Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Reparere pc, eller kjøpe ny?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-08, 19:26   #1
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Reparere pc, eller kjøpe ny?

Jeg leverte inn pc'en min for en uke siden. De har sett på den, og det viser seg at det er strømforsyningen og hovedkortet som er ødelagt. Dette koster 2800,- å få fikset.

Det er en billig type pc jeg har. De som de solgte på elkjøp for et år siden, til 3500-4000,-. Den har 1gb internminne visstnok. prosessor o.l. har jeg ikke peiling på. Det er elendig batterikapasitet på den også.

Jeg fikk ikke tatt backup av de siste bildene på den, før den sa takk for seg, så om jeg velger å kjøpe ny, må jeg få tatt en backup. Kan man få tatt backup av iTunes spillelisten som ligger på maskinen forresten?
Jeg aner ikke hva det koster. I tillegg må jeg betale 360,- for at de har sett på den.

Hva er lurt å gjøre her? I nuet, er det billigst å fikse den gamle, men det er kanskje ikke det billigste og beste på sikt?

Hvis jeg skulle kjøpe ny, hva bør jeg kjøpe da? Jeg kunne tenke meg å legge bittelitt mer penger i en evt ny pc, men ikke mye likevel. Kanskje kjøpt en til rundt 5000,-
Jeg bruker pc stort sett til internett, lagre bilder, på sikt lære meg litt enkel bilderedigering, mail, musikkspilling og andre småting. Den blir ikke brukt til spill.
Det jeg savner på den jeg har i dag, er bedre batterikapasitet. Hva må jeg se etter for å få det?

Håper noen kan hjelpe meg å fatte en fornuftig beslutning på dette.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 19:31   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Reparere pc, eller kjøpe ny?

Jeg hadde definitivt kjøpt en ny.

Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 19:32   #3
KristinS
Aktiv

Medlem siden: Mar 2007
KristinS er litt kul
Standard

Jeg hadde kjøpt ny. Til dagens priser hadde jeg ikke giddet å brukt nesten 3000 kr på å reparere.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 19:33   #4
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg hadde definitivt kjøpt en ny.

Det var det første som slo meg også, men min mann var mer i tvil.

Har tenkt på om innboforsikringen kan dekke noe? Må sjekke det og evt egenandeler. Men egenandeler på denne type ting er vel skyhøye tenker jeg.

Gammel 07-08-08, 19:43   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøp en ny. Og så kjøper du et harddisketui på komplett.no eller Datakjeden, som gjør at du kan ta ut harddisken i den gamle og bruke den som ekstern disk. Og da får du jo også tilgang til alt som er lagret på den.
:btdt:

Gammel 07-08-08, 19:44   #6
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Kjøp en ny. Og så kjøper du et harddisketui på komplett.no eller Datakjeden, som gjør at du kan ta ut harddisken i den gamle og bruke den som ekstern disk. Og da får du jo også tilgang til alt som er lagret på den.

Er det mulig altså?

Alt jeg ikke vet. Hva koster sånn harddisketui da? Er det vanskelig å få til? Jeg aner jo ikke hva som er hva inni en pc jeg.

Gammel 07-08-08, 19:46   #7
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Jeg ville kjøpt ny ja.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 19:47   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Er det noe en vanlig dødelig (les: datainkompetent) kan klare å gjøre på egenhånd? Jeg er i akutt behov av informasjon på laptopen min som har kollapset. Er ikke veldig interessert i pc´n, men vil gjerne ha informasjonen som ligger på den. Har såpass mye sensitiv info på den at jeg ikke er giret på å sende den bort heller. Grunnen til at den tok kvelden er at jeg sølte to dråper vann i tastaturet. Den jobber når jeg skrur den på, men jeg ser ingenting på skjermen.

Gammel 07-08-08, 19:51   #9
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Er det en sånn du mener Ru?

Gammel 07-08-08, 20:00   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Er det mulig altså?

Alt jeg ikke vet. Hva koster sånn harddisketui da? Er det vanskelig å få til? Jeg aner jo ikke hva som er hva inni en pc jeg.

Det koster et par hundrelapper.

Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 21:14   #11
lowrider
Velger å ignorere idioter

lowrider sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Der jeg er så heldig å slippe morgen sol
lowrider bør skjerpe seg
Standard

Hadde kjøpt ny + en ekstern hardisk. f.eks Den eksterne hardisken kan du lagre alt du er "redd" for. Skulle den nye pc'n gå istykker har du hvertfall det du har kjært lagret utenfor pc'n

Gammel 07-08-08, 21:22   #12
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Jeg har allerede en ekstern harddisk. Prøblemet er at jeg ikke fikk lagt over de siste bildene før pcen røk. Derfor må jeg enten få tatt en backup av harddisken på den ødelagte, eller gjøre som Ru sier, om det er en kurant sak å få til selv.

Jeg skjønner at det beste er å kjøpe ny ja.
Kan dette være en grei pc til mitt bruk? Altså mest internett, men litt enkel bilderedigering, samt at jeg vil ha iTunes innpå den.

Gammel 07-08-08, 21:31   #13
lowrider

lowrider sin avatar

lowrider bør skjerpe seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg har allerede en ekstern harddisk. Prøblemet er at jeg ikke fikk lagt over de siste bildene før pcen røk. Derfor må jeg enten få tatt en backup av harddisken på den ødelagte, eller gjøre som Ru sier, om det er en kurant sak å få til selv.

Jeg skjønner at det beste er å kjøpe ny ja.
Kan dette være en grei pc til mitt bruk? Altså mest internett, men litt enkel bilderedigering, samt at jeg vil ha iTunes innpå den.

Ser ut så du får mye for pengene der ja.

Gammel 08-08-08, 00:10   #14
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville ha kjøpt denne. Når det gjelder harddisken i den ødelagte maskinen så er det en ganske enkel prosess og ta den ut og sette i et eksternt kabinett.

1. Åpne opp lokket til harddisken under PC'en og ta den ut. Her vil du trenge en liten skrutrekker.
2: Sett den inn i et eksterne kabinett, f.eks et slikt som du linket til tidligere.
3: Plugg i den nye PC'en og voila det skal fungere

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 02:30   #15
lowrider

lowrider sin avatar

lowrider bør skjerpe seg
Standard

enig med Juste, har acer selv og vil anbefale å holde deg laaangt bort fra elkjøp = service = 0

Gammel 08-08-08, 12:02   #16
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Hvis vi ikke på mirakuløst vis skulle få dekket skaden av forsikringen, kommer jeg antagelig til å gå for juste sitt forslag.

Er det forresten lurt å kjøpe sånn garanti mot hendige uhell, som de har på elprice? 1300,- for 3 år. Ingen egenandel, bortsett fra 1000,- hvis det er skade på skjermen?
Jeg er i prinsippet i mot sånne ekstra småforsikringer på alt mulig, men en bærbar pc er kanskje litt spesiellt?

Gammel 08-08-08, 12:05   #17
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis du kjøper en ny stasjonær PC kan du ta harddisken (og kanskje rammen) fra den ødelagte maskinen og sette inn i den nye. Så slipper du å rote med ekstra kabinett. Får du til å ta den ut, så klarer du å sette den inn også.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 12:06   #18
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Nei, skrot i forsikringene fra butikken. Husk på rettighetene du har i forbrukerkjøpsloven.

Gammel 08-08-08, 12:08   #19
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Hvis du kjøper en ny stasjonær PC kan du ta harddisken (og kanskje rammen) fra den ødelagte maskinen og sette inni den nye. Så slipper du å rote med ekstra kabinett. Får du til å ta den ut, så klarer du å sette den inn også.

Men jeg vil ha bærbar Er ofte steder der jeg gjerne vil ha pcen med meg, og da er ikke stasjonær løsningen.

Den der saken med harddisken tror jeg at jeg skal overlate til mannen. Han er noget mer teknisk anlagt enn meg.

Gammel 08-08-08, 12:10   #20
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Nei, skrot i forsikringene fra butikken. Husk på rettighetene du har i forbrukerkjøpsloven.

Hmm.. ok. Jeg tenkte kanskje denne forsikringen fra butikken dekket den type skade som har skjedd med pcen min. (overspenning). Den blir ikke dekket av forbrukerkjøpsloven vistnok.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:16.