Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Har østlandsdialekter lav prestisje?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 14:39   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har østlandsdialekter lav prestisje?

Dette er ingen fersk sak - den skriver seg fra oktober 2007, men jeg dumpet borti den tilfeldig (på jakt etter NRK-journalist Ingerid Stenvolds hjemsted). Utgangspunktet er en prisutdeling som omtales slik hos Noregs Mållag:

Opprinnelig lagt inn av Noregs Mållag

NRK-journalisten Ingerid Stenvold fekk i dag Kringkastingsprisen 2007. Prisen får ho får å nytte dialekten sin på ein "suveren" måte.

Ja, det står faktisk "får ho får å nytte" .

Stenvold er fra Troms og snakker Målselv-dialekt. I etterkant av pristildelingen retter så Espen Thoresen Hværsaagod Takkskalduha kritikk mot Kringkastingsprisen:

Opprinnelig lagt inn av NRK

Ingen dialektbrukere fra Østlandet har fått kringkastingsprisen på de 29 årene den har vært delt ut. - Kringkastingsprisen er en apartheidpris, mener radiomann Espen Thoresen Hværsaagod Takkskalduha.

Han mener Oslo øst-dialekten har lav status og aldri vil kunne få noen pris.

- Kringkastingsprisen er en apartheidpris. Jeg synes dialekten, eller sosiolekten min, blir neglisjert. Min dialekt, eller Finn Kalvigs Grorud-dialekt for den saks skyld, ville aldri fått prisen.

- Vi er en lavere kaste. Oslofolk skal ikke tro at de er noe, vi har liksom bare en litt dårlig utgave av skriftspråket bokmål, sier Thoresen Hværsaagod Takkskalduha.

Hva synes dere? Har Thoresen-hva-det-nå-var rett i at østlandsdialekter generelt, og Oslo øst-mål spesielt, har lav prestisje, eller er det et tullete utspill?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.