Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Nynorskhjelp?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-08, 23:30   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Nynorskhjelp?

Jeg skal skrive jobbsøknad, og siden utlysningsteksten er på nynorsk skriver jeg selvsagt søknaden på nynorsk *godt oppdratt*. Dessverre er det noen år siden jeg brukte målforma, så jeg er litt rusten. Kan noen komme med innspill på denne teksten? Jeg har uthevet det jeg er usikker på:

Vikariat i *biiiiip*.
Viser til annonse i *biiiip* der de søkjer etter lærarar i *biiiip*. Eg har hovudfag i *biiiip* og undervisningskompetanse i *biiiip*. I 2007 arbeidde eg på *biiip*, der eg underviste i *biiiip* for yrkesfag og almennfagleg påbygnad. Eg har og undervist ved *biiiip* vaksenopplæringssenter i fleire år.

Eg har sjølv vore elev ved *biiip*, og tok delar av praksisen der då eg studerte PPU i *biiip*. Eg kjenner difor skulen godt, og veit at eg trivest i miljøet.

Med von om eit positivt svar
*biiip*

Gammel 18-05-08, 23:43   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorskhjelp?

Nynorsken ser fin ut den, men allmennfag vert vel skrive med to l-ar på dette målføret òg? ;-)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 23:44   #3
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg skal skrive jobbsøknad, og siden utlysningsteksten er på nynorsk skriver jeg selvsagt søknaden på nynorsk *godt oppdratt*. Dessverre er det noen år siden jeg brukte målforma, så jeg er litt rusten. Kan noen komme med innspill på denne teksten? Jeg har uthevet det jeg er usikker på:

Vikariat i *biiiiip*.

Viser til annonse i *biiiip* der de søkjer etter lærarar i *biiiip*. Eg har hovudfag i *biiiip* og undervisningskompetanse i *biiiip*. I 2007 arbeidde eg på *biiip*, der eg underviste i *biiiip* for yrkesfag og almennfagleg påbygnad. Eg har og undervist ved *biiiip* vaksenopplæringssenter i fleire år.

Eg har sjølv vore elev ved *biiip*, og tok delar av praksisen der då eg studerte PPU i *biiip*. Eg kjenner difor skulen godt, og veit at eg trivest i miljøet.

Med von om eit positivt svar
*biiip*

Min første tanke er at det kan være like greit å skrive den på ditt hovedmål? (fikk følelsen av at den er skrevet med bokmålsfølelse, og "dirkete" oversatt til nynorsk..)

Men for å svare deg på det du ber om; (tar høyde for at jeg ikke er like oppdatert på alt jeg heller ) :Allmenfagleg påbygging ville jeg skrevet fremfor -bygnad, og den trivest-varianten er jeg usikker på.. Trivs, trivst, trivast.. tror det finnes flere mer korrekte alternativer enn trivest..
Innledningsvis ville jeg skrevet de med stor D, og føyd til: og ynskjer med dette å søk(j)e på stillinga...

Ang undervisNing.. er det lov med en N der? Absolutt usikker...

Gammel 18-05-08, 23:48   #4
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Skal vi sjå;

Viser til annonse i *biiiip* der de søkjer etter lærarar i *biiiip*. Eg har hovudfag i *biiiip* og undervisningskompetanse i *biiiip*. I 2007 arbeidde eg på *biiip*, der eg underviste i *biiiip* for yrkesfag og allmennfagleg påbygnad. Eg har og undervist ved *biiiip* vaksenopplæringssenter i fleire år.

Eg har sjølv vore elev ved *biiip*, og tok delar av praksisen der då eg studerte PPU i *biiip*. Eg kjenner difor skulen godt, og veit at eg trivst i miljøet. (trivest er forresten også lov, så bruk det om det ligg nærmast dialekta di, for meg blir det heilt feil)

Med von om eit positivt svar (Von? Brukar du det ordet til vanleg? Eg håpar på eit positivt svar, ville eg brukt)
*biiip*

Altså, etter det eg kan sjå er det berre ein l for lite i teksten, ellers rett, men eit par ord det ville vere unaturleg for meg å bruke etter den dialekta eg har. Du brukar sjølvsagt det som er naturleg for deg.

Riktig lukke til!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 23:51   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

den trivest-varianten er jeg usikker på.. Trivs, trivst, trivast.. tror det finnes flere mer korrekte alternativer enn trivest..

Trivst er hovedform i presens, trivest er klammeform i følge Nynorskordboka.

Gammel 18-05-08, 23:52   #6
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Allmenfagleg påbygging ville jeg skrevet fremfor -bygnad

Einig med Kverulanten at det er betre med "Påbygging". UndervisNing er rett.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 23:58   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nynorsken ser fin ut den, men allmennfag vert vel skrive med to l-ar på dette målføret òg? ;-)

Jepp, du har rett! Det er en av mine vanlige tyrkleifer

Min første tanke er at det kan være like greit å skrive den på ditt hovedmål? (fikk følelsen av at den er skrevet med bokmålsfølelse, og "dirkete" oversatt til nynorsk..)

Men for å svare deg på det du ber om; (tar høyde for at jeg ikke er like oppdatert på alt jeg heller ) :Allmenfagleg påbygging ville jeg skrevet fremfor -bygnad, og den trivest-varianten er jeg usikker på.. Trivs, trivst, trivast.. tror det finnes flere mer korrekte alternativer enn trivest..
Innledningsvis ville jeg skrevet de med stor D, og føyd til: og ynskjer med dette å søk(j)e på stillinga...

Dialekta mi ligger nærere nynorsk enn bokmål, så dengang jeg brukte nynorsk til vanlig var jeg bedre på det enn på bokmål. Måten jeg har skrevet her ligger veldig nær opp til talemålet mitt. Så oversatt er det ikke

Påbygging er nok bedre, ja. Undervisning er likestilt med undervising. Trivest er klammeform, men det som ligger nærmest talemålet mitt. Jeg er litt usikker på om jeg ønsker å bruke klammeformer: ser det rart ut?

De er ikke den høflige formen for du, men alternativ til dere.

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.

Skal vi sjå;

Viser til annonse i *biiiip* der de søkjer etter lærarar i *biiiip*. Eg har hovudfag i *biiiip* og undervisningskompetanse i *biiiip*. I 2007 arbeidde eg på *biiip*, der eg underviste i *biiiip* for yrkesfag og allmennfagleg påbygnad. Eg har og undervist ved *biiiip* vaksenopplæringssenter i fleire år.

Eg har sjølv vore elev ved *biiip*, og tok delar av praksisen der då eg studerte PPU i *biiip*. Eg kjenner difor skulen godt, og veit at eg trivst i miljøet. (trivest er forresten også lov, så bruk det om det ligg nærmast dialekta di, for meg blir det heilt feil)

Med von om eit positivt svar (Von? Brukar du det ordet til vanleg? Eg håpar på eit positivt svar, ville eg brukt)
*biiip*

Altså, etter det eg kan sjå er det berre ein l for lite i teksten, ellers rett, men eit par ord det ville vere unaturleg for meg å bruke etter den dialekta eg har. Du brukar sjølvsagt det som er naturleg for deg.

Riktig lukke til!

Håp er bedre enn von, det har du rett i.

Gammel 19-05-08, 00:06   #8
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er lenge siden jeg hadde nynorsk som hovedmål, og jeg tar full høyde for at jeg ikke er oppdatert på alle klammeformene og andre nyere tillatte varianter . Og ettersom så mye har blitt tillatt er jeg enig med Olvina; skriv det du føler er riktig for deg.

Jeg ble opplært til å skrive stor D i søknader o.l., uansett om det det var du eller dere... Mulig det også er avleggs. :innser at åra går fort:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:33.