Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gulrotkake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-08, 13:30   #1
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gulrotkake?

I anledning 17.mai skal jeg stille opp med kake på skolen til kafeen der. Jeg er oppført med Gulerotkake. I utgangspunktet liker jeg godt å bake og bruker gjerne tid på dette, men ikke nå. Jeg har et lass med saker som må være ferdig før 17.mai og lurer på den absolutt letteste måten å hive sammen en gulerotkake.

Har Toro en pakke som er ok? Noen andre ferdigpakker som er gode?
Eller det like lett å lage den selv fra bunn av?

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 13:38   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulrotkake?

Gulrotkake er en av de enkleste kakene man kan lage. Pisk eggedosis eller smør og sukker, ha i revne gulrøtter og krydder og stek. Må ha osteglasur da, den er jo fantastisk.

Her er min oppskrift (kokosen kan sløyfes om man vil)

200 gram smeltet smør
300 gram sukker
4 egg
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 ts kanel
ca 80 gram kokosmasse
700 gram skrelte gulrøtter (vei skrelte), finhakkede
275 gram hvetemel

OSTEKREM (beste ostekremen jeg noensinne har smakt!!)

200 gram romtemperert Philadelphia
150 gram mykt smør
250 gram melis
3 ts vaniljesukker
1/2 ts sitronsaft

Kaken:
Pisk sammen smeltet smør og sukker. Tilsett eggene, ett om gangen og pisk til det er litt kremete. Tilsett de andre ingrediensene mens du pisker. Ha gulrøttene i til slutt.
Stek kaken i ca en time nederst i ovnen på 180 grader. Kakeform: jeg brukte rund form, ca 24 cm i diameter. La kaken avkjøles helt før du tar den ut av formen og setter den på et pent kakefat.

Kremen:
Rør smør og melis glatt og lyst og klumpefritt. Tilsett osten og vaniljesukkeret og pisk grundig til kremen er helt glatt og kremete. Smak til med sitronsaft.
Bre kremen over den kalde kaken og lag evt mønster med en gaffel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 14:41   #3
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.882
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gulrotkake?

Dessuten, hvis du søker på gulrotkake finner du en egen tråd med oppskrifter her inne et sted.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 16:01   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gulrotkake?

For å svare på spørsmålet ditt om ferdigkake: JA, jeg har laget ferdigmix flere ganger med egenlagd ostekremglasur oppå, og fått veldig mye skryt. Men desverre husker jeg ikke merket, kan godt være Toro.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 17:41   #5
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Gulrotkake?

Gulrotkake er veldig godt og enkelt å lage fra bunn av. Gulrøttene kan du dele opp og putte i kjøkkenmikser om du har en som er litt vass. Eller kanskje mann eller barn kan rive for deg? Ellers er det bare å mikse det sammen og ha i form.
Glasur kan gjøres på mange måter. Ostekrem, melis, krem... Jeg har ofte bare laget en melis med litt sitron i. Friskt og godt.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 17:43   #6
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulrotkake?

jeg skjønner følelsene dine, samme problemstilling, men jeg skal ha krydderkake og stykker på 6x6 cm! Samt A vakt i morgen, hundre planer før den vakta, og A vakt17 mai, samt ha ansvar for lekene på skolen, og koke 2 kanner fersk kaffe til kl 12

jeg håper dagen går fort....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 17:53   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulrotkake?

Opprinnelig lagt inn av Millis, her.

Glasur kan gjøres på mange måter. Ostekrem, melis, krem... Jeg har ofte bare laget en melis med litt sitron i. Friskt og godt.

Oj, da hadde jeg blitt skuffet. Ostekremen er et must.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 18:06   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulrotkake?

Jeg smakte ikke gulerot kake før jeg var 18 år altså 3 år siden. Så jeg er ikke lei mandarin/ananas osten i ostekremen som mange er.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 18:33   #9
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gulrotkake?

Det ble ferdigpakke med bunnen og hjemmelaget topp. Den glasuren som fylgte med kaken smakte fryktelig.
Jeg hev oppi 2 ekstra raspede gulerøtter også og hvertfall deigen ble veldig god

Nå skal jeg i gang med å lage ALLE plakatene som skal brukes til lekene på skolen samt hauger av andre plakater. Det er jo egentlig litt gøy også

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 18:42   #10
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gulrotkake?

4 egg
3 dl sukker
100 gram smør (smeltet)
3 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker
2 ts kanel
2 ts natron
1/2 ts salt
4 dl revet gulrot

Lag eggedosis, vend inn smør, det tørre og gulrøtter. Stekes 180 grader i ca. 45-60 minutt på nederste rille.

Ville gått for glasuren Iset har lagt inn, ville muligens redusert smør og melismengde noe.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 18:48   #11
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Gulrotkake?

Borghilds beste gulrotkake denne var på frokost tv 25.september
En meget smakfull og holdbar kake.
Ingredienser:
5 dl hvetemel
4 ts bakepulver
1 ts natron
5 dl brunt sukker-/demerarasukker
2 ts kanel
4 egg
½ ts salt
3 dl soyaolje
8 dl fint raspet rå skrellede gulrøtter
Krem:
250 g kremost naturell
250 g mykt usaltet smør
500 g melis
2-3 dråper vaniljeekstrakt eller ¼ skrapet vaniljestang
Revet appelsinskall
Beskrivelse:
Bland sammen de tørre ingrediensene. Tilsett ett og ett egg av gangen. Spe vekselvis med olje og gulrøtter til alt er blandet, ikke rør for mye (da blir kaken tung og seig). Kle en liten langpanne med bakepapir og fordel røren jevnt utover. Stek på nederste rille i varm stekeovn 180 grader i ca 35-45 min.
Avkjøl på rist før kremen smøres jevnt utover. Ost og smør til kremen bør være myk/romtemperert. Ha ost i en kjøkkenmaskin og kjør til en glatt krem. Tilsett mykt smør i små klatter. Ha i melis og smak til med vanilje. Ikke rør for lenge i kjøkkenmaskin, da kan kremen skille seg (pga at den inneholder mye fett). Bre kremen over den avkjølte kaken. Fordel over finrevet appelsinskall og sett kaldt et par timer slik at kremen stivner. Kaken kan med fordel lages dagen før den skal serveres.

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 20:20   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gulrotkake?

Den ferdig-mixen, er det til langpanne?
Har noen oppskrift på en veldig enkel og veldig god ostekrem?

Jeg må mixe sammen en kake veldig kjapt etter jobb i morgen, og med fire barn som skal mates og ordnes også så må det være veldig enkelt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 20:31   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gulrotkake?

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Den ferdig-mixen, er det til langpanne?
Har noen oppskrift på en veldig enkel og veldig god ostekrem?

Jeg må mixe sammen en kake veldig kjapt etter jobb i morgen, og med fire barn som skal mates og ordnes også så må det være veldig enkelt.

Den kremen som Iset la ut over her er lett å lage. Ja, du får ferdigmixen til langpanne.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 20:35   #14
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gulrotkake?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Den kremen som Iset la ut over her er lett å lage. Ja, du får ferdigmixen til langpanne.

Jupp, så det nå. Scrolla litt fort. Den skal prøves.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 20:36   #15
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gulrotkake?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

OSTEKREM (beste ostekremen jeg noensinne har smakt!!)

200 gram romtemperert Philadelphia
150 gram mykt smør
250 gram melis
3 ts vaniljesukker
1/2 ts sitronsaft


Kremen:
Rør smør og melis glatt og lyst og klumpefritt. Tilsett osten og vaniljesukkeret og pisk grundig til kremen er helt glatt og kremete. Smak til med sitronsaft.
Bre kremen over den kalde kaken og lag evt mønster med en gaffel.

Iset: Er dette nok til en langpanne? Eller bør jeg doble den?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 21:25   #16
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulrotkake?

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Iset: Er dette nok til en langpanne? Eller bør jeg doble den?

Jeg er ikke Iset, men denne mengden krem skal jo passe til en rund kake med diameter 24 cm. Jeg ville doblet til langpanne, ja.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 21:36   #17
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gulrotkake?

Takk! Da kan jeg fullføre handlelisten til mannen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no