Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Til barnets beste? (Norsk kvinne med to år gammelt barn fengslet i Bolivia)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-08, 00:45   #1
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Til barnets beste? (Norsk kvinne med to år gammelt barn fengslet i Bolivia)

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2437891.ece

Sitat:

...
Barnet er med moren i fengselet

Sammen med de tre kvinnene var en jente på to år. Hun er datter av en av de arresterte kvinnene.

- Jenta er sammen med sin mor i fengsel, sier Norges ambassadør i Buenos Aires, Nils Haugstveit, til Aftenposten.no onsdag kveld.

Den norske ambassaden i Buenos Aires har en representant i Cochabamba , i tillegg er den norske generalkonsulen i Bolivia på plass for å bistå de arresterte kvinnene.

- For oss har det vært spesielt viktig å sikre at jenta blir tatt vare på, og derfor er hun foreløpig sammen med sin mor i fengslet, sier Haugstveit.

Han ønsker ikke å beskrive bolivianske fengsel, men erkjenner at standarden nok ikke er den samme som den ville ha vært i et norsk fengsel.

Dersom det er viktig å sikre at barnet blir tatt vare på er neppe et boliviansk fengsel sammen med en narkosmuglende mor og venninnene hennes det beste stedet... Personlig synes jeg at jenta burde blitt tatt vare på av ambassadepersonalet inntil norsk barnevern kan hente henne.

I fengsel? Sammen med en sannsynligvis meget uegnet mor? Det er bare helt feil for meg. Stakkars barn!

Jeg fatter ikke at det går an å være så fullstendig tom i hodet at man forsøker å smugle narkotika, og i hvert fall ikke med et lite barn på slep. Kanskje moren trodde at hun ville skli lettere gjennom tollen om hun hadde med datteren? *kvalm* Nei, hun fortjener etter min mening ikke å få være mor. Jeg håper at barnet får et nytt og godt hjem.

(Jeg blir også så opprørt over hvor urettferdig det er når mennesker som kan ta så lite hensyn til barna sine faktisk får barn, mens andre og mer egnede foreldre sliter og sliter... Men det er et sidespor.)

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 07:45   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til barnets beste? (Norsk kvinne med to år gammelt barn fengslet i Bolivia)

Jeg tenker ikke helt som deg. Jeg ser for meg min egen toåring, og føler meg sikker på at han ville fått et alvorlig traume om han ble tatt fra meg og overtatt av vilt fremmede mennesker. Det er jo heller ikke sikkert det finnes egnet personell til å håndtere en omsorgsovertakelse på ambassaden der borte. Jeg håper de nå venter på at barnets far, besteforeldre eller andre barnet kjenner skal komme og hente barnet hjem. Det er en ubeskrivelig sørgelig situasjon.

Jeg må også si at det ikke alltid er så svart/hvitt at hun er uegnet som mor til tross for dette. Vi kjenner ikke bakgrunnen for hvorfor de prøvde å smugle, og heller ikke om moren faktisk var kjent med hva som foregikk.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 07:48   #3
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg tenker ikke helt som deg. Jeg ser for meg min egen toåring, og føler meg sikker på at han ville fått et alvorlig traume om han ble tatt fra meg og overtatt av vilt fremmede mennesker. Det er jo heller ikke sikkert det finnes egnet personell til å håndtere en omsorgsovertakelse på ambassaden der borte. Jeg håper de nå venter på at barnets far, besteforeldre eller andre barnet kjenner skal komme og hente barnet hjem. Det er en ubeskrivelig sørgelig situasjon.

Jeg må også si at det ikke alltid er så svart/hvitt at hun er uegnet som mor til tross for dette. Vi kjenner ikke bakgrunnen for hvorfor de prøvde å smugle, og heller ikke om moren faktisk var kjent med hva som foregikk.

Som jeg skulle sagt det selv. Her er det mye vi ikke vet og man skal ikke være så rask til å dømme.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 07:59   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

"Vis meg dine venner og jeg skal si deg hvem du er" er det noe som heter. Har ikke moren selv vært involvert i smuglingen, hvilket virker rimelig utrolig med tanke på mengdene det var snakk om, så har hun i hvert fall valgt seg dårlige venner.

La oss håpe fengselsoppholdet for toåringen blir svært kortvarig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 08:04   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

"Vis meg dine venner og jeg skal si deg hvem du er" er det noe som heter.

... og det er ikke en bra saying.

Vi vet ikke hva som er bakgrunnen, og det er vel ikke nødvendig å være så kjapt ute med å rope opp om uegnede mødre? Jeg har da sett nok av dårlige actionfilmer til å tenke ut en rekke årsaker til at en kvinne kan bli presset til å gjøre noe slikt. Uten at det trenger å være greia her i det hele tatt. Mitt poeng er bare at vi vet ingenting.

Gammel 22-05-08, 08:08   #6
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg anser ikke henne for uegnet mor pga dette, jeg tenker at denne lille på 2 har det best hos sin mor.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 08:09   #7
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

I fengsel? Sammen med en sannsynligvis meget uegnet mor?

Jeg fatter ikke at det går an å være så fullstendig tom i hodet at man forsøker å smugle narkotika, og i hvert fall ikke med et lite barn på slep. Kanskje moren trodde at hun ville skli lettere gjennom tollen om hun hadde med datteren? *kvalm* Nei, hun fortjener etter min mening ikke å få være mor. Jeg håper at barnet får et nytt og godt hjem.

Det kan jo faktisk hende dette er tre uskyldige mennesker som har vært uheldige/naive og fått plantet narkotika på seg av noen som så på dem som enkle offer,- nettopp fordi de hadde med seg et lite barn og dermed ikke hadde fulgt godt nok med baggasjen sin og hadde like god kontroll? Da synes jeg det er litt for rask slutning å ta, å si at denne kvinnen er uegnet som mamma.

Hvis det derimot skulle vise seg at de har smuglet narkotika bevisst, da er jeg nok enig med deg i at dette barnet kanskje har det bedre sammen med andre omsorgspersoner.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 08:12   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes det var en mildt sagt idiotisk uansvarlig ting å gjøre når man har barn, gitt at hun har visst om at hun var med på dette. Men det gjør henne ikke automatisk til en uegnet mor sånn jeg ser det. Det gjør henne til en ekstremt naiv mor... Hun er maks 22 år tross alt. Mulig hun har blitt lurt til dette også.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 08:15   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis barnet har en fungerende far eller andre slektninger ett eller annet sted, så vil vel det beste være å få henne ut av fengselet så han/de kan ta vare på henne. Boliviansk fengsel høres ikke spesielt greit ut for barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 08:38   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg signerer Monsoon. Uansett om moren har vært med på dette med fullt overlegg eller ikke, kan det bli svært traumatisk for barnet å bli tatt vekk fra moren sin, i et land hun ikke skjønner spåket og omplassert hos mennesker som kanskje heller ikke er egnet til å ta seg av barn. Jeg tenker nok at barnet er skremt nok fra før, etter arrestasjon og sikkert mye ståk, at man trenger ikke gjøre situasjonen verre.
De sitter i et kvinnefengsel, med sannsynligvis andre barn også, og jeg syns den norske ambassaden har håndert dette helt riktig. Det er jo heller ikke snakk om at barnet skal vokse opp med moren sin i fengsel, men slik situasjonen er foreløpig, uten andre kjente omsorgspersoner til stede, har de vurdert at dette er best.

Sist redigert av Tallulah : 22-05-08 kl 09:08.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 08:50   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Monsoon: Jeg kan ikke tro annet enn at det må være det beste for to-åringen å få være sammen med moren sin inntil videre.

Om man er uegnet som mor fordi man blir tiltalt for smugling, vil jeg ikke påta meg å mene noe om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 09:03   #12
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg er også enig med Monsoon. Det kan være mange årsaker til at ting er som de er, og i denne situasjonen ville det godt mulig være enda mer traumatisk for barnet å bli tatt bort fra moren. Håper at familie som barnet kjenner kan komme og hente henne snart, sånn at hun slipper å være der lenger enn strengt tatt nødvendig.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 09:33   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker at jeg overhode ikke har noe grunnlag til å utale meg i denne saken før jeg har noe som helst fakta på bordet (og det anser jeg meg IKKE for å ha etter kun en notis i en avis).

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 09:38   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser jeg saken er oppdatert med et intervju med jentene også, som viser at man kanskje ikke skal hoppe på første og beste konklusjon: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2438415.ece

Gammel 22-05-08, 09:44   #15
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Uff, for en tragisk sak. Jeg håper virkelig det går kjapt å få ordnet utlevering til Norge.

Gammel 22-05-08, 09:49   #16
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Syns man skal være veldig forsiktig med å uttale seg i denne typen saker med så lite informasjon tilgjengelig. Forøvrig kan jeg bare signere alt Monsoon sier.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 09:54   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer også Monsoon

Gammel 22-05-08, 10:03   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå ser jeg saken er oppdatert med et intervju med jentene også, som viser at man kanskje ikke skal hoppe på første og beste konklusjon: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2438415.ece

Men selv om de sier dette så vet vi ikke at det er det som er sannheten. Kan godt hende det stemmer, men de fleste som blir tatt for noe sånt vil vel prøve å nekte? Det må ihvertfall være skrekkelig å bli arrestert for noe sånt hvis man faktisk er uskyldig. Og så vanskelig å bevise.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:11   #19
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke godt å si hva som er sant, så det er vanskeligt å uttale seg.

Gammel 22-05-08, 11:15   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men selv om de sier dette så vet vi ikke at det er det som er sannheten. Kan godt hende det stemmer, men de fleste som blir tatt for noe sånt vil vel prøve å nekte? Det må ihvertfall være skrekkelig å bli arrestert for noe sånt hvis man faktisk er uskyldig. Og så vanskelig å bevise.

Ja, selvfølgelig kan de lyve, det ville nok de fleste gjort. Men en sak kan ha flere sider, noe man bør tenke på før man forhåndsdømmer.

I tillegg så sier artikkelen endel om hvordan de faktisk har det i fengselet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.