Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

17. mai-kaker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-08, 21:07   #1
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

17. mai-kaker

Skal du bake noe spennende til 17. mai?

Jeg skal bake en som heter Chocolate Chunk Cheesecake som du finner her Det søte liv

Og en veldig enkel, men god sjokoladepai med vaniljekrem og frisk frukt.

Sjokoladepai med vaniljekrem og frisk frukt

Til 6-8 personer

Paideig:
100g margarin
3dl havregryn
½ dl sukker
4 ss nesquik-pålegg

225 grader i ca 10 min, nederste rille, paiform ca 25 cm i diameter

Fyll:
1 pakke ferdigkjøpt vaniljekrem (1/2 liter)
ca. 500 gram, f.eks kiwi, mango, jordbær

Skjær margarin i terninger og bland sammen med havregryn og sukker.
Smuldre det sammen med fingertuppene til det er godt blandet.
Rør inn Nesquik-pålegg til det er jevnt fordelt. Smør en ildfast form, gjerne paiform, og trykk deigen ut.
Stek kaken til det begynner å boble i hele flaten. Ta den så straks ut av ovnen. Avkjøl kaken i formen. Når den er kald, lirkes den ut og settes på fat. Bre et godt lag med vaniljekrem på, og pynt med frukt og bær. Serveres umiddelbart.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 21:09   #2
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Så kjekt å vite, Sue! Den høres veldig god ut!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 21:58   #3
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Hva er Nesquick pålegg? Det samme som Sjokade osv?

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 22:05   #4
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Pleier ikke lage så mye kake, de to siste årene har vi feiret med to andre familier, og jeg har tatt med potetsalaten min
Men i år kommer foreldrene mine og bror min, og dagen etter får vi trolig besøk.
Skal lage en "vanlig" bløtkake, og prøve meg med marsipanlokk. Har prøvd det før, men det blir aldri helt som jeg vil. Hva er tipsene igjen for å kjevle marsipan? (sist jeg lagde marsipankake var til dåpen til minsten, og da torde jeg ikke prøve selv, så jeg kjøpte ferdig lokk- er minst 2-3 ganger så dyrt!)

Inni tror jeg det blir jordbær og kanskje blåbær. Regner med at ungene blir med å pynte, så jeg satser ikke på noe proff resultat...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 22:20   #5
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Hva er tipsene igjen for å kjevle marsipan?

Jeg kjevler med litt hvetemel fremfor melis, ihvertfall, så unngår man at marsipanen blir klissete og ekkel. Pleier å kjevle på en oppklippet bærepose e.l., der jeg har halve posen under og halve over. Da går det greit å lempe lokket oppå kaka. Det finnes sikkert noen geniale Tupperware-dippedutter for dette, men jeg har ikke slikt i hus.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 22:42   #6
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg kjevler med litt hvetemel fremfor melis, ihvertfall, så unngår man at marsipanen blir klissete og ekkel. Pleier å kjevle på en oppklippet bærepose e.l., der jeg har halve posen under og halve over. Da går det greit å lempe lokket oppå kaka. Det finnes sikkert noen geniale Tupperware-dippedutter for dette, men jeg har ikke slikt i hus.

Bærepose, det hørtes smart ut. Takk, det skal jeg prøve.
Har heller ikke geniale Tupperware-dippedutter

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 14:39   #7
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.018
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Jeg skal lage rabarbra krydderkake. Jeg laget den for første gang på mandag, og den er veldig god.

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/5...arb-spice-cake

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 14:46   #8
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Så kjekt å vite, Sue! Den høres veldig god ut!

Ja, vi får se, da, om du liker de.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 14:47   #9
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Hva er Nesquick pålegg? Det samme som Sjokade osv?

Ja, det står i samme hylle. Jeg har dog valgt å bruke sjokadepålegg likevel, pga en som ikke tåler nøtter som kommer og Nesquik-pålegget inneholder spor av nøtter.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 15:05   #10
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Hadde tenkt lage Pavlova med krem, jordbær og blåbær


Sist redigert av konemor : 14-05-08 kl 15:06. Årsak: Skrivefeil
konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 15:13   #11
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Jeg tror jeg dropper kake i år, men har tenkt å lage en kaffefromasj til dessert.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 16:44   #12
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Jeg skal lage "Jordbærpikenes drøm" hentet fra Det søte liv
Jeg har laget den noen ganger allerede, og fått "bestillinger" både til 17 mai og en 30 års dag. Den er frisk og god. Jeg har også byttet ut bunnen med mandelbunn, hvis jeg skal i et selskap hvor jeg vet at noen har cøliaki, veldig god med nøttebunn også

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 16:55   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg skal lage rabarbra krydderkake. Jeg laget den for første gang på mandag, og den er veldig god.

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/5...arb-spice-cake

Den så fantastisk ut, C3PO! Tror du den funker med epler i stedet for rabarbra? Hvilke krydder bruker du? Jeg går ut fra at det ikke er snakk om basilikum, liksom ... Og hva slags type mel bruker du?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 10:57   #14
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.018
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Jeg tror det går med epler, men da bør du vurdere hva du bruker av krydder. Jeg brukte nellik, kanel, muskat og allehånde (i tillegg til ingefær). jeg bruker vanlig mel. Går du på nettet, finner du oppskrift på hvordan lage "self-raising flour" av vanlig mel. Du må ha kremotartari (cream of tartar) som visstnok fås på apoteket og natron. Nå leste jeg nettopp at man kan bytte ut begge deler med bakepulver, men hvis det er så tilfelle, burde oppskriften på hvordan lage "self-raising flour" snakke om bakepulver?

Kaken luktet noe fantastisk. Bare pass på å ha lokket (også det lille dekslet) godt igjen når du har i natronvannet for røret bruser noe voldsomt. Dette må være en fantastisk oppskrift å lage sammen med barn.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:22   #15
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Lurer på å lage flytende sjokoladekake, servert med vaniljeis, eller sjokoladefondant.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:36   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg kjevler med litt hvetemel fremfor melis, ihvertfall, så unngår man at marsipanen blir klissete og ekkel. Pleier å kjevle på en oppklippet bærepose e.l., der jeg har halve posen under og halve over. Da går det greit å lempe lokket oppå kaka. Det finnes sikkert noen geniale Tupperware-dippedutter for dette, men jeg har ikke slikt i hus.


Japp i følge min konditor venninna skal marsipan kjevles i hvetemel.
Og den skal kjevles tynn.
2-3 mm

Kost av den rull en over på kjevle, legg øversiden ned på kaka, så den siden som var ned på bordet blir opp. og kost av.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 12:26   #17
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Her blir det ikke kake i år hvis ikke muttern slenger i sammen den vanlige bløtkaka.
Synes det holder lenge med is og evt jordbær.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 12:46   #18
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Det ser ut til at vi tar en impulstur til svigermor på hytta på nasjonaldagen, så da tenker jeg gulrotkaka mi er det som tåler totimersbilturen best. Jeg lager den ferdig dagen før, og tar med filadelphiakremen i en liten boks, så er den ferdig på tre minutter når vi er framme.

Det er vel ikke noen typisk 17. maikake, men det jukser vi til med noen rips og flagg på.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 15:20   #19
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Mannen ønsker seg bløtkake, så da tror jeg det blir det hos oss. Minstemor har lagt inn ønske om gulrotkake, så det spørs om det blir begge deler. Vi får heldigvis gjester som hjelper til med kakespisingen

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 15:24   #20
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Jeg skulle gjerne bakt jordbærmoussekaka på nøttebunn, men må da i så fall lage bunnen på fredag, og fyllet om kvelden, siden vi reiser til Skien i 19-tiden...

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kake, oppskrift


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no