Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Ekstern blits - kjekt å ha, eller?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-08, 22:30   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekstern blits - kjekt å ha, eller?

Vi har et canon digitalkamera (canon eos 350d heter det vel) - Jeg har lyst på ekstern blits - spesielt med tanke på å ta bilde av barna inne. Er dette verd pengene, eller er det en unødvendig greie?

Gammel 12-04-08, 22:40   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern blits - kjekt å ha, eller?

Det er absolutt ikke en unødvendig greie. Det gjør at du slipper kasteskygge på veggen bak, og du kan ta mye penere portretter. Vi har nettopp lånt en ekstern blitz med tanke på å kjøpe og etter to bilder så er det ikke snakk om at vi kan leve uten lenger. For å si det med Eugene: It takes photography "to a 'hole 'nutha level."

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:49   #3
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt verdt pengene.
Har en Canon Speedlite 430EX og er veldig fornøyd med den.
Angrer imidlertid at jeg ikke gikk for en trådløs blits. Da har man enda flere muligheter, men bør har sterke armer hvis man ikke bruker stativ.

Gammel 12-04-08, 22:50   #4
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns den er veldig fin. Bruker den på nesten alle bildene vi tar av småtrollene.

Gammel 13-04-08, 00:32   #5
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Dette kunne jeg også tenkt meg, noen som vet hva det koster?

Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 00:47   #6
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rundt 2500.

Gammel 13-04-08, 01:02   #7
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Supert med blits! Jeg gikk på et fotokurs i fjor og læreren sa at hvis det var noe man skulle kjøpe ekstra var det en blits. Jeg gikk for en fra Sigma til mitt Canon 400D. Det er billigere og det sies (jeg har jo ikke prøvd) like bra som originaldeler. Det som er viktig er at den har TTL funksjon. (og spør meg ikke hva det er)

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 01:03   #8
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Supert med blits! Jeg gikk på et fotokurs i fjor og læreren sa at hvis det var noe man skulle kjøpe ekstra var det en blits. Jeg gikk for en fra Sigma til mitt Canon 400D. Det er billigere og det sies (jeg har jo ikke prøvd) like bra som originaldeler. Det som er viktig er at den har TTL funksjon. (og spør meg ikke hva det er)

Hva måtte du gi for den?
Jeg skulle så absolutt ha hatt meg en ekstern blitz.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 07:45   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en linse fra Sigma - veldig fornøyd med den...
Når jeg snakker om Ekstern blits (eller må jeg skrive blitz kanskje?), så tenker jeg ikke slike på stativ, men sånn blits/z som festes på toppen av kameraet altså.

Skrulla: Så at Elite Foto hadde blits fra sigma som kostet under 2000 iallefall (tror det var 1500, men husker ikke helt)
Og fotovideo har denne også - samme pris (sjekka på elite, kosta 1700)

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...spx?plid=85961

Gammel 13-04-08, 08:00   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

jeg har ekstern blitz til mitt gamle kamera, og det er både til å feste oppå kameraet, og til å holde eller feste på stativ, v.hj.a. ekstra ledning.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 11:11   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bestilte blitz fra USA, sjekket ikke godt nok og kjøpte en som ikke kan vendes opp mot taket. Det "må" du ha, altså. En som bare er vendt rett frem gjør ikke samme nytten.

Sparer penger nå...

Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 11:35   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Ekstern blits - kjekt å ha, eller?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For å si det med Eugene: It takes photography "to a 'hole 'nutha level."

Vi har det på vårt Cannon EOS 350d, og det er et "must".

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 11:48   #13
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Oj her var det mange gode tips. Hvilket vil dere anbefale til en Canon 400D?

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 13:31   #14
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg føler meg litt som unntaket, for jeg har aldri hatt behov for ekstern blitz. Tar mye bilder ute, og liker "uteportretter". Vet at mange bruker mye blitz ute også, men det er har jeg ihvertfall ikke hatt behov for.

Gammel 13-04-08, 20:08   #15
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skrulla, her.

Hva måtte du gi for den?
Jeg skulle så absolutt ha hatt meg en ekstern blitz.

Ca 15-1700. Den kan forresten vendes mot tak, på skrå og rett frem og den er trådløs. Kanskje det er det som er TTL?

Kjøpte på mpx.no tror jeg! Har kjøpt flere ting der, og hatt reklamasjon og det har gått supert.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 21:26   #16
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vi har et canon digitalkamera (canon eos 350d heter det vel) - Jeg har lyst på ekstern blits - spesielt med tanke på å ta bilde av barna inne. Er dette verd pengene, eller er det en unødvendig greie?

JA det er verdt pengene!

Jeg bruker den eksterne blitzen veldig mye til innendørs fotografering, særlig på portretter av ungene. Hadde ikke "klart meg" uten Det er imidlertid, som Elise sier, et must at den må kunne vri og vendes i ulike retninger. Blitzlys rett forfra er sjeldent heldig. Om man sender lyset i et lyst tak eller vegg, får man gjerne et mye mer behaglig lys med mindre stygge skygger.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 21:30   #17
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Ikke bortkastet.
Vi bruker den masse, og er ved mange anledninger avhengig av den for å få gode bilder.

( Har samme kamera som deg.)

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 21:36   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Ekstern blits - kjekt å ha, eller?

Ja, som flere her sier, veldig viktig at blitzen kan stilles på, jeg bruker å sende den i taket, og bildene blir meget bra da, med godt lys.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 10:04   #19
Manitoba
Passiv

Standard

Innebildene har blitt mye finere etter at jeg fikk ekstern blits. Fra å ha en million mysebilder av Tass har vi nå fine magasinet-aktige bilder. Så jeg er kjempefornøyd og synes det var verdt pengene.

Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 10:08   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepps, ekstern blitz må man ha.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.