|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Din beste saus?Jeg er glad i å lage mat, men elendig på sauser. Er det noen av dere som har noen ekstremt gode sauseoppskrifter å dele? Saus til fisk eller kjøtt eller fugl. Alt tas imot med takk. |
|
|
|
#2 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din beste saus?Jeg gjør det veldig enkelt:
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Sv: Din beste saus?Appelsinsausen hentet fra "Sult" (kokeboken, fra gutta bak restauranten) slår aldri feil. 1 dl kraft og 1 dl appelsinjuice kokes opp. Tilsett samme mengde fløte (altså 1 dl), og appelsinfileter fra en appelsin, samt litt salt og pepper, og servér. Dersom sausen trenger det kan den jevnes med kaldt smør eller maizenna. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Din beste saus?
Denne høres god ut! Bruker du egenkokt kraft, buljong eller fond som kraft? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Sv: Din beste saus?
Det spørs hva jeg lager, egentlig. I morgen skal jeg bruke den til and, da koker jeg kraft på innmat. Bruker jeg den til en vanlig kylling så bruker jeg buljong. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Din beste saus?Det er lov å jukse litt når man lager saus. Et smart triks er å lage glace på forhånd. Det vil si koke opp kraft på vanlig måte (kjøttbein/innmat e.l., grønnsaker og krydderier). Når det har kokt noen timer under lokk tar man ut kjøtt og ihjelkokte grønnsaker og reduserer til kraften begynner å bli tykk - da er det gjerne under en halvliter igjen. Dette lar man stå over natten i kjøleskap slik at fettet skiller seg fra kraften. Fjern fettet og frys kraften ned i isterningposer. Det er en oppkonsentrert smaksbombe av dimensjoner. |
|
![]() |
|
|