Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Holdes barna innendørs under solformørkelsen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-08, 09:40   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Holdes barna innendørs under solformørkelsen?

I dag er det solformørkelse mellom 10.30 og 12.40.
På hjemmesiden til Meteorologisk Institutt står det at å se direkte mot sola i kun noen sekunder kan være skadelig, det kan til og med føre til blindhet.

Det er jo helt umulig å kontrollere hvor barna ser når man er ute - holdes dine barn innendørs i denne perioden i dag?

Gammel 01-08-08, 09:42   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?

Er det noen grunn til å holde dem inne i dag i forhold til andre dager, mener du? Det er jo alltid farlig å se mot solen, mener jeg.

Gammel 01-08-08, 09:43   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Kjem ikkje til å holda ungane inne, dersom dei vil ut å leika. Trur ikkje dei stirrer så masse mot sola uansett.

Gammel 01-08-08, 09:44   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er det noen grunn til å holde dem inne i dag i forhold til andre dager, mener du? Det er jo alltid farlig å se mot solen, mener jeg.

Men til vanlig er det så ubehagelig at man ikke gjør det. Ved solformørkelse er det visst mulig, men likevel skadelig.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 09:49   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten og sambo skal til Frognerparken for å bevitne det hele. Blir det til at han ser direkte mot sola, får han skygge for øynene hans.

:hønemor har sendt mail med direktiver:

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 09:50   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men til vanlig er det så ubehagelig at man ikke gjør det. Ved solformørkelse er det visst mulig, men likevel skadelig.

Vi var og så på en total solformørkelse for et par år siden, og slik jeg husker det, var det såpass sterkt lys fra solen selv når den var godt over 90 % dekket at jeg ikke ville funnet på å se rett på den. Men det er klart det kan være uheldig hvis noen tror at de kan se på solformørkelsen med vanlige solbriller eller noe sånt - men jeg ville ikke tro at det er noe småbarn (som kanskje ikke engang vet at det er formørkelse) ville finne på av seg selv, heller noe man bør fortelle voksne ganske grundig.

Det er alltids lurt å innprente barna at de ikke skal se rett på solen, altså, formørkelse eller ikke. Vi snakket veldig mye om det i forbindelse med den formørkelsen vi så på, og forklarte at det er bare med sånne spesialbriller man kan se på solen, bortsett fra når den er helt formørket.

Gammel 01-08-08, 09:53   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sakset fra Newswire.no:

Det som gjør denne solformørkelsen ekstra farlig, er at den skjer midt på dagen når solen står på sitt høyeste og med mest intens stråling, sier førstelektor Magne Helland ved Avdeling for optometri og synsvitenskap ved Høgskolen i Buskerud.
Flere får øyeskader
Etter tidligere solformørkelser her i landet har flere fått skadet øynene sine, så det er viktig å beskytte øynene. Det holder ikke med vanlige solbriller.
Norges Optikerforbund har etter tidligere solformørkelser registrert flere henvendelser til optikere, i tillegg til folk som kontaktet lege.
– Både etter Venuspassasjen i 2004 og solformørkelsen i 1999 fikk jeg rapporter om nordmenn som skadet øynene, sier Magne Helland.
Skaden som oppstår går ut over skarpsynet, og i verste fall kan synet bli varig svekket.
Helland oppfordrer folk til å benytte CE-merkede solformørkelsesbriller.

Gammel 01-08-08, 09:56   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men tror du ikke dette mest er voksne (eller i alle fall større barn) som har funnet ut at de vil se på formørkelsen, og ikke har brukt ordentlig beskyttelse? Jeg ville i alle fall synes det var merkelig om småbarn tilfeldigvis skulle finne på å se rett på solen akkurat i dag, selv om den er litt "svekket" i forhold til vanlig; det er ikke åpenbart at solskinnet er annerledes enn det pleier å være.

Gammel 01-08-08, 09:59   #9
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

:skremt hønermor ble hysterisk og vurderer henting i barnhagen:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 09:59   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Og altså, grunnen til at jeg skriver dette innlegget, er at jeg konstant prøver å manøvrere meg fram til sunn fornuft med en nevrotisk og krisemaksimerende mor på den ene siden og fornuftige forholdsregler på den andre.

Jeg hadde ikke tenkt noe særlig over formørkelsen, før jeg fikk en insisterende telefon fra nevnte mor i går, hvor hun insisterer på at barna MÅ holdes inne i denne perioden fordi bare å kaste et blikk på sola kan skade øynene deres. Selv kaster jeg da et blikk på sola i ny og ne - og det ar da ikke så usannsylig at ungene vil gjøre det heller. Særlig hvis det er mulig å se at noe er annerledes på himmelen.

Men som sagt, jeg blir (til min ergrelse) gjerne rådvill i slike situasjoner. Det har hendt at jeg har gjort det motsatte av det min mor sier i ren desperasjon over all frykten hennes - og så har det vist seg at jeg har tatt unødvendige sjanser. Hun overdriver OFTE - men av og til har jo dama rett også.

Gammel 01-08-08, 10:03   #11
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Søren, jeg skal på stranden, og nå ble jeg engstelig.

Gammel 01-08-08, 10:06   #12
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Så lenge man ikke nistirrer på sola om man kan se formørkelsen, er det vel ingen fare. Sola er jo helt som vanlig den.

Gammel 01-08-08, 10:06   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg ikke blir så veldig stressa.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 10:09   #14
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Her er det overskyet foreløpig. Problem solved.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 10:10   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Så lenge man ikke nistirrer på sola om man kan se formørkelsen, er det vel ingen fare. Sola er jo helt som vanlig den.

Fint.

Gammel 01-08-08, 10:11   #16
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror vi ikke gidder å nevne den jeg. Så blir det neppe et problem heller... :kriseminimerer:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 10:13   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neisj, han pleier nå ikke å stirre på solen, og det gjør ikke jeg heller.

Gammel 01-08-08, 10:13   #18
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

...samtidig tenker jeg at om det var SÅ farlig som min mor vil ha det til (guttene mine vil bli blinde om de er ute mellom 10.30 og 12.40 i dag), så ville det vel stått i krigstyper over alle tabloidene og vært generelt mye mer snakk om??

:forvirret Zoë prøver iherdig å kvitte seg med den nevrotiske morsarven:

Gammel 01-08-08, 10:17   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er jo helt umulig å kontrollere hvor barna ser når man er ute - holdes dine barn innendørs i denne perioden i dag?

Det er jo ikke mer farlig å se på sola under en solformørkelse enn ellers. Under den delvise solformørkelsen på slutten av nittitallet (?) var det absolutt ubehagelig å se på solen, så jeg ser virkelig ikke det som et problem. Jeg planlegger faktisk å ta med Glitterbarnet ut, og tvinge ham til å se på solen. Gjennom fjørti lag med negativer, siden vi ikke har briller, that is.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 10:20   #20
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg ikke tenkt på en gang. Angrer litt på at jeg ikke nevnte noe i bhg. Håper de har vett til å ikke oppfordre ungene til å se på dt fantastisk spennende som skjer..

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.