

Kommet så langt? Er det liksom for gitt at alle har familie og venner som stiller opp? Jeg har det hvertfall ikke. Er det bedre å betale en eller annen fjortis som ikke har verken de kunnskaper eller tilbud som dette barnehotellet ser ut til å kunne gi?

Gammel 09-11-07, 22:09   #3
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser for meg at det blir mye for ungene å først være på skole, sfo eller barnehage hele uken for å så dra på barnehotell i helgen. Jeg er redd for at det kan bli misbrukt. Jeg ser absolutt at det kan være et behov for det og at det kan være et bedre tilbud en en "fjortis" som kommer hjem til barnet noen timer på kvelden. Det burde vært noen regler som regulerte bruken av dette.

Gammel 09-11-07, 22:11   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Misbrukt? Tror du virkelig at de foreldrene som ønsker å fjerne ungene hver eneste helg ikke klarer det uten dette tilbudet?

Gammel 09-11-07, 22:14   #5
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Jeg vet at de fint klarer å få satt bort ungene sine hvis de vilogså uten dette tilbudet. Dette tilbudet skurrer skikkelig i min mammafølelse. For meg ville noe sånt her vært uaktuelt.

Gammel 09-11-07, 22:17   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Jeg er skeptisk. Lever barnet fredag ettermiddag og hent det søndag kveld. Er det behov for et slikt tilbud?

Jeg vet ikke. Jeg må innrømme at jeg synes det hadde vært "ryddigere" om et slikt tilbud kom gjennom feks døgn- og helge-åpne barnehager i stedet. Tror avlastning betyr veldig mye for folk, jeg vet om mange som har flyttet mot foreldre og svigerforeldre etter at barna kom. Jeg vet også om folk hvor mor eller far har sagt opp jobben sin for at de ikke greier å kombinere turnus/pedling med det å ha barn. Et barnehotell ser jeg for meg kun vil bli et tilbud til de med bra økonomi - og det er ikke nødvendigvis de som trenger det mest.

Gammel 09-11-07, 22:18   #7
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

For oss ville ikke dette ha vært et alternativ. Vi er heldige og har både venner og familie som villig stiller opp for å være sammen med barna våre når vi skal noe.

Tanken på å levere barna til helt fremmede mennesker synes jeg også ville være vanskelig. Men om jeg var i en annen situasjon uten det gode nettverket vi har ville jeg kanskje ha tenkt annerledes.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 22:23   #8
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Avlastning kan alle trenge. Det er mange grunner til at man trenger det. For meg virker dette å være et tilbud for de med penger. Ikke den slitne alenemoren som har et barn som ikke sover om natten med et lite nettverk rundt seg. Jeg mener at det burde vært et regulert hvor ofte man kan benytte seg av et slikt tilbud.

Gammel 09-11-07, 23:54   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regulert? Virkelig? Mener du at det bør være regulert hvor ofte man benytter barnevakt også? Hvor mye poden er på besøk hos bestemor?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 23:57   #10
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Regulert? Virkelig? Mener du at det bør være regulert hvor ofte man benytter barnevakt også? Hvor mye poden er på besøk hos bestemor?

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg synes det er naturlig med en regulering hvis avlastning skal foregå i offentlig regi. Da det nesten eksistere en regulering, ellers blir det helt bananas. Men det er klart på et privat barnehotell, som diskusjonen dreide seg utgangspunktet vil det sikker holde i lange baner med vanlig sunn fornuft.

Gammel 09-11-07, 23:57   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig tror jeg for øvrig at dette vil bli så kostbart at de fleste ikke har råd til å bruke det mer enn en sjelden gang. De som har ubegrenset med penger har vel som oftest andre og enklere måter å ordne seg på. Dette blir vel mest som en slags leirskole en gang i året, kanskje? For de som har råd?

- No. 4 -
Gammel 09-11-07, 23:59   #12
him
Leser

him sin avatar

Standard

Personlig tror jeg for øvrig at dette vil bli så kostbart at de fleste ikke har råd til å bruke det mer en en sjelden gang. De som har ubegrenset med penger har vel som oftest andre og enklere måter å ordne seg på. Dette blir vel mest som en slags leirskole en gang i året, kanskje? For de som har råd?

Enig, dette blir ikke et reelt tilbud til folk som trenger avlastning, men jeg tror det er et fint forretningskonsept.

Gammel 09-11-07, 23:59   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg synes det er naturlig med en regulering hvis avlastning skal foregå i offentlig regi. Da det nesten eksistere en regulering, ellers blir det helt bananas. Men det er klart på et privat barnehotell, som diskusjonen dreide seg utgangspunktet vil det sikker holde i lange baner med vanlig sunn fornuft.

Jeg synes også det er fornuftig å sette et tak på hvor mye avlastning det offentlige skal betale for, men jeg synes ikke det er samfunnets oppgave å regulere hvor mye barnet skal være hos andre enn hovedomsorgspersonen. Da er det i tilfelle saker som kommer innunder omsorgssviktbegrepet.

- No. 4 -
Gammel 10-11-07, 00:06   #14
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jeg synes også det er fornuftig å sette et tak på hvor mye avlastning det offentlige skal betale for, men jeg synes ikke det er samfunnets oppgave å regulere hvor mye barnet skal være hos andre enn hovedomsorgspersonen. Da er det i tilfelle saker som kommer innunder omsorgssviktbegrepet.

Hvis dette var i regi av det offentlige måtte det ha eksistert en regulering mtp bemanning etc En regulering ville ikke ha eksistert bare for å hindre folk i å "sette bort" barna sine. Du sier jo også selv at du faktisk mener at det offentlige skal ha noe å si ettersom jeg regner med at du er for et offentlig regulert barnevern. (Jeg tolket den siste setningen din dithen.)

Gammel 10-11-07, 00:07   #15
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

For mange barn vil det være helt topp med en helg på hotell uten mor og far. Det var ikke for de minste barna. Hvis hotellet er bemannet med kvalifisert og dyktig personale er det ikke nødvendigvis noe galt at de er der en natt. Vi har f.eks. lite avlastning i hverdagen. Hvis vi skulle noe helt spesielt som barna ikke kunne være med på kunne dette vært et alternativ.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 00:11   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Vi snakker litt forbi hverandre, him. Jeg har aldri tenkt tanken på at dette hotellet skulle være kjørt at det offentlige - da er jeg enig i at det trengs regulering fordi det ville vært endeløse ventelister. Jeg tolket Lindamor som at hun mener det burde vært regulering på hvor ofte man kunne benytte seg av barnehotell som sådan, i privat regi, egenbetalt, av (antar jeg) moralske grunner - hvor ofte man skal kunne betale seg bort fra barna sine.

Det synes jeg ikke samfunnet skal legge seg borti.

- No. 4 -
Gammel 10-11-07, 08:34   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

For mange barn vil det være helt topp med en helg på hotell uten mor og far. Det var ikke for de minste barna. Hvis hotellet er bemannet med kvalifisert og dyktig personale er det ikke nødvendigvis noe galt at de er der en natt. Vi har f.eks. lite avlastning i hverdagen. Hvis vi skulle noe helt spesielt som barna ikke kunne være med på kunne dette vært et alternativ.

Nettopp. Som om mor vil på den ENE konserten i Oslo for første gang på ti år, så kan de faktisk gjøre det til en familiehelg selv om.

Gammel 10-11-07, 10:02   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er noe verre, for å bruke det uttrykket, å sende ungene til et barnehotell enn for eksempel på sommerleir, speidertur eller leirskole.

Jeg er skeptisk til å sende så små barn som femåringer dit, men seks-sjuåringer som går på skole sammen med eldre søsken, burde ha vært en grei sak.

Vi har store problemer med å få til noe gjennom familie eller privat nettverk.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 10:09   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Dere har for mange unger. Jeg kan av og til bli kvitt en, men tre? Sjanseløst.

Gammel 10-11-07, 10:11   #20
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Signerer Nenne. Ser ikke at det er et problem for skolebarn, men ville aldri sent yngre barn enn det på et slikt sted.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.