|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ustabil
|
![]() Personalansvar, taushetsplikt og såntFor tiden har jeg en tøff personalsak gående på jobb, i forhold til en av mine medarbeidere. Jeg prøver å være nøye med taushetsplikten, men kjenner at jeg beveger meg litt i både vanskelig og litt ukjent farvann. Saken er ganske spesiell, for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Personalansvar, taushetsplikt og såntJeg mener man ikke har pålagt taushetsplikt ovenfor kollegaer (hva man har moralsk sett er selvfølgelig noe annet). Jeg mener man har taushetsplikt hvis man får informasjon i kraft av sin stilling. Feks hvis jeg er gravid på en arbeidsplass hvor det er farlig for gravide å jobbe, og jeg forteller det til sjefen min (som har personalansvar) og verneombudet, så har de taushetsplikt. Men hvis jeg sier det til Britt har hun ikke det.
![]() |
#4 |
Ustabil
|
![]() Sv: Personalansvar, taushetsplikt og sånt
Han ga vedkommende opplysninger om at det fantes en personalsak. Det i seg selv mener jeg er belastende for den det gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Personalansvar, taushetsplikt og såntEnig med him. Og partner skal man ikke si noe til.
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
Jepp helt riktig.
![]() |
#7 |
Ustabil
|
Men la oss si at Britt fikk greie på dette ad omveier, ikke fra deg direkte. Og hun var den som gikk til sjefen og fortalte at du var gravid - og at dette igjen resulterte i en personalsak. (Jaddda, veldig sannsynlig akkurat det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ustabil
|
Ja det er litt sånn jeg tenker. Ved å bekrefte at det finnes en personalsak så bidrar han til spekulasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
superbruker
|
Jeg legger nok noe helt annet i personalsak enn det du gjør. Jeg tolker nemlig det som at alt som foregår på jobben som en personalsak. Jeg oppfatter det kun som han ikke ville diskutere sin medarbeiders situasjon med denne personen. Derfor syns jeg han gav et nøytralt og greit svar.
![]() |
#10 |
Ustabil
|
Personalsak for meg er når vi har "opprettet en personalsak". Altså når det er noe spesielt. Eksempelvis vil saker rundt rusmisbruk, økonomisk utroskap, osv resultere i opprettelse av personalsak. I dette ligger at det er unntatt offentlighet, det skriftliggjøres, vedkommende har rett til å ha med seg en tillitsvalgt, det avholdes møter, skrives referater.... osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Taushetsplikten går jo på at man ikke skal komme med opplysninger som gjør at noen kan kjennes igjen. Så det er ikke noe problem om man gjør det. F.eks om jeg forteller om en pasient til mannen min så er jeg nøye med å ikke si andre opplysninger som spesifikk alder, antall barn, yrke, kjønn som sammen kan gjøre en person igjenkjennbar.
![]() |
#12 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Personalansvar, taushetsplikt og såntJeg synes det var særdeles slarvete, selv om han antakelig ikke har gjort noe "galt". Jeg er veldig uenig med Propella - personalsak er en alvorlig sak mellom arbeidsgiver og en ansatt. Det var et svært lite nøytralt svar - det var så polarisert som det kunne få blitt. Type beruset på jobb, juksing med overtid, skulking osv.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Personalansvar, taushetsplikt og såntJeg synes denne personen snarest må få beskjed via sin leder om at han ikke har noe personalansvar og at den eneste riktige kommentar til slike saker er: Dette vet ikke jeg noe om, det er "bina" som er din leder. |
![]() |
![]() |
#14 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Personalansvar, taushetsplikt og såntJeg tror ikke en vanlig ansatt uten personalansvar nødvendigvis legger det samme i uttrykket "personalsak" som de av dere som har personalansvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Originala
|
![]() Sv: Personalansvar, taushetsplikt og såntDet var galt av ham å si at han har taushetsplikt p.g.a. at det er en personalsak når det faktisk ikke er tilfelle. Sist redigert av Fadese : 11-06-08 kl 21:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Personalansvar, taushetsplikt og såntDette blir jo litt teoretisk da, ettersom vi ikke helt vet hva som skjedd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ustabil
|
Vedkommende er å regne som en teamleder, ja, men en faglig leder, ikke med personalansvar. Fordi han jobber nært med den andre personen gikk "utenforstående" til han og spurte hva som foregikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ustabil
|
Jeg tenker også at han rent juridisk ikke har taushetsplikt, men at han av lojalitetshensyn og moralsk plikt likevel burde holdt kjeft. Men problemet er jo at han tror han har holdt kjeft. Han skjønner ikke at det han sa var galt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ustabil
|
Som leder er jeg opptatt av lojalitet internt på avdelingen, og i dette tilfellet er saken svært alvorlig. Derfor syns jeg at selv om han har fått vite dette opprinnelig fra kilder utenfor arbeidsplassen, så burde han holdt kjeft om at det var blitt personalsak ut av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ustabil
|
Jeg er leder med personalansvar for begge de to, både den som personalsaken gjelder, og den "løse kanonen". Han er nok litt av en "løs kanon", ja. Han er litt snar til å bruke store ord, og har mer enn en gang blandet seg inn i saker han ikke har noe med. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|